Meerdere heatit Z-push Burtons voor 1 single switch 2

Ik heb 2 stuks Fibaro single switch 2 die ik met 3 stuks heatit Z-push button 2 wil schakelen (op drie plaatsen). Moet ik dan 6 flows maken? 3 voor aan en 3 voor uit?

Deze thread is verplaatst naar het Nederlandstalige deel van het forum. Als je daar problemen mee hebt, neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op.
Graag aandacht voor het plaatsen in de juiste taal/categorie.

Ja en nee, de beste manier is om via associaties de schakelaar aan de lamp te koppelen, dan werkt het ook als Homey eruit ligt. Dan heb je dus geen flows nodig, tenzij je nog meer functionaliteit aan de knopjes wilt hangen. Zowel de fibaro switch als de heatit wandzender moeten daarvoor wel aan Homey gekoppeld zijn.

Dat doe je door in Homey developer te kijken welk id de switch heeft, en die bij de wandzender in te vullen in de advanced options bij de betreffende associatie groep. Let op dat de fibaro switches zich altijd als multichannel device adverteren ook als is het een single dimmer of switch. Dus als het apparaat ID 3 is, dan vul je dus b.v. bij de betreffende association van de schakelaar 3.1 in.

De handleiding van je schakelaar legt uit welke associatiegroep je nodig hebt. Bij Heatit is dat group 2 voor de eerste set aan/uit knoppen, groep 3 voor de tweede set (als je die hebt) enz. Ik heb de wandzenders met dubbele knoppensets, dan ziet het er b.v. zo uit als je twee devices rechtstreeks koppelt aan de twee knoppensets:

Voor het opslaan van associaties in batterij aangedreven schakelaars moet je de schakelaar wel wakkermaken door b.v. om de zoveel tijd een knopje in te drukken. Ook dat vind je terug in de handleiding van je schakelaar.

Als het niet “normaal” geschakeld wordt (aan knop is aan, uit knop is uit) dan heb je per knopje inderdaad een flow nodig.

Duidelijk, zal ik eens proberen. Is inderdaad aan (1) en uit (0) schakelen. Kan ik ook meerdere switches schakelen dan?

Je kunt zoveel wandzenders aan een switch of dimmer hangen als je wilt, en de meeste z-wave devices kunnen ook meer associaties in een groep stoppen (daarom heet het groep). Daarmee kan een knop dus ook meer lampen aanzetten. Je kunt meer id’s opsommen gescheiden door komma’s.

Hoeveel er mogelijk zijn is device afhankelijk en kan per groep verschillen. Ik moet zeggen dat ik het zelf nog nooit heb gedaan, ik probeer zoveel mogelijk lampen los bedienbaar te houden en met flows te werken in Homey als ik een speciale combinatie van lampen wil.

Top. Ga er eens mee experimenteren, dank je!

Heb bij een push button nu ingevuld 3.1,4.1 maar dan schakelt alleen de zwicht met code 3…?

Ik kan je daar denk ik niet mee helpen, zoals ik aangaf heb ik het nergens toegepast. Het is ook mogelijk dat de wandzender er maar een ondersteunt. In dat geval kun je de tweede met flows koppelen (dat heb ik dan wel weer geprobeerd, ik zet soms met een uitknopje meer lampen uit).

Is de tweede switch als beveiligd toegevoegd? Ik kan me voorstellen dat een secure toegevoegde wandzender geen unsecure toegevoegde switch aan kan sturen. Ik heb in verband met betrouwbaarheid sowieso alles unsecure toegevoegd door alles als “Walli” toe te voegen. Dan wordt het apparaat normaal toegevoegd (als wandzender, switch of wat dan ook) maar wel unsecure.

Je kunt dat o.a. zien in de advanced options (zie ook mijn screenshot) ik heb een kruisje i.p.v. een vinkje bij beveiligd.

Bij beide switches (single switch 2 en tussenstekker z-wave) staat een vinkje bij beveiligd, dit kan ik niet wijzigen

Nee, wijzigen kan niet, je kunt alleen het device ontkoppelen en opnieuw koppelen (als Walli). Dan moet je daarna wel je flows en associaties herstellen, want het device heeft daarna een nieuw id.