Native Google Home (Mini) & Google Assistant ondersteuning

Hey Michel,
Heb jij een schermafdrukje van de getoonde flow?

Alvast bedankt

Ja natuurlijk. Maar heel spannend is die niet hoor :slight_smile:

En uitschakelen:
image

En in Harmony HUB:
image

1 Like

Super, ben gelijk met jouw aanwijzing aan de slag gegaan.
Ik wil het volgende tegen de Google Home Mini zeggen, “bed” “tot morgen” en daar mee een flow inschakelen die bepaalde lampen uitzet en andere start met een timer.
In de test wordt de flow goed gestart maar wat ik ook tegen de GHM zeg er gebeurt niets behalve dat zij/hij/het mij een goede nachtrust toewenst. Een andere keer was erg popie jopie “klinkt goed”.

Homey is verbonden met GH, alle apparaten zijn zicht- en bedienbaar, maar ergens maak ik nog een foutje maar waar?

Ik had mijn hue lampen en evohome zowel aan Google home als aan Homey gekoppeld. Nu ik google home aan Homey heb gekoppeld heb ik in de Google home app dus alle lampen en thermostaten dubbel staan. Niet geheel wenselijk dus. Het zou mooi zijn als je in homey of Google home aan kan geven welke apparatuur wel weergegeven / gesynchroniseerd moeten worden.
Alternatief is natuurlijk de koppeling vanuit Google home naar hue/evohome the verbreken, maar dan zit er altijd een schakel (Homey) extra in de keten (grotere kans op storingen dus onwenselijk). Iemand suggesties?

3 Likes

Hardop denkend:
GH heeft net als Homey “standaard” opdrachten waar niet perse een flow (of routine in GH) voor gemaakt hoeft te worden.

Het is dus even spelen met de opdracht die je geeft zodat die niet botst met de opdrachten die al in GH staan. Die standaard opdrachten in GH zoals “weltrusten” kun je aanpassen, maar nog niet in het Nederlandse app. Als GH straks ook routines heeft in het Nederlands kun je daar nog invloed op uitoefenen.

Als ik tegen Google zeg “alles afluiten” in plaats van “weltrusten” of “naar bed” dan zet GH wel alles uit.
Maar daarvoor start GH geen Homey Flow :frowning:

Ik moet ook nog uitvogelen hoe en wat.
En wellicht werkt nu ook nog niet alles en moeten we gewoon nog even geduld hebben en de update van Homey afwachten :laughing:

Kom er zojuist namelijk achter dat met de TV flows uitgeschakeld (disabled) het nog steeds werkt. Dus GH gebruikt Homey helemaal niet voor die activiteiten :stuck_out_tongue:

1 Like

ad 1: Klopt, “welterusten” en “naar bed” zijn inderdaad standaard in GH ingebouwde routines

ad 2: Bijna correct. Dat hij geen flow start klopt, dat is nl het voordeel van native GH. Die kent nu de devices dus geeft het commando voor een device direct door naar Homey. GH kan zelf geen Z-Wave aansturen, daar heeft hij altijd Homey voor nodig.

2 Likes

Ik was het plezier in Homey behoorlijk kwijt geraakt omdat de microfoon-functie van mijn Homey echt om te huilen was :frowning: . Ik heb inmiddels 2 volwassen kinderen die gedurende hun hele opvoeding beter luisterde dan Homey ooit heeft gedaan :slight_smile:

Mijn persoonlijke timer is gereset nu dit eindelijk begint te werken. Dus ik heb er weer vertrouwen in en geduld voor :slight_smile:

Ik wacht geduldig de updates af :slight_smile:

Gaaf om te zien. Ik kan bijna niet wachten op de updates :wink:

App versie 2.3.0.305 is beschikbaar
Helaas nog geen volledige synchronisatie van alle apparaten

Google Home heeft gelimiteerde ondersteuning voor sommige apparaten. De volgende apparaten werken op dit moment in deze integratie

