Mogelijkheden voor flow’s

Goede middag,

Wij hebben nu een aantal weken een Homey en ik ben/we zijn er echt heel erg blij mee!

We lezen veel mee op het forum en proberen het een en ander, de en keer met meer succes dan de andere keer.

Maar we zien door de mogelijkheden het bos niet meer met wat we nu eigenlijk willen.

Wat we tot nu toe doen is het licht automatisch, op tijd, aan en uit en halverwege naar een andere scène.

Maar we willen wel de slag verder maken en daar zit een beetje het probleem.

Wat we tot nu toe hebben zijn:

  • 26 Philips hue lampen, de motion sensor indoor en outdoor en de hue bridge.
  • Twee Google Home’s, een op de slaapkamer en een beneden. En een chomecast beneden.
  • Morgen wordt de Tado thermostaat geïnstalleerd met twee knoppen.
  • En hebben een klik aan klik uit contact sensor (nog niet in gebruik)
  • er komen twee aqara deur/raam sensoren aan.

En eigenlijk wil ik ook met aan en afwezigheid gaan werken, voor de thermostaat.

Het bouwen van de flow’s is niet het probleem maar het bedenken ervan met wat we nu eigenlijk willen wel.

Is het beter om met aan/afwezigheid te werken of juist met de contact sensor bij de voordeur bijvoorbeeld? Of juist met de motion sensor?

Voor sommige zones is het heel duidelijk, bijvoorbeeld badkamer: licht moet aan gaan als de deur dicht gaat en tussen 19:00 en 7:00 moet het licht gedimt aan gaan.

Maar hoe kan ik dat goed regelen voor bijvoorbeeld de woonkamer, keuken, gang, wat is handig?

Hebben jullie voorbeelden, inspiratie hoe jullie het geregeld hebben?

Veel dank,

Tessa

Kijk hier eens.

1 Like

Dankjewel! Ik ga er mee aan de slag

Een paar leuke die wij gebruiken.

  1. Wij hebben een baby van 9 maanden die 's nachts nog wel eens wakker word. Meestal geven we dan een klein flesje met water. Onze slaapkamer heeft een dubbele puls knop met fibaro 2 dimmer, dus ik heb de 2e knop ingesteld op alle verlichting van en naar haar slaapkamer en daarna keuken op 1% aan.
  2. Diezelfde knop 2x indrukken is verlichting richting toilet aan, voor als je in de nacht naar het toilet moet. Deze is wel heel kort, alleen de gang en het toilet zelf aangezien die naast onze slaapkamer zit.
  3. Zonnescherm gaat automatisch omhoog als het gaat regenen of hard waaien. Wil deze nog verder automatiseren naar ook automatisch naar beneden als het zonnig en warm is en we thuis zijn.
  4. Wij hebben ook een zoontje van bijna 3. Die wil nog wel is uit bed klimmen. Op zijn kamer zit een contactsensor. Als die na 20.00 open gaat (zijn bedtijd) krijgen wij een notificatie.
  5. De eerste van ons die thuis komt krijgt een push bericht met een vraag voor bevestiging van verlichting en muziek. Zo ja, dan worden de lichten in de woonkamer aangezet en de muziek. Deze is opgedeeld in 2 flows. De eerste flow vraagt voor bevestiging en zet muziek aan en heeft ook als actie de 2e flow aanzetten. De 2e flow kijkt naar hoeveel lux in de woonkamer, als die hoger dan 20 is blijven de lichten uit. Kan vast slimmer, maar dit was mijn tijdelijke oplossing.
  6. Een simpele action flow die alles uit zet wat de Homey uit kan zetten. Dit is simpelweg voor als we bv in bed liggen en zijn vergeten iets uit te doen. Is een makkelijke flow die we allebei als favorite hebben.

Dit zijn even snel een paar waar we nu mee werken. Hebben nog veel meer natuurlijk, maar dit zijn degene die net even iets anders zijn.

2 Likes

“Met een vraag voor bevestiging”, hoe doe je dat?

Een kaart in de EN colom met Mobiel.

2 Likes