Na firmware 6.0 reageert Homey slecht

Alle zigbee devices rechtstreeks aan homey, ik heb alleen 5 van die philips buttons die via de hue bridge lopen. in totaal gebruik ik 9 apps in Homey. Toen zigbee 5 kwam heb ik de recovery reset gedaan en alles opnieuw toegevoegd. Daarna werkte het dus perfect

Dat zou Homey allemaal fluitend moeten kunnen, ook op een Homey 2016. Ik kan me dan zelfs niet voorstellen dat je het geheugen vol weet te krijgen in een paar uur.
Met 35 lampen zij je ook een prima mesh moeten kunnen hebben. Alleen de devices die aan de bridge zitten hebben het misschien dan wel lastig omdat die een eigen mesh vormen.

Ik zit me af te vragen of je soms (al dan niet door de update) op een Zigbee kanaal zit waar teveel storing op zit om wat voor reden dan ook. Maar dat is op zich ook vreemd dat dat na een ptp weer normaal wordt.

Ik heb alle gegevens naar athom gestuurd. Zigbee kanaal is 18. The philips buttons zijn hebben geen router functie vormen geen mesh, end device. alvast bedankt voor de hulp en meedenken
zigbee is vanuit homey mooie mesh te zien

Voor wat de hardware kan zijn het best veel lampen die rechtstreeks met Homey willen praten. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat na een uur de Zigbee chip een keer contact heeft gehad met alle rechtstreeks gekoppelde devices en dan moeilijk begint te doen. Heb je al je lampen op de plaats van bestemming gekoppeld of dicht bij Homey?

vanaf alles opnieuw installeren elke lamp dicht bij de homey geinstalleerd. lampen veelal in groups en bij een flow met meerder activiteiten tussen elk 2 sec vertraging. maar het werkte perfect met de 5.04 dan zou ik daar ook al problemen gehad moeten hebben.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat door de update Homey als Zigbee controller een tijdje uit de lucht was en daardoor de rest van het netwerk zich is gaan herschikken. Dat je zoveel lampen hebt die direct met Homey verbinden (zonder andere routers er tussen) is mogelijk de oorzaak voor je problemen; volgens Athom kan Homey maar maximaal 15 direct verbonden apparaten aan, en daar zit je zo te zien al op.

Voor m’n gevoel zit je met je netwerk op het randje van wat Homey aan kan, en het is makkelijk om over die rand heen te gaan. Wat je ook zou kunnen proberen is om, als het netwerk niet meer reageert, Homey nog een paar uur lang aan te laten staan, kijken of het netwerk zich weer herschikt naar een vorm waarbij het weer werkt.

Ik denk dat je probleem niet per se te maken heeft met v6 (er zijn ook geen “Zigbee verbeteringen” gemeld door Athom voor die firmware) maar met de beperkingen van Homey’s Zigbee hardware.

ok, mar 15 direct verbonden apparaten is wel weinig toch? Ik had al eens gezocht om 2e homey toe te voegen, maar dat gat niet. De hue bridge kan tot 50 apparaten aan en dan kun je naadloos 2e hue bridge koppelen.
Het mooie van Homey is de vele mogelijkheden die er zijn. Ik ga het even laten rusten, misschien dat zigbee netwerk zich dan herschikt.

Ja, maar dat is nou eenmaal de hardwarelimiet van Homey. Als je het geluk hebt dat je netwerk zich netjes opbouwt kun je daar prima een mooi netwerk van tientallen apparaten mee opbouwen, maar veel mensen hebben dat geluk niet en zitten constant te klooien met resets, reboots, re-pairs, PTP’s en weet-ik-veel-wat.

Binnen Zigbee is het ook niet mogelijk om apparaten te verplichten via routers te werken, daarom is het juist het beste om (zeker sinds v5) apparaten aan het Homey netwerk toe te voegen op de plek waar je ze wilt gaan gebruiken (dus niet dicht bij Homey pairen). Op die manier heb je een grotere kans dat die apparaten al via een router werken als ze het netwerk joinen.

3 Likes

Duidelijk, ik heb dat nooit geweten van die 15 apparaten, je leest het ook niet gauw ergens. Ik wacht even af nu en anders kan ik nog proberen aantal hue lampen via de hue bridge te koppelen, dat scheelt weer voor de homey

Athom heeft er een aardig artikeltje over op hun website staan: Advice on building a stable Zigbee network – Homey Support

Tja, duidelijk artikel, ben er beetje door verrast. Als probleem blijft zal ik bij Homey aantal hue lampen routers weghalen en aan Hue bridge koppelen, dan kan ik alsnog via homey de apparaten op de hue bedienen. Ben deze ochtend stuk wijzer geworden,. dank jullie wel!

2 Likes

Tuurlijk mag je het met me oneens zijn. Het is mijn mening, niet ‘de waarheid’ wat dat ook moge zijn :wink:
Wil ook niet bashen o.i.d.

