Ode aan Homey

In het verleden heb ik mij wel eens kritisch uitgelaten over Homey maar nu vind ik het toch echt tijd worden voor een positief geluid. Ik gebruik Homey sinds begin 2016 en heb eigenlijk nog nooit grote problemen ondervonden. Ook heb ik Homey nog nooit opnieuw hoeven installeren en de meeste apparaten van het eerste uur werken nog immer vlekkeloos. Ook flows van het prille begin doen nog dagelijks hun werk. Soms hebben we lang moeten wachten op verbeteringen zoals de Zigbee rewrite maar vandaag de dag is alles toch redelijk uitgekristalliseerd. De mogelijkheden met Homey zijn gigantisch en dat is echt een hele prestatie. Nu Homey ook weer goed bedienbaar is vanaf een PC mag ik mijzelf tot een zeer tevreden gebruiker rekenen. Wat mij betreft “Petje af” voor Athom.

29 Likes

Plus 1!

Ik heb Homey minder lang, maar ik moet ook zeggen dat ik momenteel alles prima en stabiel heb draaien: 40+ Zigbee rechtstreeks, 55+ z-wave, meer dan 180 devices in totaal, en teveel flows om te tellen. Ik bezuinig overigens niet op flows, ik heb liever drie simpele efficiënte flows dan een complexe en inefficiente.

Ik reboot ook niet periodiek mijn Homey zoals sommige anderen. Ik heb één app die ik elke dag herstart (niet van Athom) omdat die anders steeds meer geheugen gebruikt.

Mijn system load ligt vaak rond de 35%, en heb geen gekke vertragingen. De enige vertraging die ik heb is als Homey uitstaat met direct associations tussen z-wave devices. Dat had ik niet verwacht, maar spreekt wel in Homeys voordeel want die merk ik niet als Homey er wel is.

Wat ik ook niet heb zoals sommige anderen, is her en der in mijn flows ingebouwde secondenlange vertragingen als ik alle lampen aan- of uit zet. Wat ik dan wel merk is de semi-random volgorde doordat Homey dingen parallel doet. Ik heb wel soms lampen die, zo stel ik me dan voor, door al het gekakel van alle tegelijk geschakelde mesh nodes over en weer, even wat later lijken te schakelen. Maar schakelen doen ze. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik licht 90% op z-wave heb zitten, en alles bewust niet secure. Your zigbee mileage may vary.

De enige uitzondering op die ingebouwde flow vertraging is bij Somfy RTS. daar heb ik zelf een seconde per scherm tussen moeten doen. Maar ja, die zijn toch 30-45 seconden bezig, dan kan die ene seconde er ook wel bij.

Ook ik ben een zeer tevreden gebruiker.
Ook de WAF is inmiddels, mede doordat ik minder experimenteer :wink: , behoorlijk goed.

3 Likes

Dat is bij mij net even anders, de WAF is prima, maar daar heb ik wel héél veel voor moeten experimenteren om daar te komen. :smile:

Maar even zonder dollen: IOT kan wel een heel gepruts zijn om alles goed te krijgen. Er zijn heel veel uurtjes in gaan zitten. Ik vermoed dat dat in meer of mindere mate voor alle Home Automation systemen geldt.

Homey is zeer instapvriendelijk, maar automatisering is nooit echt makkelijk. Dat komt simpelweg omdat de wereld niet altijd even simpel is. Je moet met veel dingen rekening houden om te voorkomen dat alle slimheden tegen je werken, en dat de automatisering intuitief en onopvallend is.

1 Like

Ik natuurlijk ook!
:smiley:

Mijn WAF zit op zo’n 90% dus best een hoge score. Nu zorg ik er wel voor dat vrijwel alle apparaten zoals bijvoorbeeld lampen en het zonnescherm ook handmatig bediend kunnen blijven worden. Domotica moet wat mij betreft een aanvulling zijn die het leven veraangenaamt en vooral niet ingewikkelder maakt.

Hier is de WAF ook vrij hoog maar er is toch altijd dat stemmetje in m’n achterhoofd dat zegt “het kan ook zomaar even niet werken…” en dan gaat die WAF hier in ieder geval binnen 5 minuten van 90 naar 10. :wink: Gebeurt zelden overigens.

Maar verder super tevreden met Homey. Vanaf juni verhuis ik naar mijn nieuwbouwhuis (zelf ingericht qua domotica en installatie) en dan gaan we eens kijken hoeveel Homey echt aankan. 90% zal met Z-Wave communiceren en nagenoeg alles communiceert linksom of rechtsom met Homey.

Fysieke schakelaars heb ik overigens voor de belangrijkste verlichting ook behouden. Dat is niet alleen handig als Homey uit zou vallen maar ook voor mogelijke verkoop ooit. Sfeerverlichting en spots gaan naar de techniekruimte, waar ze met een Fibaro dimmer op de DIN rail zitten.

Het voorkomen dat mijn huis onbestuurbaar is zonder Homey was ook de basis voor mijn keuze om voornamelijk Z-wave te gebruiken. Ook omdat dit een beter gedefinieerde standaard lijkt - bij Zigbee is het allemaal maar gissen wat wel en niet rechtstreeks te koppelen valt.

De fibaro-modules passen bij mij meestal niet in de doos bij de fysieke schakelaar. Daarom heb ik op de meeste gekozen voor batterij-wandzenders die met associaties aan lampen zijn gekoppeld. Dan snapt mijn huishoudelijke hulp het huis ook en heb ik een knopje als Homey of Google Assistant niet thuis geven.

