Homey Community Forum

Någon som använder Verisure-appen?

Hej,
jag försökte koppla upp en magnetbrytare från Verisure.
Jag får upp en text typ “Follow the instructions…”, öppnade och stängde dörren,
Men inget hände…

Är det någon som har detta larmet och fått detta att funka?

/Jörgen

@Jojje har du kommit nån vart med detta? Jag är också nyfiken på en lösning…

Hej Stefan!

Nej tyvärr.
Jag tror jag läst att man måste ha ett Verisure (vs) konto online för att få det att funka…
Homey når sedan enheterna via vs-kontot…
Iaf som jag förstått saken…

Vad innebär vs online konto? Jag lyckas connecta mot larmsystemet i setupen men de devices jag adderar i homey (den hittar ju mina magnetbrytare etc) ger inget liv ifrån sig. Ser väldigt mycket bra reviews på denna App men inte fått det att funka på ett halvår…

Om jag fattat det rätt får man ett konto på Verisure när man har larmet. Det är detta kontot man använder i appen…
Jag gissar att alla enheter som finns är kopplade i systemet kopplas in via larmets gateway.
Precis som för Ikea eller Philips Hue produkterna…
Men som sagt, detta är bara ett antagande från det jag läst…

Jag har bara Yale Doorman kopplad via Verisure Hubben (den som följer med dörrlåset, om det finns olika), och den fungerar åtminstone bra i Homey via Verisure-appen.

Jag är ganska säker på att du behöver den här:
https://mypages.verisure.com/se/webshop.html#product/1190

Hej.
Jag har testat appen men tyvärr avinstallerat den. Fyllde inte riktigt behoven för mig.
Skapade en användare i mitt larm för Homey.
Efter det gick alla devices från Verisure att lägga till. Magnetbrytare, temgivare i rök-deckarna osv.
Tyvärr tror jag det är så här (nån får gärna rätta mig om jag har fel):
Det är nog så att det är Homey som pollar larmcentralen med jämna mellanrum. Då upptäcker den att en dörr står öppen t.ex. Detta kan trigga ett flow precis som vanligt.
Men tyvärr verkar den polla för sällan, för om jag öppnar min ytterdörr, går in och stänger, så får jag ingen indikation i Homey. Känns som om man hinner öppna, gå in och stänga innan Homey hunnit polla.
Om jag däremot låter dörren stå öppen så får jag efter ett tag en indikation som kan dra ett Flow, men det tar alldeles för lång tid och går inte att lita på då.
Lite samma som om man har en Hue-Switch kopplad via Hue Bridge, så tar det mycket längre tid att får respons när man trycker på knappen jämfört med om man kopplar switchen den direkt mot Homey.
Sen konstaterar jag att temp-givarna bara presenterar hela grader (kanske kvittar, men ändå, alla andra givare presenterar med decimal).
Så tyvärr gav jag upp den, och får väl sätta en annan magnetbrytare i samma dörr om jag vill ha indikation där.

Nån som kan bekräfta, eller är jag fel ute?
/Stefan

Går i tankar att gå från Home Assistant till Homey. I Home Assistand funkar Verisure-komponenten precis som du beskriver @StefanS. Så jag tror att Verisure inte pollar så ofta till våra konton och därmed så släpar info.
Det är synd för det känns onödigt att behöva sätta upp en till dörrgivare bredvid en existerande bara för att tex. tända en lampa i hallen när ytterdörren öppnas. Man vill ju inge stå i en mörk hall i minuter innan lampan tänds. :slight_smile: