MQTT Hub schakelt spontaan verlichting

Hallo,

Gebruik al enige tijd de APP MQTT Hub in Homey om te communiceren met het dasboard wat ik heb draaien via Node-red op mijn NAS.

Ik schakel en dim diverse verlichting met Shelly schakel actors en dimmers via Homey.
Maar nu heb ik regelmatig dat midden in de nacht spontaan sommige verlichting ineens gaat branden.

Als ik dan terug kijk in het log bij desbetreffende schakel actor of dimmer in Homey zie ik dat de MQTT Hub het commando heeft gegeven om de verlichting aan te zetten.
Dit terwijl mijn Ipad waar het dashboard op draait gewoon uit is in de nacht.

Heeft iemand enig idee hoe ik er achter kan komen waarom die verlichting spontaan schakelt ?
Het ligt niet aan de actors of dimmer, had hiervoor enkele dimmers van Robbshop en actors van KaKu en had daarmee hetzelfde probleem.

Of moet ik dit probleem gaan zoeken in Node-Red of misschien nog gekker breekt er iemand in op mijn LAN netwerk ?

Wie kan mij wat tips geven waar ik mogelijk het probleem moet zoeken ?

Mvg.
Peter

Gebeurde bij mij ook wel eens en ik kon het alleen herleiden tot een rebroadcast van de MQTT Hub app. Lachen joh, als midden in de nacht alle rolluiken opeens omhoog gaan… :expressionless:

Ik heb auto updates van deze app dan ook uitgezet en sindsdien is het zo goed als nooit meer voorgekomen.

Joenoo, bedankt voor je reactie.
Inderdaad als de MQTT Hub ge-update heeft of opnieuw start krijg ik ook gekke dingen zoals spontaan schakelen van verlichting en dergelijke.

Heb nu ook even de auto update uitgezet in de MQTT Hub.
Maar even zien of dit werkt.

Zit er ook aan te denken om voor de zekerheid een beveiligde MQTT TLS verbinding op te zetten.
Maar dan krijg je weer dat gezeur met die certificaten.