Orcon MVS-15 RHBP met perilex stekker

Hier staat veel informatie over het automatiseren van diverse mechanische ventilaties. Ik zie daardoor door de bomen het bos niet meer.

Wellicht willen jullie helpen met jullie installatie. Graag met foto’s waar wat aan te sluiten. Ik heb blijkbaar een blinde vlek voor stroomschema’s(en nog veel meer🤗).

Afgelopen week de Orcon-MVS-15 RHBP met periflexstekker laten installeren. Inclusief de afstandsbediening 15RF.

Graag wil deze mechanische ventilatie verder automatiseren. In de keuken is de 3 standenschakelaar en in de badkamer de afstandsbediening.

Het idee is dat om met een losse vochtsensor en een co2 sensor en wat flows dit voor elkaar te krijgen. Wat ik dus met name nodig is hoe kan ik de 3 standen met Homey gaan bedienen, hoe keg ik dat aan, welk kleur draadje op welk plekje.

Wie kan en wil de moeite maken om een klein installatiegidsje Orcon MVS-15 RHBP voor dummies. Met heeeeeel veel foto’s🤗

Zo zou je hem kunnen aansluiten op een Shelly 2.5

1 Like

Perililex heeft drie standen schakelaar. Stand1,2 en 3. Kan ik die op deze wijze dus schakelen? Of alleen twee standen? Moet de shelly nog ergens stroom vandaan krijgen, of krijgt hij die via de Orcon?

Dit ziet er heel eenvoudig uit, orcon open maken en shelly erin leggen en aansluiten. Klopt dat, zo eenvoudig?

Waar wil je de voeding op aansluiten? Als je dit soort vragen stelt, raad ik je aan de aansluiting door een vakman te laten doen, levensgevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

Stand1,2 en 3

Van af de drie-standen schakelaar lopen ook maar 2 schakel draden naar de perilex en daarvandaan naar de Orcon, dus ja dat is genoeg, stand 1 is normaal de laagste stand, en die staat altijd “aan”.

Je kunt ook Qubino of Fibaro dubbel relais gebruiken natuurlijk.

Begrijp ik, vandaar ook mijn vraag. Ben vrij nieuw op het gebied van electriciteit en stel liever te veel domme vragen als geen vragen. Uiteraard werk ik safe en kan hoogstens de shelly of orcon doorbranden. Daar waar ik het niet zie zitten zet ik een expert in; Echter in het Noorden zitten geen domotica-installateurs, dan wel die het tegen een reeële prijs doen.

Hoe schakel ik met shelly terug naar stand 1, is die optie er dan of moet dat dan handmatig met de 3 standen schakelaar

Door de twee relais uit te schakelen, staat de ventilator weer op stand 1.
Relais 1 aan en Relais 2 uit = stand 2,
Relais 2 aan en Relais 1 uit = stand 3.
Het gelijktijdig/door elkaar, gebruiken van de 3 standen schakelaar en de Relais kan verwarring geven doordat dingen dan andersom gaan werken (werkt dan als eenn wisselschakeling), er gaat echter niets kapot.
Maak je flows zodanig dat als er 1 inschakeld, de andere uitschakeld.

1 Like

Prachtig, ga ik in gang zetten. Indien ik onder stroom kom te staan, zal ik hier de foto van mijn haar plaatsen.

Zonder gekheid bedanktđź‘Ť

1 Like