Na firmware 6.0 reageert Homey slecht

Na de update naar homey 5.04. werkt alles perfect in de homey. Afgelopen nacht heb ik automatisch de update naar 6.0 gekregen.
Niets reageerde meer vanuit de app naar Homey of van een eindsensor naar Homey.
Ik heb via instellingen Homey herstart gedaan. Dit gaat vrij snel en goed alles werkt weer. Maar na ruim een uur reageren er weer Bijna niets. Weer homey herstart en alles werkt weer, nu paar uur later reageren er dingen niet meer.
hebben meer mensen hier last van na de 6.0 update, nog ideeen om dit op te lossen.
Kan toch niet om de paar uur herstart gaan doen

Draai hier al dik twee weken 6.0.0 zonder problemen.

Al een ptp gedaan?

Zelf ook geen problemen na twee dagen met 6.0. Maar uiteraard zijn er veel variaties. Neem in ieder geval contact op met support van Athom. En gebruik je toevallig een app die gebruik maakt van Bluetooth? Daar is aan gesleuteld, kan dus een nieuw foutje zijn.

1 Like

(Ik draai v6 sinds een aantal dagen, geen echte problemen behalve bluetooth beacons. Daar moet e.e.a. anders ingeregeld worden)
Waarom laat je je verrassen door een update ? Zet ‘automatisch updaten’ uit. Ik update bij voorkeur pas als alle klachten+oplossingen voorbijgekomen zijn en ik een goede beoordeling kan maken.
Athom blijkt nogal optimistisch als het om officiële updates gaat, ik snap niet dat ze niet iets langer met RC versies werken, totdat de vrijwillige “proefkonijnen” geen issues meer melden.
Ik heb t idee dat er “young & wild” volk werkt wat hogere versienummers (van v5.0.4 naar v6.0.0??) interessanter vindt dan een stabiele en betrouwbaar werkende firmware…
En de totale stilte en informatie onthouding snap ik ook totaal niet. Kondig een update aan, en laat ons zelf beslissen of we die update willen installeren…
Als Homey al lang niet herstart is, hoeft het overigens niet per sé iets met de update te maken te hebben.
Met b.v. KaKu is het een dingetje na een herstart, dat niets meer reageert. Even op een afstandsbediening e e a in- en uitschakelen lost dat op.

Mijn problemen met de Beacons begonnen pas op de officiële versie. Draaide daarvoor probleemloos de rc versies van 6.0

Sorry maar hier ben ik het totaal niet met je eens. V5 heeft maanden op RC gezeten.
V6 heeft maar kleine veranderingen ten opzichte van V5 en deze zitten voornamelijk is het bluetooth gedeelte.
Blijkbaar kwamen er weinig problemen naar boven waardoor deze al op stable is gezet.

Athom test juist wel uitgebreid de nieuwe versies en onlangs kregen we (proefkonijnen) een evaluatie formulier opgestuurd waar we onze feedback konden geven over V6. Blijkbaar is daar uitgekomen dat er geen problemen zijn.

V6 is inmiddels alweer een paar dagen stable en aangezien er nu op dit forum welgeteld 1 melding wordt gedaan met problemen, denk ik dat het allemaal wel meevalt met v6

Duss

Ptp gedaan?
Orginele voeding vervangen?

1 Like

Zijn er wel een paar meer hoor😜

1 Like

Ik installeer direct alle (experimentele) updates. Tot op heden geen enkel probleem ervaren. Zelden een Ptp gedaan. Alles incl. blue tooth draait als een tierelier. Ben tot nu dik tevreden.

2 Likes

Ik zal even contact opnemen met support van Athom. Op mijn Homey zitten ongeveer 45 zigbee apparaten waarvan het grootste deel zigbee hue lampen philips. Bijna al die lampen kun je bleutooth aansturen. Zelf gebruik ik de bleutooth functie niet, maar zoals jullie hierboven al zeggen, kan aan dat stukje bleutooth implementatie liggen.

Beide Hue apps zijn niet recent geupdate. Sowieso gebruiken ze beiden geen Bluetooth, voor zover ik weet (de officiele Athom app al helemaal niet, die gebruikt de Hue hub).

