Moeite met koppelen van Z-Wave

Goedemorgen iedereen,

Ik hobby met veel plezier met de Hobby, maar wat toch enige ergernis oplevert is het koppelen van Z-Wave devices. De eerste keer had ik erg veel moeite met het koppelen van de Fibaro switch 2. Ben hier echt uren mee bezig geweest (Homey op 10cm afstand). Uiteindelijk pakte hij deze op, zonder dat ik de werkwijze aangepast had.

Nu heb ik gisteren een Icasa AC switch gekocht, deze kan schakelen zonder een nul-draad. Deze heb ik aangesloten en als eerst verwijderd uit het zigbee netwerk. Dit ging allemaal goed, maar het toevoegen vanuit de Icasa app lukt niet. Ik kies hier de AC Switch waarna wordt aangegeven 5x op de reset knop te drukken. Dit doe ik, maar er gebeurd dan niets. Uiteindelijk komt de melding; er is iets fout gegaan of het duurt te lang.

Als ik hem probeer toe te voegen vanuit de Homey app als Z-Wave apparaat lukt het gelijk. Je moet hier 3x op de reset knop drukken, direct hierna zie je dat hij wordt herkend. Helaas werkt hij dan niet.

Doe ik nu iets verkeerd of is de Homey gewoon een regelrechte ramp met Zwave en moet ik nog een aantal uurtjes op de reset knop drukken. Fabrieks instellingen van de switch en toevoegen nadat de homey 10 minuten spanningsloos was heb ik al geprobeerd. Ook het verwijderen en opnieuw toevoegen van de Icasa app.

Wat je Fibaro betreft, zonder informatie over wat voor melding(en) je kreeg is er natuurlijk weinig te zeggen over waar dat aan gelegen zou kunnen hebben. Missschien is de Fibaro wel defect?

Met betrekking tot je icasa: Is het nu Zigbee of Z-wave? Je haalt iets uit een Zigbee netwerk en koppelt het als een Z-wave apparaat? Dat gaat natuurlijk niet werken. Weet je wel zeker dat het een type is dat door de app wordt ondersteund?

Ik heb hier van verschillende merken zwave devices in huis en mijn persoonlijke ervaring is dat er voor een merk niet altijd het exacte aantal keer nodig is als aangegeven. Soms wordt er een keer “niet gezien” of is de timing (hoeveelheid tijd tussen de keren) relevant, dus het is soms een beetje uitproberen. In sommige gevallen wel negen keer snel geklikt waar 4 zou moetrj volstaan. Bij Fibaro dimmers maakte het ook uit of de schakelaar in de pulsedrukstand stond of de tuimelschakelaarstand. En die kon ik pas aanpassen nadat het device opgenomen was dus dan moet je er eerst in slagen voordat je het kunt fixen. Beetje variëren en blijven “spelen” er mee en je niet blind staren op de omschreven procedure en aantal keer. Het is allemaal X keer klikken als stap 1 en X keer klikken in stap 2 in een bepaald tempo waarbij je X en het tempo even uit moet zien te vogelen

In dit geval ligt het waarschijnlijk toch niet aan de Homey. Las net in een review van Bol.com dat de app van iCasa alleen voor Zigbee is. Had dit zelf niet gezien, maar verklaard wel het e.e.a. Een oplossing zou zijn om de Rob smart app te gebruiken. Ga dit vanavond gelijk proberen
:grinning:

Ik herken dit, en dichter bij plaatsen van de Homey was, na meerdere pogingen, vaak in onmogelijke posities (:sweat:) uiteindelijk de oplossing. Homey moet na verplaatsing eerst wel de tijd krijgen om op te starten en klaar te zijn voor een nieuwe aanmelding. (dimmer2, robbshop draaidimmer).

