Native Google Home (Mini) & Google Assistant ondersteuning

Ah, right. Ik zal thuis eens proberen wat er gebeurt als ik dat doe…

Edit: Als ik zeg zet alle lampen uit terwijl er sommige wel en sommige niet aanstaan dan zegt Google oke, ik zet x lampen uit (allemaal, ongeacht of ze al aan of uit staan) en de lampen die nog aanstaan gaan vervolgens uit.

Dan is toch de oplossing om van Philips te eisen om zsm in te bouwen dat je lampen kunt uitsluiten van het toevoegen aan de Google Assistent? Of mis ik iets en is dat dan toch ook de verantwoordelijkheid van Athom?

Geen idee, maar het zou wel makkelijk zijn😄 Heb hier de group app draaien, waarvan ik meerdere devices heb aangemaakt met groepen lampen erin. Deze komen dus ook naast de lampen zelf als lamp in home.

Het lijkt erop dat het niet lang meer gaat duren voordat eindelijk routines beschikbaar komt in het Nederlands.

Je kan al bij de routine instellingen door tegen de Assistent in je smartphone “routine” te zeggen. Dan komt er een "routine’ button zichtbaar. Als je daar op klikt kom je in het routine instellingen menu.

Routines maken lukt maar het lukt mij nog niet dat google daarop reageert.
Het lijkt erop dat het officieel nog niet werkt

1 Like

Ik las deze blog en vooral het stuk ‘Slim zonnescherm’ viel me op. Schijnbaar heeft deze docent het voor elkaar gekregen om Google te laten luisteren als Homey praat. Ik dacht dat dit niet mogelijk was. Iemand enig idee hoe je dit voor elkaar krijgt? (misschien zit Paul zelf wel op dit forum?)

Net even snel de blog gelezen. Da’s inderdaad een goeie vraag!

Ik laat de ene google mini praten tegen de ander werkt ook

OK, even een update. Net een en ander getest.

Als via Google (Home mini of Sonos, werkte allebei) vraagt of Homey iets wil doen, dan werkt het, dus:

ALS
Iemand zei ‘test’

EN
Vraag om bevestiging

DAN
Zeg ‘test’.

Oftewel, ik vraag aan Google (indirect, anders gaat google zelf testen) om aan Homey te vragen om ‘test’, dan vraagt Google om een bevestiging. Als ik ‘ja’ zeg, krijg ik ‘test’ terug (of whatever ik invul).

Het werkt ook met een serie van flows, dus:

ALS
Iemand zei ‘Is Neuron thuis’?

EN
Neuron is thuis

DAN
Start flow 2

ALS
Deze flow is gestart

EN
Vraag om bevestiging (wil je weten wie er thuis is?)

DAN
Zeg Neuron is thuis

Het mooiste zou zijn als ik bijv. door de trigger ‘het gaat nu regenen’ van Buienradar de bevestigingsvraag kan krijgen (via Google) of bijvoorbeeld het rolluik dicht moet en dan kan antwoorden via Google.

Het enige obstakel wat ik hiervoor nog zie, is dat Homey moet ‘denken’ dat de vraag/trigger van Google kwam, en dus via Google de bevestiging vraagt. Voor nu nog even geen idee hoe dit kan (via IFTTT is Google Assistant geen gevolg/that, alleen een trigger/this). Iemand ideëen?

Ook wel een leuke oplossing, maar ik heb maar één mini en het onnodige praten tussen twee apparaten terwijl dat ook stil zou moeten kunnen, weerhoudt me ervan om een tweede te kopen.

ik zou graag willen dat homey de zonwering koppeling gaat implementeren met google assistant , vanuit google is dat al voor elkaar.

Even een paar opmerkingen:
a) Athom leest niet mee op dit topic, dus je verzoek hier indienen heeft niet zoveel zin. Je kunt natuurlijk Athom zelf mailen of op Slack hetzelfde vragen
b) ‘zonwering’ is voor mij vrij vaag. Het helpt als je iets duidelijker bent. Welke type zonwering heb je?
c) ‘koppeling’ is ook vrij vaag. In het algemeen is het handig als je aangeeft wat je zou willen. BIjv. met spraak de Somfy zonwering omhoog en omlaag zetten.
d) Met het aanmaken van een of meerdere virtuele apparaten kun je al veel bereiken, als de apparaten al verbonden zijn aan Homey. Zie ook op andere plekken in dit forum. Als je een virtueel apparaat maakt en vervolgens flows die de zonwering omhoog danwel omlaag zetten als het apparaat aan of uit is gezet, dan werkt het gewoon. Je kunt ook een dimbaar apparaat maken en het percentage gebruiken
e) Is er nog geen app, dan kun je een app aanvragen: Homey Community App Requests

Hopelijk helpt dit, succes!

aangezien ik automatiseer om het leven te automatiseren vanwege het gemak en niet om het nodeloos ingewikkeld te maken , lijkt het mij gebruiksvriendelijker en daargaat het volgens mij om als er een zonwerweringskoppeling tussen homey en google home komt , de subgroep zonwering is daarvoor helemaal niet van belang , net zo goed als google home met een licht device kan kan communiceren van homey heeft google home een zonweringsdevice (van welke subgroep dan ook ) somsy heeft ook meerdere soorten zonwering , en ja er zijn meerdere merken zonwering, dat maakt voor google home niks uit welk merk , als er maar een app voor is in homey werkt het

de suggestie weer een middag allerlei virtuele devices aan te maken lijkt mij zonde van mijn tijd als het eenvoudiger kan.