Het is apart dat na herstart alles ongeveer uur prima werkt, daarna is er niets meer te bedienen. Ik heb nu net al support aanvraag naar Athom gestuurd. Ik ga zo ook nog eens ptp doen. kan ik overigens nog de software naar 5.04 terug zetten?

Nee.

Link?

En wat is een paar. 2, 3, 10? op duizenden homey gebruikers

Ik denk echt dat we hier met een specifiek probleem te maken hebben. Hoe vervelend ook natuurlijk

Tis verder geen groot probleem en bij mij was het opgelost door de instellingen in de app te wijzigen. Het was allleen vreemd dat het probleem zich in de rc niet voordeed. Verder was ik het wel.met jou post eens hoor.

1 Like

De meest aannemelijke oorzaak is dat een app steeds nieuw geheugen claimt maar niet terug vrijgeeft. Als je Homey redelijk vol zit dan kan deze op een gegeven moment nergens meer geheugen voor krijgen.

Kijk in de Insights bij Systeem of er een app bijzit wiens geheugen een stijgende lijn vertoond. Bij mij is dat de Beacon app (die dat overigens al veel langer heeft - de maker weet niet hoe hij het op moet lossen).

Ik heb een flow die de beacon app dagelijks herstart om dit de voorkomen. Dat zie je op de onderstaande grafiek elke keer als de gragiek terugvalt - elke keer is een herstart van die app. Doe ik dat niet dan blijft het stijgen:

Ook een fout in b.v. een Homeyscript flow kan dit soort stijgend geheugengebruik veroorzaken.

Als je geheugen zo goed als vol zit is het ook mogelijk dat met de groei van de firmware tegen de limiet bent aangelopen wat je met Homey haalbaar is. Heb je een gewone Homey of een Pro, en heb je veel apps en apparaten?

1 Like

Ik heb de homey pro, 5 eindsensoren ongeveer 35 philips hue lampen, 2x klikaanklikuit schakelaar.
De lampen hebben wel bleutooth, maar gebruik het niet. ik zal een verder zoeken tools van developer

Hmm, daar zou Homey niet van om moeten vallen. Recent nieuwe flows toegevoegd die per ongeluk extreem vaak draaien? In een van de posts op dit forum is een alternatieve flow viewer te vinden die bij elke flow een aantal laat zien hoe vaak die is getriggered. De web flow editor van Homey laat het ook wel ergens in een tooltip zien geloof ik maar dat is meer gedoe.

Ook de CPU grafieken in Insights bekijken, als er een app is die belachelijk veel CPU opslorpt dan kan dat ook veel verklaren. Ik zou dan echter verwachten dat dat niet een probleem is dat na enige uren erger wordt, idem met de flows. Geheugen blijft mijn eerste “keus”.

En ook iets wat redelijk makkelijk te proberen is: een andere adapter van 2A of meer. Adapters van Athom zijn zorgenkindjes en als ze raar doen zijn de effecten ook onvoorspelbaar.

nee, ik gebruik niet eens veel flows, 6 stuks. groepen lampen met vertraging ingesteld. t/m 5.04 software heeft het 2 weken foutloos gewerkt. was er ook super tevreden over. ik heb nu nog een keer de ptp gedaan en alles werkt nu weer, maar ik zal dat over uur en over paar uur checken en het hier laten weten.
Het gekke is dat wanneer je homey vanuit instelling herstart ook alles het eerste uur prima werkt. daarna als je wat wil bedienen lamp aanzetten. dan gaat icoon wel aan in de app, maar dooft weer en bovenin melding dat het te lang duurde.

Als het alleen de Zigbee devices zijn die reaar doen dan zijn er heel veel topics die je ook zouden kunnen helpen. Zijn die rechtstreeks aan Homey gekoppeld en heb je sinds de komst van V5 firmware ooit een Zigbee reset gedaan of nog niet?

De adapter heb ik destijds al 1 gekocht van goed merk, met ook de betere usb kabel, ik had daar al meer over gelezen op deze site. Waar kan ik cpu grafiek zien in Insights