Ik heb vrijwel geen enkel probleem met Homey!
2e hands non-pro Early 2019 met originele adapter.
32 apps, 140+ devices, 300+ flows.

Ben op v4 begonnen en vrij snel naar v5RC gegaan een half jaar geleden, wegens een app die ik nodig had.
Ook op v6RC overgestapt.
Mijn eigen keuze, ik heb alle auto updates uit staan. Maar die staan standaard aan. Ja voor RC’s moet je het zelf inschakelen.
Nul communicatie ontvangen van Athom als RC gebruiker.
Ik vind hun communicatie gewoon ‘apart’.

Buiten dit forum zijn er een aantal FB groepen, niet iedereen is techneut of handig met informatie opzoeken. Er zijn echt wel (veel) meer dan 1 problemen gemeld, sommigen hebben zelfs hun Homey opgestuurd “omdat er nieuwe software op moest worden gezet”. Vraag me niet wat dat betekent, maar Athom vraagt je echt niet om H. op te sturen als je wifi gewoon ruk is.

Ben een tevreden gebruiker, vind het fijn dat de fabrikant issues oplost en verbeteringen en extra functionaliteit toevoegd @ free of charge. Bij veel andere produkten “moet je maar de nieuwe versie aanschaffen”.
Mis wel een ethernet poort

Cheers en fijn weekend

1 Like

Mijn ervaring is dat een extra herstart na een update ook vaak helpt.

2 Likes

Na de opmerking van Robertklep, heb ik resoluut aantal zigbee producten, verwijderd van de Homey. 22 stuks Hue apparaten van de homey naar de Hue bridge over gezet. Vanuit homey dan weer apparaten die ik op Hue bridge gezet heb gekoppeld in de flows. Nog 20 apparaten zigbee rechtstreeks op de Homey over nu. Alles herstart
en ja hoor, alle problemen voorbij. Ik denk dat veel mensen die soms niet meewerkende apparaten in flows en moeten herstarten, teveel zigbee apparaten rechtstreeks aanHomey hebben gekoppeld. Je leest ook niet direct in de “handleiding” dat je maar 15 a 20 zigbee apparaten kunt koppelen aan Homey. bijna alle andere merken zigbee controllers kunnen er 50 aan. Hue bridge 50 zigbee en daarna kun je 2e hue bridge koppelen. Zou mooi zijn als in de toekeomst 2e homey gekoppeld kan worden. bedankt voor jullie meedenken, voor mij is het opgelost!!

Check je wel even of de Hue en Homey zigbee kanalen uit elkaars buurt (en die van je wifi) blijven


Met 15 router devices rechtstreeks met Homey gekoppeld, zou je theoretisch, met bv. ‘slechts’ 10 devices per router, 150 devices kunnen koppelen (aanname).
De praktijk limiet devices voor ‘een’ zigbee mesh zou rond de 800 a 900 liggen.

En ik wist weer niet beter dan dat andere zigbee hubs meer dan 15 devices rechtstreeks kunnen koppelen
Het is maar net hoe en waar je aan je info komt :crazy_face:

Ik geef toe dat ze het duidelijker kunnen communiceren, en info vaak erg verspreid is, niet altijd even actueel en soms tegenstrijdig is.
Deze info in het Engels bijv., kan ik niet op het NL gedeelte vinden, maar hier staat het wél duidelijk uitgelegd.

Wat ik niet handig vind, is dat de sales-personen dingen beweren, die de developers euh
 laat ik zeggen iets genuanceerder zouden brengen

Ik heb zelf meer dan 50 Zigbee devices, werkt meestal wel goed. Zie [Community Survey] Homey v5 ZigBee Health check and statistics collection (HomeyScript) voor meer gebruiker ervaringen met Zigbee mesh op Homey.

2 Likes

Yup, sinds V6 heb ik mijn apps herstarten van 1x per dag naar 1x per uur gezet.
Zowel mijn Xiami plantensensors, als mijn Denon Heos boxen verliezen hun verbindingen regelmatig.
Dus BT en WiFi waar het misgaat. Was met V5.04 stuk stabieler!

Ik neem aan dat je bedoelt Xiaomi. Die deden het bij mij perfect onder 6.0.
Zit nu inmiddels op 6.1.0 rc1 en ook zonder problemen

Klinkt toch als signaal verstoring

“Dus”, (ik weet je kennis niveau niet, dus ik begin bij het begin:) vraag ik me af, staat je wifi kanaal mss nog op auto? Kan deze zijn veranderd in de dagen voor- of nadat je update uitvoerde?
Heb je je Wifi kanaal al eens op een ander kanaal gezet, en daarna evt je Zigbee kanaal ook aangepast zodat deze het minst stoort op je wifi, en zodat BT misschien minder stoort op je Wifi en vice versa?

Sorry, maar ik ben geen ict’er. Wat bedoelen jullie met ptp?