NĂ€rvaro eller av Vem

Ja Jojje, man testar och samlar pÄ sig, men som man, sÄ Àr det rÀtta sÀttet.

Den som har mest vinner, haha.

Ja, kör med vad du tror pÄ och gillar bÀst, kanske det ibland Àr svÄrt fÄ fantasin i gÄng.

Och ej att förglömma, den andra hÀlften, att inte bli vansinnig pÄ nÄt som aldrig verka funka?

Beroende pÄ att dom inte varit med och skapat, och högaktningsfullt skiter i alla blinkande lampor?

Björn

I mobilappen (inte testversionerna) finns “Use home detection” under Settings. DĂ€r kan vĂ€lja 100-250 meter frĂ„n hemma.

Tack Morgan,
Jag har hittat detta och fÄr kolla pÄ det nÀr nÀtet Àr uppe igen hemma

Men vilka villkor anvÀnder jag för den nÀrvaron?

Om du anvÀnder Home detection och stÀller den till 250 m kan du anvÀnda ett likadant flow som du anvÀnder till vÀlkomsthÀlsningen men hÀlsningen kommer att komma lÄngt innan du kommer innanför dörren. Vill du ha kvar vÀlkomsthÀlsningen kan du anvÀnda Smart Presence som bara reagerar nÀr du kopplas upp till Wifi.

Ok, jag har hittat Home detektion-instÀllningen
 Men jag hittar inte hur jag anvÀnder detta i Flows


Du anvÀnder kort frÄn Presence pÄ samma sÀtt som du gjort med vÀlkomsthÀlsningen (antar jag). Skillnaden Àr att du inte bara fÄr nÀrvaro pÄ samma nÀtverk som Homey utan i kombination med GPS-position (100-250 m) frÄn Homeys position enligt Settings.

Kan bara hĂ„lla med Morgan. Jag anvĂ€nder “Someone came home” som trigger (+ att solen har gĂ„tt ner) och nĂ€r jag svĂ€nger in pĂ„ gatan, ca 50 meter innan vĂ„r garageinfart, sĂ„ tĂ€nder Homey upp det som jag har lagt in i mitt “Greetings” flow.

MÄste sÄklart vara inloggad pÄ mobilappen och ha telefonen i bilen.

1 Like

Mitt tips Ă€r att lĂ„ta radien pĂ„ homedetection vara som den Ă€r, det kan vara bra att den inte Ă€r för vid. IstĂ€llet kan du köra geolocation via IFTTT istĂ€llet, och ha en större radie dĂ€r. DĂ„ kan du sĂ€tta en regel att den ska tĂ€nda en lampa nĂ€r du kommer in i det vidare omrĂ„det, dĂ„ lĂ€r det garanterat vara tĂ€nt nĂ€r du kommer hem. GĂ„r med fördel att kombinera med olika tidpunkter, ex mellan 16-18 pĂ„ kvĂ€llen nĂ€r man vanligtvis kommer hem. Kombinera gĂ€rna med triggern “Ingen Ă€r hemma” sĂ„ tĂ€nds den bara 16-18 och nĂ€r ingen Ă€r hemma. Borde minimera antalet falsklarm

1 Like

Hur fÄr ni Homey att reagera pÄ att nÄgon Àr i nÀrheten av huset? KÀnns som jag har testat Alt i den inbyggda funktionen men utan vidare framgÄng. Testat pÄ bÄde min och sambos mobiler men lyckats fÄ den att reagera enstaka gÄnger pÄ ett halvÄr

Det fungerar relativt dÄligt, jag kör nu via Tasker och det fungerar bÀttre men inte 100, typ 95 .

Jag kör redundant nÀrvarokontroll i min Vera.
Vera Proximity för geofence och
Tasker - conncted to wifi - AutoVera för wifi.
Minst en mÄste vara true för att nÄgon ska vara hemma. BÄda mÄste vara false för att inte vara hemma.

Gillade upplÀgget dÄ det Àven var redundant pÄ appnivÄ. Varsina appar för respektive detektionssÀtt. Fungerar dock olika bra pÄ olika lurar.

I Homeyn testar jag nu AutoLocation för geo och samma wifi-detektion som innan. Men bÄda anvÀnder http shortcuts för att uppdatera variablar i better logic. Funkar ganska bra.

Just nu gÄr bÄda parallellt, Ä homey-varianten funkar bÀst efter ca 4 dagar. Idag failade den dock för första gÄngen. Vet ej varför, har inte försökt analysera scenariot Ànnu.

TÀnkte jag skulle skriva en mer detaljerad tutorial hur jag tÀnker och har satt upp det. NÀr, fÄr vi se. Mitt Verasystem Àr helt automatiserat med hemma, borta och sova utan att vi gör nÄgot. All indirekt mysbelysning Àr Àven den helt automatiserad. Allt baserat pÄ om vi Àr hemma eller sover. SÄ det Àr ganska fundamentalt med fungerande presence, tycker jag.

Sorry om jag inte tillförde nÄgot konkret mer Àn Tasker och AutoLocation för Android. Kör du iOS, kan det nog vara lite vÀrre.

\ Andreas

Är sjĂ€lv inne pĂ„ att lösa detta med nĂ„gra Radbeacon Dots. TĂ€nkte mig dessa i kombination med appen Owntracks som ju i sin tur funkar pĂ„ Homey.

SÀljs pÄ webhallen och m.nu etc.


SÄg ocksÄ en blogartikel pÄ temat (dock inte med Homey) : https://blog.m.nu/radbeacon-och-home-assistant/

NÄgra som testat och vet om det kan fungera eller har nÄgon annan bra ide?

1 Like

Det spÀnnande ut! LÄt oss veta hur det gÄr för dej. Ser ut som om din lösning Àr bÄde iOS och android. Det Àr bra!

SjÀlv har jag spenderat ett par veckor att fÄ stabilitet i presence I Homey. Nya appar och flöden i Tasker. Ser mycket mer stabilt ut nu Àn tidigare. Behöver bara testa av det lite mer.

Testade du och fick det att fungera?

Testar nu med radbeacon som gÄr att ha pÄ nyckelknippan ihop med Beacon app pÄ homey.

1 Like

Fick du det att funka?

Ja med en
 Men köpte en till och den ville inte funka bra
 Tappar kontakt och Ă€r allmĂ€nt jobbig

Hej, har du provat att skapa en lösning som bygger pÄ att RadBeacon sitter hemma innanför dörren och anvÀnda Owntracks appen som trigger nÀr den kommer i nÀrheten?

Jag fĂ„r upp “location and presence” appen. Menar du den? @Henrik_Gustafson

Hej @Smurf1975. Jag har lagt ner / pausat projektet att bygga ett smart larm och automatiska lÄs-funktioner nÀr jag flyttade och gick över till Pro. Jag anvÀnde appen Owntracks (som nog inte finns som app i Homey) för att trigga larm av/pÄ. Owntracks funkade tekniskt rÀtt sÄ bra och kunde fÄ grym koll pÄ var barnen befann sig (skola, hemma, centrum, aktiviteter, mm). Men som sagt idag Àr jag inte rÀtt person att ge rÄd pÄ omrÄdet. Allt gott och lycka till :slight_smile:

1 Like