Netwerk probleem

Goedemorgen,

Deze maand ben ik begonnen met mijn huis vooral meer smart te maken. Ik kwam van niets, waar ik tot nu toe lampen, tv, ventilatoren en nest heb. Volgende maand ill ik gaan voor de homey. Nu merk ik dat mijn nest mini alleen internet heeft als hij connected is op 2.4 Ghz via de V12 KPn box. Hij valt uit als ik de 5Ghz aanzet. Nu wil ik binnenkort mijn smarthome nog meer uitbreiden en merk ik dat het netwerk dit niet gaat trekken. Ons huis is tot nu toe een 1 slaapkamer appartement, dus heel groot is het niet. Toch wil ik rekening houden met dat wij straks een koophuis gaan kopen.

Heeft iemand tips wat betreft het netwerk qua accespoints/routers wat ik het beste kan kopen? Ik heb mijzelf al een beetje ingelezen i n de Unifi accespoints, maar wilde graag horen of jullie nog tips hebben.

Bij voorbaat dank.

Ik heb een V10 en een bedraad daaraan aangesloten KPN WiFi versterker (oud model met 4 poort switch). Dat werkt al jarenlang zonder problemen.
De WiFi versterker staat voor ongeveer € 20 op marktplaats.
Misschien dat voor dat bedrag kunt proberen of dat de oplossing is.

Maak bij voorkeur een apart SSID (= wifi naam) voor de 5GHz band.
Veel domotica apparaten werken enkel op 2,4GHz en een deel werkt niet (goed) als de dualmode aanstaat (= 2,4 & 5GHz op hetzelfde SSID).

Het is wat experimenteren. Er zijn ook mensen die geen problemen zeggen te hebben met dualmode ingeschakeld.

Hoe merk je dat?

Ik heb overigens alles op een kpn
V10 router met wat extenders (berging/tuin) en een oude netgear router bedraad als access point in een standaard seventies eensgezinswoning.

Een apart netwerk is dus niet meer mogelijk met de nieuwe V12 (2.4 e 5 gescheiden houden). Ik merk het aan dat hij niet goed connect en erg sloom is.

Wat hier misschien meespeelt is dat de Homey dan op 2.4 is gekoppeld en je telefoon op 5GHz en dat de V12 een bridge/router is tussen deze 2 netwerken.

Verkeer op 2.4GHz gaat eerst naar de router en via bridge functies zijn dan devices op 5GHz te bereiken. En vise versa. Langzaam kan ook aan mDNS liggen binnen netwerk.

Ik geloof je, maar heb t toch even opgezocht, omdat ik het erg apart vind dat men die keuze zelf niet meer heeft. En het is inderdaad niet apart in te stellen.

Het kan wel bij de gast toegang zie ik, die kun je op 2,4GHz only zetten.
Je zou dan bv al je domotica in dat netwerk kunnen hangen.

Verder kan het zijn dat je 5GHz op een te druk kanaal zit. Mijn nest mini doet het nl prima op mijn (losse) 5GHz wifi.
Dit kun je ook checken via je modem en evt. aanpassen:

Als dit over een Experiabox gaat. Een kennis heeft ook een Experiabox en kan ook geen gescheiden gastnetwerk meer aanmaken na de laatste update. Hij heeft een slimme thermostaat die een hekel heeft aan de 5GHz band. Die verliest steeds de verbinding. Dus kan hij de kachel niet meer op afstand aanzetten. Heeft dus een accespoint gekocht en daar verbind de thermostaat mee.

Misschien dat het een Experiabox-ding is (heb een Fritzbox via KPN), maar ik heb totaal geen problemen met gecombineerd 2.4/5 GHz gebruik.

Ik deel die dan ook via 3 Linksys Velop Mesh access points. Heb ze ook op dezelfde SSID.
Hoor idd ook goede geluiden over Unify. Zou wel sowieso voor een mesh systeem gaan als ik jou was. Beste aankoop van het jaar geweest bij ons!

Ik heb hier ziggo, 2,4 en 5 ghz zijn te splitsen. Maar ik heb een aantal unify ap aangeschaft die alles regelen. Daarin kun je vrij gemakkelijk het signaal splitsen. Werkt prima. Om die reden ziggo bix ook niet in bridge modus laten zetten. Je kunt ook nog het draadloze signaal uitzetten en bedraad de ap installeren. Hierdoor kun je altijd het signaal splitsen. Ik had vrij grote problemen met een gecombineerd signaal. Alles bedraad op 2,4 ghz en de rest ip 5ghz

1 Like

Heb de Fritzbox 7590 met een repeater op de KPN lijn werkt erg goed samen. Ik had al gelezen dat de KPN box weinig mogelijkheden heeft. Voordeel van de Fritz is dat hij een voorinstelling heeft voor KPN en je makkelijk de Fritzpowerline adapters kan aansluiten als je geen kabels wil trekken. Ook kan je, als je wil, de 2.4 en 5ghz een apparte SIDD geven, mac-filtering, dhcc server etc.