Melding bij vertrek van openstaande deuren/ramen

Ik heb meerdere deuren en ramen met sensoren. Nu zou ik graag een Flow bouwen waarbij ik een notificatie ontvang als ik thuis vertrek zodra er één of meerdere deuren/ramen nog geopend zijn.

Een oplossing is om voor ALLE sensoren een flow te bouwen, maar ik zou hem graag in ÉÉN flow willen bouwen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om inplaats van de ‘EN’ parameter een ‘OF’ parameter op te nemen?

Zeker kan dat…onderstaande flow kan gewoon gemaakt worden

als
‘verlaat huis’
en
deur1 staat open
of
deur2 staat open
dan
notificatie

Kijk ook eens naar de <group> app, daarmee kun je meerdere sensoren groeperen.

1 Like

Of bestaat volgens mij niet in een flow…

Jawel: in het “En…” gedeelte een kaartje ingedrukt houden, dan verschijnt een “of” waar je het kaartje naartoe kunt slepen.

Ik heb mijn sensoren op de buitendeuren in een aparte ruimte “Buitendeuren” geplaatst. Als die ruimte actief is, staat er een deur open.

Thnx, klopt dat dit beperkt is tot 2 OF’s?

Daar lijkt het wel op, ja. Daarom is het ook beter om naar alternatieven te kijken. Het idee van @Ton_Meek om al je sensoren in een aparte ruimte op te nemen is een goeie, bijvoorbeeld.

thnn, dan werkt de ‘OF’ oplossing niet voor mij
Heb meerdere ruimtes en meerdere sensoren (hal, woonkamer, slaapkamer, garage etc…) Dus dat gaat ook niet werken

Dan moet je eens kijken naar de app die ik noemde.

Gedaan, maar vind dat app nogal amateuristisch ogen, maar moet me er even in verdiepen :slight_smile:

Eventueel via Heimdall?

als ‘ik’ vertek
dan (app) heimdall --> controleer de status van alle sensoren

2e flow
als (app) heimdall --> sensor actief bij status controle
dan push bericht naar ‘ik’ (hier kan je 4 kaartjes kiezen: ‘zone’ ‘apparaat’ ‘apparaat type’ ‘status’

Dan krijg je per sensor een berichtje.

1 Like

Dank, maar dit werkt helaas niet voor mij…
Heb binnendeuren met contactsensoren, en niet moeten dan weer geen melding geven.

kortom; ga alle sensoren één voor één opnemen in een Flow

Ik weet niet hoe je indeling is mbt zone’s… maar je kan in de ‘als’ ook via een logica een zone benoemen.

Ik ben op zoek naar een volgende flow:

Als de voor of achterdeur langer dan 2 min open staat dat ik dan meerdere meldingen krijg op de tel dat de deur nog openstaat.

Ik krijg nu een melding dat de deuren open en dicht gaan. Maar dan moet ik dus altijd even kijken of ik als laatste een melding “dicht” krijg om er zeker van te zijn dat de deur dicht is. Nu kijk ik dus niet altijd meteen, daarom ook de meerdere meldingen (dus niet 1 keer als die 2 min open staat).

Ik heb een beetje zitten knutselen naar aanleiding van deze post:

Echter, dan krijg ik eenmaal de melding van “true” of “false” of de deuren openstaan of niet. Dus niet wat ik zoek.

Voor aanwezigheid gebruik ik de unifi app (dus van wifi af dan). Ik merk trouwens dat ik bij de unifi app niet 1 flow kan maken waarbij ik de presence van mijn vrouw en mezelf regel. Dus moet dan altijd minstens 2 dezelfde flows maken. Weet ook niet goed hoe ik dit kan oplossen. Misschien ook tips hierover?

Alvast bedankt.

Ik heb dit opgelost met een zandloper. Zodra deur wordt geopend start er een zandloper 120 sec. Zodra deze zandloper leeg is ontvang ik een notificatie of mobiele melding (ik heb zelfs een pushover account ingesteld).
De zandloper wordt tussentijds gestopt, zodra de deur wordt gesloten. Hierdoor enkel een melding na 120 sec als de deur dus NIET is gesloten.

Dank!

Begrijp ik dan goed dat je volgende flows toepast:

1
If - contact alarm
Then - start zandloper 120

2
If - zandloper leeg
En - contactalarm sensor aan
Then - notificatie

Of moet er nog een flow bij?

if contact alarm AAN
then start zandloper “naam” 120

if zandloper “naam” leeg
then notificatie

if contact alarm UIT
then zandloper “naam” stop

1 Like

Het kan volgens mij allemaal nog een stuk makkelijker…

Je maakt een logica aan die op ja of nee gezet kan worden.

Dan maak je een flow:

Als:

Apparaten, een alarm ging aan, type sensor: contact alarm.

Dan, zet de logica op Ja.

En dan bij het weggaan:

Als de laatste persoon weggaat, en de logica staat op ja, zend notificatie.

Dank het werkt!
Is het ook mogelijk om meerdere pushberichten te sturen achter elkaar bijvoorbeeld?