en als je slack zou lezen weet je dat ik het daar ook wel een paar keer genoemd hebt

Even een recap, op basis van mijn vorige post.

a) Je weet dus dat hier melden geen zin heeft, jammer dat je dit toch doet want het voegt weinig toe. Uiteraard sta je vrij om dat wel te doen, maar ik probeer je hiermee vooruit te helpen. Deze opmerking:

had van mij dus iets vriendelijker gemogen, maar soit

b) Ik vond je reactie nog steeds een beetje vaag, maar klopt het dat je het over een type apparaat hebt? Zoals lichten, knoppen, schakelaars etc? Dan begrijp ik dat je het prettig vindt dat dat wordt toegevoegd

c) Zie voorgaand

d)

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar als het nu niet werkt, kun je 2 dingen doen:

  1. Gaan zitten mokken dat het niet werkt
  2. Naar een (tijdelijke) oplossing zoeken
    Ik probeer je hiermee te helpen, jammer dat je dat niet waardeert

Klopt, als het eenvoudiger kan, dan is dat zonde van de tijd. Maar in dit geval kan het (nog) niet eenvoudiger, vandaar mijn voorstel. Dat je dat teveel tijd vindt kosten kan, maar probeer wat begrip op te brengen voor het feit dat een volkomen vreemde probeert om je te helpen met jouw probleem. Als jij zegt:

dan weet ik dus helemaal niks, maar ga ik er vanuit dat je geholpen wil worden met een probleem. Ik probeer enigszins gestructureerd om je te helpen. Als je enkel de behoefte voelt om je onvrede kenbaar te maken, meldt dat dan even van tevoren, dan steek ik er geen tijd in om te begrijpen wat je probleem is en hoe ik je kan helpen met een tijdelijke oplossing.

4 Likes

sorry hoor ik vond jou reaktie nou bepaaldelijk niet uitblinken in vriendelijkheid, maar we praten langs elkaar heen , jij wil me helpen maar kan dat niet dat klopt alleen athom kan dat , ik had gehoopt met mijn plaatsing van het bericht meer mensen zover te krijgen hun wensen kenbaar te maken en om te kijken of het leeft op het forum .

Ik heb 4 maand geleden een ticket aangemaakt om na te vragen wanneer ondersteuning voor zonwering (ik zie niet in wat hier vaag aan is? Rolluiken, jaloezieën, …) zou toegevoegd worden aan de Google Home-integratie (koppeling dus, ook niks vaag aan).
Daar heb ik als reactie op gekregen dat ik een formuliertje moest invullen om dit als suggestie in te vullen.
Sindsdien niets meer van gehoord jammer genoeg.
Ik moet nu dus steeds ‘ok google, vraag homey om rolluik woonkamer dicht te doen’ zeggen, wat niet handig en gewoon idioot is.

Je hebt gelijk, sorry

Zoals ik als zei, ik begreep niet dat @nattelip hetzelfde bedoelde als al is gerealiseerd voor de categorie ‘lampen’ en ‘schakelaars’ etc.

En dit is dus het frustrerende gedeelte, ze hebben het al voor elkaar voor (volgens hun support site):

  • Slimme stopcontacten, Schakelaars en andere apparaten die aan/uit te zetten zijn
  • Lampen
  • Thermostaten

Het kan toch echt niet zo moeilijk zijn om daar enkele categorieën bij te voegen?

Allemaal? Mag je me al mijn aannames even opnoemen. Verder dan ‘het kan niet zo moeilijk zijn’ ga je niet geraken. :face_with_raised_eyebrow:
Als het nog niet ondersteund was door Google hadden ze me dat gewoon kunnen zeggen via hun support ticket. Nu vragen ze om een suggestie in te dienen, dan NEEM IK AAN dat het technisch gewoon mogelijk is, maar ze er nog geen tijd in gestoken hebben.

1 Like

Ik bedien soms mijn rolluik ook op die manier, hey Google, vraag homey rolluik omlaag. Dan voert hij de actie wel uit maar vaak roept de Google home er dan nog iets achteraan als ‘homey is momenteel niet bereikbaar’ ofzoiets. Is dit bij jou ook het geval? Ook moet ik hem na elke update even opnieuw koppelen of toewijzen aan de Google home anders kent ie em niet meer.

Dat hij niet bereikbaar zou zijn heb ik nog niet gehoord. Meestal is het rolluik wel al half open voordat Homey in een dode stem ‘OK’ antwoordt :slight_smile:
Koppelen moet ik som ook opnieuw doen, nog niet op gelet of dat na een update was …

nou qua ondersteuning van uit de community heb ik geleerd dat ik wel kan vragen aan google home "vraag homey om rolluik x open te doen. dat was ik mij nog niet bewust. bedankt @Fire69. ’

ik gebruikhomey nu sinds early 2016, heb mij aangepast aan zijn na en voordelen , google home sinds vorig jaar erbij , ik heb mijn philipshue , osram en magic lhome gekoppeld aan google home , bediening per spraak is eenvoudiger als via app vind ik persoonlijk maar mijn 22 rolluiken op homey via de rfxcom.2 app , vandaar mijn drang om de rolluiken via google home aan te sturen. ik hoop en probeer google zover te krijgen dat homey behalve via google tts ook via een normale api kan aanspreken.