Mediola/ Warema

Ik overweeg de aanschaf van een zonnescherm en screens van Warema (groot Duits merk). In tegenstelling tot de meeste andere aanbieders werken ze niet met Somfy maar hebben ze een ‘eigen’ systeem: WMS. Dit maakt zo lees ik weer onderdeel uit van het Mediola platform en daarvan kun je weer gateway etc kopen.

Nu ben ik redelijk nieuw in het smarthome wereldje, de meeste keuzes moet ik nog maken maar zoals ik het zie moet ik om gebruik te kunnen maken van alle producten icm de Home app van Homekit:

  • binnenzonwering obv Somfy dmv Connexoon Hub en dan naar Homey
  • buitenzonwering van Warema dmv een Mediola Gateway naar Homey?
  • Homey om bovenstaande en alles wat niet direct werkt met Homekit te verbinden met Homekit

Belangrijkste vraag is dan is het mogelijk om Warema producten/ Mediola te verbinden met de Homey? Ik lees er zeer weinig over.

Hoi Barry, om een apparaat aan Homey te kunnen koppelen, heb je een app nodig voor dat merk op je Homey. In de appstore (https://homey.app/nl-nl/apps/) vind je alle apps die er op dit moment zijn. Volgens mij is er nog geen voor Mediola / Warema. Zowel door Athom zelf als door community-leden worden apps gemaakt, maar het is maar de vraag of en wanneer dat gebeurt.

Ik ben nu een jaartje bezig met mijn smarthome en heb de keuze gemaakt om het om te draaien: Homey is de basis, dus koop ik in principe alleen spullen die nu al ondersteund worden door Homey. Dan weet je zeker dat je het kan koppelen.

Voor mijn zonnescherm (recent gekocht) heb ik er dus voor gekozen om een ‘domme’ motor te nemen, gewoon met zo’n draaischakelaar op de muur in combinatie met deze: https://www.fibaro.com/en/products/smart-roller-shutter/. Die plaats je in de inbouwdoos achter de schakelaar en koppel je aan Homey.

En dan heb je een ‘smart’ zonnescherm zonder hubs of bridges ertussen!

Dag Joost,

Bedankt voor je reactie. Daar had ik ook naar gekeken. Werkt de roller schutter alleen voor ‘uit’ en ‘in’ of kan er ook meer mee? Weet niet wat voor scherm je hebt.

Bijvoorbeeld de led verlichting in het scherm. Of moet er daarvoor een eventueel een tweede controller worden geplaatst?

dat weet ik helaas niet, ik heb gewoon een simpel uitvalscherm met motor. dus omlaag, omhoog en standen (percentages) daartussen. geen verlichting ofzo