Koppelen is gelukt dmv de Rob Smart app. Ben alleen niet weg van z-wave merk ik wel. Zigbee werkt hier over het algemeen wel goed, maar met de z-wave schakelaars heb ik toch heel vaak dat ze niet reageren. Dat is erg jammer, van het automatiseren zou het juist gemakkelijker moeten werken,.maar nu zit ik vaak de homey te herstarten omdat anders de lampen of ventilator niet uitgaan.

Of je controleert even of de z-wave devices wel goed bereikbaar zijn en of de routes wel logisch zijn via de developer pagina ipv domweg elke keer herstarten. :innocent:

Inderdaad ook aan gedacht. Routes zijn logisch, wat het nog vreemder maakt. De ventilator die loopt via de AC switch doet het meestal wel terwijl de AC switch niet werkt. Deze geeft dan een melding met … NO_ACK. Het is dan alleen mogelijk om hem 1 keer in te schakelen daarna reageert deze niet meer.

Dan vermoed ik toch een range issue. Heb je voldoende router devices om een goede mesh op te bouwen?

Heb maar twee Z-wave devices, maar deze staan hemelsbreed zo’n 10m van elkaar. Lijkt me voldoende dan toch? Zou natuurlijk kunnen zijn dat de AC Switch defect is, maar die kans is ook niet zo groot denk ik?

Hemelsbreed zegt helemaal niets. Wat zit er tussen qua muren, HR glas etc, wat zit er in de buurt dat kan storen etc, etc. Het is geen 10w zender die Homey aan boord heeft hè :stuck_out_tongue:

Ik zou je adviseren om op het forum eea te gaan lezen over het bereik van de Homey op gebied van Z-wave, het gebruik van routing devices etc.
Daar is al heel veel over geschreven… :+1:

Eigen vrij weinig, een betonnen vloer maar ook een open trapgat ernaast. Mijn WiFi zender heeft er geen moeite mee terwijl 2.4Ghz en 5Ghz toch veel meer moeite zoude moeten hebben dan een Z-Wave antenne op 800mhz lijkt mij.

Misschien lees ik de verkeerde artikelen op het forum, maar kom hier tegen dat er eigenlijk best veel mensen zijn die problemen hebben met de Homey en Zwave / Zigbee. Het bereik zal het bij mij niet hoeven zijn, maar dan moeten wel de routing devices die ertussen staan worden gebruikt.

Homey is in mijn ogen een leuk product, maar kan nog wel wat finetuning gebruiken het lijkt gewoon nog niet helemaal af te zijn. Schakelaar die niet altijd werken en niet kort na elkaar te gebruiken zijn (dus gelijk aan/uit). Om het uitschakelen van een specifieke lamp stabieler te laten verlopen moest ik hier een pauze van 3 sec in de flow programmeren.

Voor de Homey gebruikte ik alleen Philips Hue, en deze gebruik ik nog steeds. Ik heb hierbij nog nooit gehad dat een lamp niet aan of uit ging, en heb hier ook geen workarrounds of andere gekke dingen voor moeten uithalen. De laatste herstart van de Hue bridge kan ik me ook niet herinneren, stabiliteit mis ik toch wel bij de Homey. Maar goed, misschien is mijn Homey wel defect, deze bromt ook een beetje :laughing:

1 Like

Als dat zo is moet je eens proberen een andere power supply te gebruiken (gewoon een USB ding die minstens 2A kan leveren), de standaard power supply van Athom is nogal brak.

Gedaan en ook een andere kabel. Geen effect. Volgens Athom zou dit overigens geen probleem mogen zijn.

Hoi daar,
ik wil graag even aansluiten bij dit thema. Onlangs een stuk of 5 van die RobbSmarrt z-wave draaidimmers aangeschaft. 4 werken (redelijk) goed. Een echter, zoals ik hier al eerder lees, ontkoppeld zichzelf uit de z-wave mesh. In de developer verschijnt er telkens weer een node met een niet bestaand nummer. Dimmer uitbouwen en opnieuw gepaird (Healen in developer haalt nix uit). Weer ingebouwt, 2 dagen later hetzelfde liedje, weer een niet bestaande node in die hop-sequentie. Dimmer uitgebouwd, retour robbshop, nieuwe ontvangen. Deze wil echter niet pairen. Wel 20x geprobeerd, zelfs direkt naast mijn homey. Zo langzamerhand gaat dit me erg op de zenuwen. Ik heb geen vertrouwen in dat z-wave gedoe. Ik heb al mijn klikaanklikuit spul omgeruild tegen z-wave (RobbSmarrt) schakelspul. Ik merk dat er meer fout gaat met schakelen als toe dat kaku materiaal gebruikt werd.

