Migratie naar andere mqtt lukt niet

Goedenavond,
heb momenteel een MQTT server draaien op een PI en wil graag de lokale MQTT server gaan gebruiken.
alleen als ik de server aanpas naar de Homey MQTT Broker, dan zijn mijn tasmota apparaten onbereikbaar en kan ik ze ook niet opnieuw toevoegen.
de MQTT in de tasmota devices zijn dan al wel aangepast naar het homey IP.
tevens als ik een tasmota apparaat opnieuw wil toevoegen zie ik wel in de console de discovery voorbij komen. maar wordt hij niet toegevoegd of herkend.

tevens heb ik hetzelfde probleem als ik een MQTT server draai vanaf mijn synology nas, momenteel werkt het alleen via mijn PI. deze wil ik graag uitfaseren.
De volgorde van MQTT Broker Herstart->MQTT Client Herstart-> Tasmota MQTT Herstart. al uitgevoerd.

en als ik de MQTT instellingen weer terug zet zijn mijn apparaten binnen 5 min beschikbaar.
Via de MQTT explorer kom ik wel alle apparaten en topics tegen alleen lijkt of de homey in ander topic zoekt.
Wie heeft er ervaring mee met wisselen van een MQTT broker op homey?

Heb je de oude devices in Homey dan wel eerst verwijderd? Anders denkt de app dat ze al gekoppeld zijn en laat ze niet zien in de lijst van ontdekte apparaten.

Ja apparaat gewist maar niet de homey etc herstart.
Enige mogelijkheid om apparaat weer opnieuw te koppelen is oude MQTT serber te gebruiken dan kan ik hem wel weer toevoegen

Misschien werkt het om de apparaten te wissen en de app die je gebruikt (Tasmota?) te verwijderen en opnieuw toe te voegen.

Vandaag een ander volgorde gedaan met herstarten met apps en is me nu wel gelukt

Hoi Evert!
Welke volgorde heb jij toegepast?
Ik zit namelijk met het probleem dat via QMTT niet al mijn apparaten overgezet worden.
Ze staan wel allemaal netjes in het lijstje, maar bij broadcasten komen ze niet binnen op Home Assistant.
Hoor graag van je.
Alvast bedankt.

En je home Assistant connect op homey broker of gebruik je die in home Assistant?
De precieze volgorde weet ik niet meer maar denk mqtt broker op homey aangezet , apparaten over op homey mqtt en daarna client, evt een reboot van alles wil ook wel

Evert, Ik heb de Broker op mijn Home Assistant. In Homey heb ik de Hub en Client. In de Hub (Homey) stuur ik d.m.v. broadcasten de apparaten en entitieten over naar mijn Broker (Home Assistant).

Alleen komen niet alle apparaten en entiteiten over.