  • Slimme stopcontacten, Schakelaars en andere apparaten die aan/uit te zetten zijn
  • Lampen
  • Thermostaten

Je moet wel even handmatig de synchronisatie aan zetten als je wilt dat ook status updates, zones en namen van apparaten doorgeven worden. Dit is optioneel

Navigeer naar Meer(…) in de app en klik vervolgens op Instellingen. Hierna klik je op Google Assistent. Je kunt de synchronisatie aanzetten door de schakelaar om te halen onderin het scherm

Meer info https://support.athom.com/hc/nl/articles/360022832954

Lol. Het werkte al (en werkt nog steeds met de nieuwe app), maar nu zegt ie “Google Assistant requires Homey v2.1.2 or higher” :thinking: Toch wacht ik nog maar even met updaten, eerst echt zeker weten dat de bugs eruit zijn… :stuck_out_tongue:

Btw, er is nu ook een link in het menu om naar de Insights pagine te gaan. :+1:

Wat ik probeer te begrijpen is (en ik dram niet) dat google home gelimiteerde ondersteuning heeft voor sommige apparaten. Momenteel heeft Homey de mogelijkheid infrarood te leren van diverse apparaten en werkt bij Homey in een flow goed. Als ik Google vraag om “Hey google Kamer tv aan” herkent google deze apparaat niet omdat hij deze infrarood apparaten niet ziet. Moet ik nu wachten totdat google deze functie toevoegt? Dan zou het toch betekenen dat alle apps van homey eerst geintegreerd moeten worden in google zodat google hiermee kan werken.

Eh, hiervoor kon dat toch ook niet? Of kon je het toen wel via GH doen?
M.a.w. is het een stap vooruit of achteruit?

Hoi Peter,

Voorheen kon het ook niet met Google Home maar wel Homey.

Voorlopig kun je het ook zo doen.
Maak een virtuele schakelaar in Homey, deze wordt door Google Home herkend en daarmee kun je dan een Homey flow starten.

Maar dan kan het nu toch nog steeds via Homey? Ik begrijp het blijkbaar niet helemaal. :flushed:

Ja precies, je kan nog steeds de opdracht “vraag homey om” gebruiken.
Er is niets veranderd, alleen verbeterd

Homey can connect with Google Assistant in two ways:

  • The voice integration makes it possible to send voice commands directly to Homey, for example “Hey Google, tell Homey I’m home” .
  • The direct integration allows you to control devices added to Homey, for example “Hey Google, turn on the TV” .

Ik ben wel wat precies ‘Door het synchroniseren naar Google ga je akkoord met Google’s Privacybeleid’.
betekend. Ik snap dat er bepaalde data wordt gedeeld met Google en dat zij hier beveiliging op hebben om dit te beschermen.
Maar wat wordt er precies met Google gedeeld?

Klopt wat je daar zegt. Maar aangezien dat Homey niet verder gaat met spraakherkenning is er voor gekozen om spraakherkenning van Google te integreren in Homey. Als je de ene keer dit moet zeggen en de andere keer dat dan lijkt mij dat niet logisch. Ik heb zelf heel wat flows dan zou ik een lijst bij moeten houden wat ik de ene keer moet zeggen en dan de andere keer dat.

Ik ben heel nieuwsgierig naar de directe integratie maar zit met een paar vragen:

-heb nu de spraak integratie, moet ik deze van te voren eerst unlinken? Dacht dat ergens gelezen te hebben.

-Ik maak gebruik van Harmony die nu een directe link heeft met Google. Als ik Honey link komt deze er dubbel in. Nu wil ik deze link wel weghalen maar heb ik dan nog wel het gemak van tv aan, volume omhoog enz. Zonder daarvoor flows te hoeven maken?

-flows kan ik gewoon aanroepen met een zeg kaart zoals het hiervoor ook werkte toch?