Nieuwe Homey gebruiker

Hallo Homey gebruikers.

Ik ben sinds 2 weken gebruiker van de nieuwe Homey.
Ben al jaren gebruiker van een Homewizard in combinatie met KAKU schakelaars en dimmers.
Nu loop ik tegen het volgende aan:
Vanuit de Homewizard ben ik gewend dat je bij elk lichtpunt meerdere KAKU codes kunt leren.
Bijvoorbeeld een lichtpunt met op twee of meer plaatsen een draadloze schakelaar. De app geeft dan altijd de status van het lichtpunt aan, of deze nu via de app of via een van de schakelaars is ingeschakeld.
Hoe kan ik dit het beste in de Homey app configureren?
Het toevoegen van een lichtpunt of leren van Ć©Ć©n schakelaar is geen probleem.
Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Alvast bedankt, Richard

Welkom in de community,

Je gevraagde functionaliteit is in Homey niet mogelijk.

Hoe lossen Honey gebruikers dit dan op?
Het is toch juist het idee van een smart hub als Homey dat je de actuele status van al je apparaten in en rond het huis kunt aflezen. Of heb ik het idee van de Homey verkeerd in mijn gedachten?

Een KAKU geeft toch Ć¼berhaupt geen statusmeldingen terug? Dat is het nadeel van KAKU.

Verder benieuwd waarom je overgestapt bent van Homewizard naar Homey!? Kijk ook eens op het topic ā€œSupport Homeyā€ :slight_smile:

Hoe ik begrijp dat het werkt is dat Homewizard een eigen code kan produceren Ć©n de code van een remote kan leren. Als je dan de remote gebruikt, ontvangt Homewizard die ook en weet dus dat je de schakelaar aan- of uitgezet hebt met de remote (dat werkt natuurlijk alleen als beide ontvangers, Homewizard Ć©n de schakelaar, de code correct hebben ontvangen, anders gaat de status uit elkaar lopen).

Dat klinkt mooi, maar het probleem blijft volgens mij dat KAKU geen terugmelding geeft. Ergo, je kunt wel het commando geven om een lamp aan (of uit) te zetten, maar je bent er nooit zeker van dat dat ook werkelijk gebeurd is.

Overigens kun je ook met Homey een KAKU remote toevoegen. Op de ontvanger bepaal je of je Homey een nieuwe (eigen) kode wilt laten genereren of dat je een bestaande kode neemt (bijvoorbeeld van een remote).

Precies, KAKU ontvangers resetten en alles via Homey laten regelen, dan kan je de remote functies verdubbelen door aan en uit op 1 knop te zetten. (via flows) en wanneer je dan je setup zou aanvullen met bijv zigbee lampen kan je als aan / dan uit als flows gebruiken.

Ik heb alles van Kaku in een flow zitten en als de flow aangeroepen wordt dan worden alle Kaku lampen die er in aanwezig zijn aan of uitgezet, en daarmee is ook per apparaat te zien dat hij aan of uit is. Uiteraard geeft dat geen garantie omdat (zoals eerder vermeld) de Kaku geen terugkoppeling geeft van de status.
Vervolgens heb ik een schakelaar of afstandsbediening die vervolgens de desbetreffende flow aanroept.
Dus de Kaku lamp heeft een code ontvangen van de Homey. En voor de afstandbediening en schakelaar heb ik hetzelfde gedaan, en deze is dus niet gekoppeld aan de lamp.
Gebruik de Homey als bridge en stel daar in wat er moet gebeuren als een specifieke schakelaar wordt ingedrukt ofzo.
En ja het klopt dat dit bij Homewizard anders werkte, maar als je eenmaal om bent naar Homey wil je niet meer terug. Maar je moet wel even anders gaan denken met het bouwen van flows t.o.v. scenes e.d. bij Homewizard.

Geen idee of dit precies je probleem oplost, maar er schijnt een app om de status van lampen te veranderen met een flow card.
(Ik gebruik de app zelf niet, zag het laatst in de nieuwe app lijst staan)

Nee helaas, de vraag van de Nieuwe Homey gebruiker ga je hier niet mee oplossen.

Als de SUN-500 van KAKU gebruikt kan de de code instellen.
Door dan omhoog of omlaag te sturen kan je de oude modules bedienen.

Zo heb ik het opgelostā€¦ enā€¦ het werkt

Wat je wel kan doen is alle draadloze schakelaren en lampen toevoegen, dan een paar flows maken.

Voor elke schakelaar.
Als: schakelaar aan word ingedrukt
Dan: zet lamp aan.
Als: schakelaar uit word ingedrukt
Dan: zet lamp uit.

Dit zou moeten werken als je de zelfde codes hebt, dus in homey allen codes lezen en niet generen.
Homey zal wel nog een keer het aan commando geven. Als je dimmers hebt werkt het dus niet.

Wat ook nog zou kunnen is de dat je beide codes is leert als lamp en dan de lampen samenvoegt met de app ā€œgroupā€

Hoi,
Ik heb het opgelost zoals hierboven genoemd de schakelaars en de lampen aan Homey toe te voegen. Echter wilde ik ook dat het zonder Homey blijft werken. Ik heb daarom de flows zoals hierboven beschreven (Als schakelaar ingedrukt dan zet lamp aan) maar ook de schakelaar direct aan de lamp gekoppeld. Op deze manier klopt de status in Homey ook als de lamp via een schakelaar is geschakeld en blijft het zonder Homey werken. Enige is dat er dus vanaf de schakelaar Ć©n door Homey een aan signaal wordt gestuurd, maar bij mij heeft dit geen probleem opgeleverd en werkt het tot nu toe naar behoren.

1 Like

In het begin heb ik hier ook mee geĆ«xperimenteerd. Als ik nu op de schakelaar ā€˜aanā€™ druk, schakelt de schakelaar rechtstreeks de KAKU schakelaar in Ć©n stuurt een berichtje naar de Homey. Homey schakelt vervolgens ook de KAKU in via een flow. Werkt perfect en je status klopt dan dus ook.

heb je dan geen probleem met dimmers?
Die krijgen dan 2 keer het signaal om aan te gaan ,en beginnen dus te dimmenā€¦

Nee, het werkt (bij mij) perfect en reageert altijd. Dimmers gebruik ik niet van KAKU, dat zijn voornamelijk dimbare tradfri lampen. Die dim ik via de app. Ik schakel ze alleen in en uit via de schakelaar die naar Homey het signaal stuurt om de lamp in of uit te schakelen.

Dit is bij mij niet mogelijk, want de dimmers krijgen dan 2 keer een ā€œaanā€ signaal, en beginnen dus te dimmen.
verder is Homey daardoor ook een groot zootje geworden. Ik zit daar met meer dan 50 apparaten die totaal geen nut hebben. Echt niet overzichtelijkā€¦

Ik heb daar een ruimte voor aangemaakt met de naam ā€˜Z-nutteloosā€™ en de nutteloze apparaten in geplaatst. Staat alles bij elkaar en uit en zicht, tenzij je helemaal naar beneden scrollt

Wil je je zones ook nog ordenen? Hier de tip:

Heb je voor de dimmers het signaal van de afstandsbediening gekopieerd, of een nieuw signaal via homey gegenereerd (2 manieren van de dimmers toevoegen). Ik heb namelijk homey een nieuw signaal laten maken en mijn dimmers hebben hier geen last van, dus wellicht is het signaal van homey een signaal wat dit alleen ā€œaanā€ activeert en niet het dimmen?