Ik heb het idee dat dat meshen niet direkt een voordeel is. Schakelaars weigeren nog steeds, en bij zo’n 50 z-wave nodes blijkt die homey het er maar druk mee te hebben om dat juist geadministreerd te houden. Volgens mij wil dat pairen maar niet lukken omdat ie schakelaartje No 63 niet in die mesh gepropt krijgt. Ik had hoge verwachtingen van die homey vs z-wave, maar het zakt nu af naar hobby rommel. Ik weet even niet meer wat ik ermee moet. Maybe toch uitwijken naar een dedicated z-wave controller?

Als iemand nog tips heeft, of misschien dezelfde beleving, ik hoor het graag…

welke devices zijn hiervoor geschiikt (liefst nog met een eigen functie zoals bvb een smart plug)

In principe kun je elk 230v gevoed Z-Wave device gebruiken op een enkele uitzondering na. Ik heb zelf zo’n 30 Neo Coolcam plugs verspreid door het huis en de schuur (lekker goedkoop, zeker via Ali) en 2 Aeotec extenders in gebruik.

Zelfde verhaal hier. Bij mij is mijn z-wave netwerk altijd ontregeld als iemand er een Neo-coolcam z-wave plus (Ali) uit trekt. Ik laat Homey dan soms wel 2 weken aan staan om hem uiteindelijk toch te herstarten. Maar ook dat maakt niks uit, een aantal stekkers blijven functie weigeren.
Via Homey dev page helpt het herstellen ook totaal niet.

Een PTP is dan wellicht nog een laatste optie, maar dat is toch vrij primitief. Het is toch geen Windows 95 :grimacing:.

Heb jij daar dan helemaal geen last @PetervdK ?

Je kunt verder ook nergens ‘zien’ waar het mis gaat.

Ook ik heb regelmatig oude ID’s op de developer page
alsof er een soort harde caching op zit ofzo. Maar als die ID’s al jaren niet meer in gebruik zijn is dat toch best gek?

Jazeker wel. Soms ook vanzelf. Ik merk het meestal aan vertraging bij aanschakelen van verlichting. Maar meeestal herstelt dat zich binnen 24 uur vanzelf.

Je kunt het overigens wel zien als je op de developer pagina kijkt. Zodra devices ineens meerdere hops gaan tonen en/of het foutenpercentage omhoog gaat zit er meestal iets niet helemaal goed in je netwerk.
Bij mij zijn het meestal dezelfde devices omdat ze ofwel op rottige plekken zitten (veel afscherming door metaal ed) of omdat er een aantal (te) dicht bij elkaar zit (wisselende mesh koppelingen).

Ok, dus hoe meer z-wave devices in het netwerk betekend niet direct hoe beter het netwerk.

Ik kom er ook niet achter hoe ik dat het beste voor 1 device kan herstellen.

-De fysieke knop op de Neo-coolcam wallplug 5x snel achter elkaar indrukken lijkt alleen te werken voor het eerst volgende schakelmoment, daarna ook weer onbereikbaar.
-Homey herstarten haalt niets uit.
-Netwerk herstelt zichzelf ook niet.

Ik ga vandaag maar weer eens een PTP doen want het is hier een puinhoop met het z-wave netwerk (heeft een tijdje wel goed gewerkt trouwens). Moet je voorstellen dat je dit gebruikt op je voordeur als slot. Redelijk onbetrouwbaar op deze manier.