(Opgelost) Beginnersvraag: Vriendelijke spraakopdrachten

Even een (domme) vraag :slight_smile:
Ja, domme vragen bestaan niet. Maar geloof mij, deze komt aardig in de buurt :stuck_out_tongue:

Ik wil de opdrachten die via spraak worden gegeven zo eenvoudig/natuurlijk mogelijk houden.
De acceptatie van Homey in het gezin wordt aanzienlijk vergroot als leden van het gezin op een “normale/natuurlijke” manier opdrachten kunnen geven.

In de kaart “Een gebruiker zei iets met” kan ik geen woorden gebruiken zoals “aanzetten”

Zo zou de TV aan moeten gaan als iemand zegt:
“ik wil TV kijken”
“schakel de TV in”
“Zet de TV aan”
“wil je de TV aanzetten”
En misschien nog een aantal varianten :slight_smile:

Is dit dan de manier om dat te realiseren?

Op deze wijze kan ik namelijk maar 3 varianten voor de opdracht defineren, dus ik doe het vast en zeker niet op de manier zoals het bedoeld is :relaxed:

Nog 1 vraag/opmerking hierover:
In theorie hoef je geen flow aan te maken om een TV in te schakelen. Deze zit standaard al in Homey(?).
Maar omdat er voor het TV kijken bij ons meer apparaten aangezet moeten (ziggo mediabox/versterker/TV) werkt het niet zonder eigen flow. Toch?

Verwijder alle middelste kaarten eens en kijk of het dan wel werkt.

Ja Google Home is inderdaad veel beter in het luisteren :slight_smile:
Heb een Home Mini gekoppeld en als je via Google opdrachten geeft aan Homey gaat dat ook veel beter dan rechtstreeks aan Homey.

Maar op dit moment moet ik tegen Google zeggen dat hij iets tegen Homey moet zeggen.
Daardoor helaas niet heel erg practisch.

Goed om een bevestiging te krijgen dat de flow goed in elkaar zit.
Maar ik mis daardoor wel de mogelijkheid om meer “natuurlijke” varianten van de gesproken opdracht op te nemen in de flow :confused:

Als ik alle kaarten in het midden weg haal raakt Homey de weg kwijt.

Ik zeg: “OK Homey, zet de TV uit”

Homey reageert met “OK ik zet de TV uit
 Ik zet de TV aan” en inderdaad hij zet hem uit en direct weer aan.

Exact hetzelfde gebeurt als ik zeg “OK Homey, ik kijk geen TV meer”
Homey reageert met “OK ik zet de TV uit
 Ik zet de TV aan” en inderdaad hij zet hem uit en direct weer aan.

Dus hij lijkt uit zichzelf opdrachten te halen uit natuurlijk gesproken zinnen, zonder dat ik die expliciet heb benoemd in het en/of veld. Maar hij maakt tegelijk een foutje door de TV direct erna weer in te schakelen :confused:

En dat ligt dan weer aan de rest van je flows die je al gemaakt had denk ik? Of had je er alleen nog maar 1 gemaakt voor “aan”?
En als je nu zegt "ik wil tv kijken?

Bedankt voor je snelle reacties :+1:
Ik heb 2 flows. 1 voor inschakelen en 1 voor uitschakelen.

Beide met 1 kaartje in het als veld:
image

Veld ‘en/of’ is leeg.

In het ‘dan’ veld staat de bevestiging en de opdracht:
image
Dit screenshot is van TV inschakelen flow. Bij de uitschakeling staat de actie uiteraard op Power off.

Maar het lijkt erop dat hij beide flows uitvoert als ik iets met TV roep :confused:

Dat is correct. zet de tv uit flow ff uit, rechtsklikken op de flow en uitschakelen kiezen. Kijk of hij dan nog aan en uit schakeld.
Als je nu iets zegt met tv voert hij allebei de flows uit, zoals je hebt gevraagd om te doen.

Inderdaad. Met 1 van beide flows uitgeschakeld gaat de overgebleven wel goed.
Hij herkent dus wat ik zeg, maar hij luistert dus niet naar de opdracht die ik geef :confused: .

Maar los ik dat alleen op door toch opdrachten in het ‘en/of’ veld in te vullen?
Hoe doe ik dat dan op een manier dat ik meer dan 3 variaties kan invullen?

Begrijp me niet verkeerd hoor maar gaan we serieus aan Homey vragen: Ok Homey, zou je voor mij de tv in willen schakelen?
Het id is dat de tv aan moet, toch?
Zeg dan gewoon: Zet de tv aan!
Gaan we dit ook met de lampen doen: Ok Homey, zou je voor mij de lampen in de keuken alsjeblieft aan willen zetten?
Ik heb zelf een Neo plug voor de tv zitten. Die kan je dan weer gebruiken om te checken of de tv ook daadwerkelijk aan is. Dan kan je de kaart met tv gebruiken EN de tv is aan DAN zet uit, ANDERS zet aan

Denk dat iedereen die er net mee begint juist met gesproken opdrachten te werken :slight_smile:
In de praktijk verwacht ik dat we hier in huis allemaal de Harmony afstandsbediening pakken.

Moet ook zeggen dat de geautomatiseerde triggers met onderlinge afhankelijkheden en acties gestart door lichtschakelaars en de schemerschakelaar leuker zijn om in te richten :slight_smile:

Maar het is nog nieuw, dus ja
 nu is het nog leuk om gesproken opdrachten te geven.

(edit) Laatste zinnetje even verwijderd. Dat is niet relevant :slight_smile:
Maar no hard feelings hoor :wink:

Ben allang blij met je reacties :+1:

Met als eerste kaart “een gebruiker zei iets” met tv zou dit moeten werken.
En het is zeker leuk. Alleen een hoop proberen en kijken wat het beste werkt.
Dus maak de eerste kaart met tv aan, roep tegen Homey dat hij de tv aan moet zetten en kijk wat er gebeurd. Zelfde voor uit. Als dat werkt ga je naar de volgende kijken. En als je Homey echt wilt vragen om de tv in te schakelen dan vind je daar weer wat voor, geloof me maar.

1 Like

Ik zal het beperken tot 2 varianten die ik dan invul in het ‘en/of’ veld en zal de gezinsleden zeggen dat ze de opdrachten moeten beperken tot:

Zet de TV aan
Zet de TV uit
Zet de verlichting aan
Zet de verlichting uit
enz
enz

:+1:

Voor verlichting gebruik ik: Zet de lampen in de woonkamer aan!
Geen flows voor nodig, snapt Homey zelf!

Duidelijk :+1:

Ik ga ermee aan de slag.
Lukken gaat het zeker en als ik er niet uit kom stel ik hier weer een (domme) vraag :wink::+1:

Bedankt voor je hulp!

Anytime!

En er zijn niet veel domme vragen trouwens, domme antwoorden bestaan er genoeg!:wink:

1 Like

Sorry dat ik reageer op dit opgeloste topic. Maar stel dat homey kan weten of de tv aanstaat, door bijvoorbeeld een gekoppelde sonos die de tv geluiden overneemt (geen idee of je dit kunt uitlezen?)

Dan kan ik toch ook een “status” aanmaken voor de tv, om hem aan de hand daarvan te toggelen?

Dus:
Als “een gebruiker iets zegt met” TV erin
En: tv is uit
Dan: tv aanzetten.

Just curious.

Of door bijvoorbeeld een slimme stekker te nemen en daar de tv in te doen. Dan kan je aan de hand van de stroom van de stekker bekijken of de tv ook aan staat ja. Is zeker mogelijk !