Mag dit zomaar?

In een gedeelde flow wordt je bij naan en toenaam genoemd. Eenmaal gedeeld blijft het je hele leven lang achtervolgen en kan door mijzelf niet meer ongedaan gemaakt worden. Mag dit zomaar?


2 Likes

Goed dat je dit aangeeft. Ik had dit nog niet gelezen. Het betreffen inderdaad persoonsgegevens die vakken binnen de AVG/GDPR. Athom moet dan een optie bieden de gedeelde flows definitief te verwijderen.

1 Like

Vraag me af of een voornaam+achternaam (die je zelf trouwens vrijwillig opgeeft) onder de persoonsgegevens vallen. Mocht je Jan Jansen heten en (weer vrijwillig) een flow delen, krijgen ze dan 73.533 klachten van mensen die zeggen dat zij ook Jan Jansen heten en dat ze identificeerbaar zijn doordat jij een flow gedeeld hebt?
De eerste oplossing is heel makkelijk: geen flows meer delen als je daar een hekel aan hebt.
De tweede is ook makkelijk: verander je naam op je Homey.

De flow in de bijlage is uiteraard ludiek maar de kern van mijn vraag niet. Homey vraagt bij de account gegevens om mijn voor en achternaam. Deze kan ik wijzigen en heb daar invloed op. Deze gegevens worden later in een gedeelde flow gebruikt. Eenmaal (vrijwillig) een flow gedeeld blijft dat in lengte van dagen bestaan. Daar heb ik moeite mee. Je komt er ook alleen maar achter als je flow al is gedeeld. Er is geen weg meer terug.

Nee, dit mag niet. Ook voor en achternaam vallen onder persoonsgegevens.

Aangezien je niet uitdrukkelijk toestemming hebt gegeven, is dit niet toegestaan. Daarnaast moet je ten alle tijden deze gegevens kunnen wijzigen.

Wederom een voorbeeld van een leuk idee, dat door Athom maar half geïmplementeerd wordt… zo jammer.

1 Like

Dat zijn zeker pragmatische oplossingen, maar door het wel delen van flows of het gebruiken van je eigen naam op Homey geef je nog geen toestemming om die persoonsgegevens tot in lengte van dagen te mogen blijven tonen.

Iemands naam , adres en woonplaats.
Dus als ik Zeist ergens op internet zet en wat nooit meer verwijderd kan worden is dat ook verboden zonder dat Zeist daar eerst toestemming voor heeft gegeven?
Of zou het iemands naam zijn, op een bepaald adres in Zeist?

Maar ik denk dat jullie gelijk hebben.
Ik denk ook dat ik anders denk dan jullie.
Ik denk ook dat ik het hier weer even bij laat.

1 Like

Hier is het ‘recht om vergeten te worden’ van toepassing.
Als ik bij Athom het verzoek indien om vergeten te worden dan zullen ze mijn gegevens, waar er geen andere wettelijke basis is om het te moeten bewaren zoals financiële transacties, moeten verwijderen. Het is hierbij toegestaan om deze te anonimiseren.
Athom zal we een hele goede verdediging aan moeten voeren wat betreft het doelgebruik om deze gegevens tot in lengte van dagen bij een flow te mogen tonen, in de praktijk zulken ze dit nooit waar kunnen maken en is het verstandig als ze er een billijke bewaartermijn aan hangen.
Gezien het doel en nut van de gegevens lijkt mij 3 jaar toch echt een uiterste; Dit is een heel interesante casus!

Maar je mag verwachten van een bedrijf dat ze nadenken voordat ze iets implementeren. Deze tags zouden met gemak automatisch geanonimiseerd kunnen worden…

Klopt. Door het delen geef je kennelijk toestemming, maar deze kun je altijd weer intrekken.

Helemaal mee eens. Naam zou niet eens vermeld hoeven / moeten worden !

Delen is makkelijk om wat aan iemand te laten zien. Who cares door wie het is gemaakt ?

Zit er auteursrecht op een flow ? Nope … dus waarom moet er uberhaupt een naam worden gepost ? Zo ja dan heb ik geld tegoed van Athom en kan ik mijn 399 terugverdienen :slight_smile:

Geef in ieder geval de OPTIE in instellingen om geen naam te tonen bij delen zou ik zeggen.

1 Like

Doen ze ook… maar je hebt het resultaat van het lange denken al gezien…:exploding_head:

Nee. Ik zal ook even de definitie van “persoonsgegeven” uit de AVG erbij plakken:

“persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (“de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

1 Like

Bij deze het verzoek bij Athom gedaan om alle flows die ik tot nu toe gedeeld heb, per direct te verwijderen.

Ben benieuwd, hou ons op de hoogte.

2 Likes

Vraag me toch af waarom een aantal personen die hier zo moeilijk over doen het hier überhaupt posten met (vrijwel) hun eigen naam… :scream:

1 Like

Om te beginnen omdat je op dit forum je eigen username kunt invullen én het gebruiken van je volledige naam optioneel is. Plus dat ik graag zelf bepaal waar ik mijn naam wel (en niet) voor wil gebruiken: dat ik mijn volledige naam op dit forum gebruik houdt niet automatisch in dat ik dus mijn naam ook boven gedeelde flows wil zien staan.

5 Likes

Gelukkig hoef je de redenatie van anderen niet te begrijpen. Volgens de wet mag iemand zelf bepalen hoe zijn/haar persoonsgegevens gebruikt worden, en daar dient ook Athom zich aan te houden.

5 Likes

Vraag me toch af waarom sommige mensen zich altijd met een discussie moeten bemoeien zonder een inhoudelijke toevoeging te doen, lijkt wel of ze de pik op bepaalde personen hebben en altijd maar moeten zeiken. De topic starter stelt een vraag en krijgt een inhoudelijk antwoord, als je niets zinnigs toe te voegen heb kan je beter op de terug knop drukken en de volgende nieuwe post gaan lezen.

(Gelijktijdige post met Roy, niet gericht aan @robertklep)

2 Likes

Ik maak mij er gelukkig niet druk om. Wel goed om Athom te helpen zich aan de regels (AVG) te houden die we met elkaar hebben afgesproken.