Ik heb dus wel een single point of faillure bij batterijschaarste - ik zag tot mijn schrik dat Homey bijna 100 batterijstatussen bewaakt. Ik ben niet heel milieuvriendelijk bezig geloof ik. Pluspunt: bij stroomuitval werken alle knopjes. Beetje jammer dat de lamp dan alleen niet luistert :slight_smile:

Hoe groot woon jij? :smiley:

Gewoon rijtjeshuis. Ik moet alleen nog bedenken hoe ik het koelkastlichtje met Homey verbind, de rest is klaar :smile: Er hangt een Hue lamp in de meterkast, kun je nagaan! Maar dat komt omdat die grote $#$#$@ dingen met standaardfitting vrijwel nergens inpassen, dus ik wist geen betere bestemming. Dat en het blijkt een populaire Zigbee router.

2 Likes

Ach ja. Helemaal zonder batterijen is erg lastig merk ik. En bovendien kost dat ook weer een hoop meer aan E-installatie. Gelukkig gaan de batterijen steeds langer mee en verbruiken de schakelaars/sensoren steeds minder. Ik wacht nog op de nieuwe Heatit Z-Push modellen, die weer wat minder verbruiken. In totaal verwacht ik ook ongeveer 40 devices met batterij te hebben. Ongeveer 200 devices totaal.

Je gaf trouwens aan dat als homey uitstaat de associaties met vertraging werken. Is dat veel?

Ja, een seconde of 3. Ik weet overigens niet of dat alleen de eerste keer is (Homey is nooit lang weg) en ook niet of het merkspecifiek is. Ik heb ook Heat-it (Robbshop, eigenlijk, maar feitelijk hetzelfde). Het lijkt erop dat de schakelaar eerst de controller probeert te bereiken, dan timeout en alsnog de associaties aanstuurt. Het kan goed zijn dat andere merken dat beter doen.

Ik heb ook getwijfeld of ik moest wachten, maar ik vermoed dat de nieuwe in eerste instantie flink aan de prijs zijn en ik ben bang dat het met Corona en het chiptekort wel eens heel lang kan duren.

Zelf zit ik te wachten dat Somfy met de Tahoma Switch uitkomt. Vorig jaar beloofd maar nog steeds nergens te vinden. Maar we raken steeds verderr off topic zo.

Yay Homey! YMMV, maar er zijn echt ook hele tevreden klanten.

1 Like

Grappig al die WAF acceptance. Hier is het andersom. :flushed:
Maar mijn echtgenoot is helemaal om, maar laat “ontwikkeling “ en onderhoud toch liever aan mij over. Hier overigens ook zeer tevreden. Vertragingen maak ik me niet druk om. Hier moeten ‘s avonds 8 rolluiken sluiten. Doen ze allemaal met 2 seconden verschil. Mijn buren hadden niet eens door dat wij weg waren. Het ziet er “natuurlijker” uit. Hetzelfde geldt voor verlichting. Maak ik met opzet vertraging in om te simuleren dat er iemand thuis is.

1 Like

Dat is inderdaad een mooi voordeel van vertraging…! En hier ook geen WAF, maar HAF waar ik rekening mee moet houden… :slight_smile:

Hier ook zeer tevreden. Heb er een hobby bij!
Alles moet zo veel mogelijk ook via een “gewone” afstandsbediening of knop te gebruiken zijn.
Grappig: hij was best wat sceptisch, maar toen de automatische gordijnen van Slide kwamen was dat stiekem toch wel heel erg leuk…

Hier dus ook erg tevreden. We zeuren allemaal wel es (ook ik) en als iets niet werkt wat ècht van belang is (dat je verlichting 's avonds niet uit gaat bijv) is dat natuurlijk wel gewoon K.
Maar jarenlange ondersteuning, regelmatige updates, tig apps en merken die je kan gebruiken, en niet te vergeten: een geweldige community! TOP!

Precies, en het plezier dat je ermee hebt is ook een heel belangrijk onderdeel ervan. Ik heb wel eens naar zo’n kant en klaar Gira-systeem gekeken, maar het zit erin en daarna kun je er zelf nauwelijks meer iets mee. Het continu bezig zijn, leuke flows verzinnen en apparaten toevoegen is onderdeel van de ervaring. Eerst in de ‘testopstelling’ natuurlijk, om de WAF of HAF niet te schaden. :wink:

1 Like

Ik stel voor dat we het voortaan gewoon FAF noemen. Mijn kids waren ook niet blij met mijn brandalarm flow ‘s nachts ten onrechte afging.

1 Like

In Nederland, zover ik weet, nog niet zo bekend, maar wellicht is EnOcean een alternatief?

Dat gebruikt Philips geloof ik ook. Je moet wel harder drukken om voldoende energie op te wekken voor de zender. Maar dat is minder stompzinnig dan mijn crosstrainer. Ik werk me helemaal in het zweet, en dat ding vreet ook nog eens 17W om mij zoveel mogelijk weerstand te bieden. Ik moet mijn knopjes daar maar mee oplaten denk ik :muscle:
En dan trok het ding ook nog 3 tot 5W met niets doen. Daat zit nu een kantelsensor op die ik overhad, als ik begin gaat de stroom er pas op. De ruststroom van het slimme stopcontact is veel lager.

+10 @Ria_Banis :wink:
Ja jij hebt de HAF acceptance factor…

Misschien moeten we het voortaan de PAF factor noemen :upside_down_face: Partner bla…