Några nyheter på horisonten angående Zones?

Det känns som att Zones som koncept behöver lite kärlek. Det jag saknar är:

  • Ett sätt att flytta flera devices på en och samma gång.
  • Att kunna ordna Zones manuellt.
  • Fler ikoner (eller ett sätt att lägga till egna).
  • Ett sätt att manuellt aktivera/deaktivera Zones.

Har tyvärr inte hittat några appar som gör hantering av Zones bättre. Är det någon som vet om det är nya grejer på g hos Athom?

1 Like

Hmm, jag vet inte om det är förändringar på gång men jag har lite tips :slight_smile:

Massflytt och zonsortering i annan ordning än i bokstavsordning vore trevligt men det tror jag står långt ned på listan…

Fler ikoner kan du lägga till genom virtuella enheter, inte helt smidigt men det fungerar :slight_smile:

Manuell aktivering av zoner går emot Athoms tanke med zoner men man kan skapa en virtuell enhet (appen Virtual Devices), av typen sensor - Door/Windows sensor, som man triggar via parameter som i sin tur kan ändras via en virtuell knapp… eller flöde :slight_smile:
När man skapar en virtuell sensor på det sättet och vill ändra dess värde i ett flöde så ska man SKRIVA in ordet “alarm_contact” i fältet för sensor… inte välja ett värde i listan vilket annars känns naturligt…
Och värdet man anger är true eller false.

Tack för tipsen!

Hur menar du att virtuella enheter kan ge mig fler ikoner till zonerna?

Aha, var det nya ikoner på zoner specifikt du önskade… nej… då hjälper inte virtuella enheter…