Mqtt HUB laat Homey crashen

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem en dat is dat Homey telkens offline gaat zodra ik de mqtt hub start. Het werkt al een poosje alleen het opstarten van de hub vergt ontzettend veel geduld en een hele lange adem, het starten van hub is nog nooit zonder slag of stoot gegaan. Echter sinds gister krijg ik het niet meer werkend en hangt Homey zichzelf op zodra ik de mqtt hub app weer activeer.

In insights zie ik ook dat de systeem belasting meteen naar de 5 á 6 gaat wanneer ik de hub weer activeer en binnen enkele seconden gaat homey dan offline.

Ik heb homey al meerdere keren opnieuw opgestart middels een PTP, de client app opnieuw gestart, de hub app opnieuw gestart…

De mqtt client werkt wel gewoon goed want als ik de HUB app deactiveer dan kan ik middels de client wel berichten naar de broker sturen en die berichten zie ik in Node-Red ook netjes verschijnen. Dus dat deel werkt prima, echter zodra ik dan de hub weer activeer gaat het gelijk weer mis en zakt homey weer door zijn hoeven, alsof homey het gewoon niet aankan en rekenkracht te kort komt om de status van de geselecteerde devices te updaten en naar de broker te sturen.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Heb je de app al eens helemaal gedeïnstalleerd en daarna weer opnieuw geïnstalleerd?

Nee, das het enige wat ik nog niet heb gedaan, zal het zo eens proberen en zal laten weten of het heeft geholpen. Dank voor het meedenken

Inmiddels de HUB app opnieuw geïnstalleerd, Ht koste homey wat moeite maar het draait nu goed met een belasting van onder de 1.

1 probleem, onder homie convention staat nu: homie/homey-"5c0eXXXXXX (token homey)

Wanneer ik dit weer verander naar homey/homey-topic dan loopt homey weer vast. Dit zou dus mogelijk kunnen betekenen dat ik ergens tussen homey en node-red een loop heb gemaakt waardoor homey zichzelf ophangt.

Vanmiddag thuis maar eens in node-red duiken, ben nu helaas niet thuis

Een loop kan inderdaad wel een reden zijn waarom het helemaal mis gaat.

Momenteel werkt alles weer feilloos. Heb in node-red alle mqtt nodes omgezet van homie/homey-topic naar homie/homey-“token” en nu werkt het perfect en ook de belasting van homey blijft nu ver onder de 1. Alleen als homey uitgebreide flows en berekeningen moet doen gaat ie heel even boven de 1 maar dat is dan maar voor hele korte tijd.

Enige vreemde is dat ik geen apparaten meer kan bedienen via MQTT, kan wel automatisch de status laten veranderen in node-red maar kan middels de “set” functie geen zaken meer bedienen in Homey. Ik heb dat nu opgelost met wat extra flows en gebruik van het trigger kaartje van de mqtt client. Dat werkt nu allemaal perfect.

Ik ben weer happy want kan mijn node-red dashboard weer gebruiken zonder haperingen of vastlopende Homey dus ik laat het zo :grin: