Omnik data uitlezen

Omnik - maker van PV omvormers - is failliet en hun webapplicatie om je PV statistieken uit te lezen wordt beeindigd. Gelukkig neemt Solarman dit over, maar daar zijn nu kosten aan verbonden.

De Omnik convertor heeft een lokaal benaderbare interface. Die ziet er als volgt uit:

Deze geeft alle data weer die ik graag wil zien: de huidige opwekking van energie (current power) en de totale opwekking vanaf installatie omvormer (total yield). Eigenlijk ben ik hiermee al helemaal voorzien :slight_smile:

Leuker zou het zijn om deze twee waarden in Homey te presenteren. Ik ben echter niet thuis in http GET en POST opdrachten. IP adres, credentials en de naam van de twee velden (id=“webdata_now_p” en id=“webdata_today_e”) zijn bekend.

Iemand een suggestie op deze gekke vraag?

PS
Er zijn python scripts voor Domoticz geschreven Python Plugin: Omnik Inverter local webinterface - Domoticz en nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden maar ik krijg helaas al een error op http://192.168.X.XX/js/status.js

1 Like

Misschien niet wat je zoekt, maar diverse omnik eigenaren konden hun omnik weer koppelen met Homey.
De testversie van deze app ondersteund nu nl. lokale koppeling met de omnik omvormer

1 Like

Dank voor de tip. Die oplossing werkt voor mij helaas niet. Met het ip adres en wifi Serial krijg ik een time-out.

In de FB groepen voor Homey zijn een aantal mensen die het, met moeite, voor elkaar hebben gekregen.
Het staat in de “Homey Gebruikers en Flows (nl/be)” groep, in dit bericht
Wellicht kun je hen contacten.

1 Like

Zie ook dit lijntje op het forum: [APP] Solar Panels - Apps - Homey Community Forum (athom.com)
Er zijn blijkbaar nieuwere Omnik inverters die niet via de Zonnepanelen app uitgelezen kunnen worden. De data van Omnik is nu wel omgezet naar Solarman PV (zie info in onderwerp van eerdere link). Ik krijg helaas nog een foutmelding wanneer ik Solarman PV toevoeg aan Homey.

1 Like

Jammer. Vervelend probleem idd.