Hallo forumleden,
Ik heb op dit forum al enkele keren informatie komen vergaren maar nu de knoop doorgehakt is om een Homey aan te kopen ga ik hier mijn kans eens wagen.
We zijn volop bezig met het plannen van onze nieuwbouw woning, ondertussen zitten we ook te kijken naar het gedeelte elektriciteit/domotica.
We hebben geen nood om alles direct te automatiseren of “slim” te maken maar enkele toevoegingen kunnen handig zijn.
Wat we graag gehad hadden en gevonden hebben:
Na wat zoekwerk hier op het forum en andere websites al (té) veel informatie teruggevonden.
Aan de hand van onze eisen en budget zouden we gaan voor een klassieke manier van elektriciteit met aanvulling van zigbee en zwave aangestuurd door Homey.
Knx/loxone lijkt me beter en betrouwbaarder maar het lijkt me gezien de prijs overkill, ik heb een prijs gekregen van een zelfbouw firma met KNX (dus zelf leidingen trekken etc) en dit kwam op €23000…
Met klassieke elektriciteit €4000 + €1500 voorzien voor de “slimme spullen en aansturing”
Sowieso moet alles moet blijven werken met de drukknoppen als de sturing uit valt.
Licht dimmen zitplaats (6 led spots)
-> homey.app/nl-be/store/product/qubino-dimmer-zmnhdd1/ achter de drukknop, kunnen we dan nog dimmen met de drukknop en via een draadloze afstandsbediening?
Licht dimmen eethoek (1 lichtarmatuur)
-> homey.app/nl-be/store/product/qubino-switch-zmnhad1/
Licht keuken aansturen (ledstrip)
homey.app/nl-be/store/product/qubino-dimmer-zmnhdd1/
Sceens aansturen (4)
Rolluik aansturen (4)
Screens en rolluiken zouden vooral dienen als het te warm is binnen om deze automatisch naar beneden te laten gaan, op verschillende standen kunnen zetten is ook handig.
Lukt het om achter elke rolluik/screen dit te steken?
-> https://www.robbshop.nl/qubino-rolluikschakelaar-met-z-wave-plus
Licht gang + toilet automatisch minder sterk tussen 22-8u als we dit aandoen
Lijkt me het handigst om gewoon een slimme spot/verlichting te voorzien?
Ik kan vooral zigbee verlichting vinden…, zwave lijkt zeldzaam.
De voornaamste vragen die ik nog heb:
- Zijn er speciale dingen die we moeten voorzien bij onze elektriciteit?
Ik had begrepen dat het handig is om een nuldraad te hebben? - Moeten we speciale drukknoppen voorzien?
- Zijn bovenstaande items voldoende voor onze opstelling?
Genoeg tekst nu, alvast bedankt voor de bedenkingen!