Overstappen van HomeWizard naar Homey

Beste Homey gebruikers,

Ik ben nieuw op de forum en al 12 jaar enthousiast HomeWizard gebruiker, nu wil ik overstappen naar de Homey. Graag zou ik in contact komen met andere ex-HomeWizard gebruikers die de overstap hebben gemaakt naar Homey om ervaring om hun ervaring te horen hoe dit het beste te doen. Omdat de meeste sensors die ik heb 433Hz (klikaanklikuit) zijn, Somfy RTS, Camera’s, HW Energie link(elektra en water meter) temperatuur en weer sensors zijn. Daarnaast gebruik ik het EvoHome systeem voor verwarming en komen er volgende week zonnepanelen met omvormer/optimizers van Solar EDGE bij. Het mooiste zou zijn als je de HomeWizard App zou kunnen integreren/bedienen in/via Homey en zo stap voor stap overgaan naar Homey:-)

Omdat ik in dit forum en in andere media geweldige dingen lees over de mogelijkheden van Homey ben ik zeer geïnteresseerd. En iedereen de suggesties of opmerkingen heeft is van harte welkom, alvast bedankt!
PS weet iemand of er ook demo’s zijn of worden gegeven van de Homey?
VrGr, Fred

Fred,
Ik ben zo’n oud HW gebruiker. Ook overgestapt en alles is eigenlijk mogelijk door de apps die je op de Homey kan installeren. kijke eens bij https://apps.athom.com/search?query=evo%20hom of er voor jou apparatuur een app is gemaakt. Dan kom je er vanzelf achter dat dat allemaal kan, en ik garandeer je Homey is verslavend je wilt meer meer meer en niet minder minder minder :stuck_out_tongue:

2 Likes

Beste Ype, bedankt voor je antwoord. Ja ik ken het gevoel met HomeWizard je wil meer maar niet minder. Het overgaan op hun nieuw product “de Link” welke nog volop in ontwikkeling is en waar je als HomeWizard gebruiker niets mee kunt is echt balen en heeft mij besloten om over te stappen naar Homey.

Hoe heb jij de 433 componenten gekoppeld met Homey, ging dit gemakkelijk en kende Homey alle 433 codes en kan je met Homey ook de codes voor 433 aanmaken?
Weet jij of je de HomeWizard App kunt koppelen met Homey, HomeWizard bedienen via Homey?
VrGr. Fred

Ik heb hier Evohome, zonnepanelen met solaredge, kiku, en hue gekoppeld, werkt allemaal goed.

Ik ben ook overgestapt van HW naar Homey. Mijn ervaring was dat alles wel prima te koppelen viel, maar het bereik van het 433mhz signaal was op HW(met antenne mod) wel beter dan op Homey…
Daarom iets sneller dan gepland afscheid genomen van de 433mhz devices en overgestapt naar Zigbee/Zwave.

Enige dat niet werkte (en volgens mij ook niet gaat werken) waren de Smartwares 868mhz thermo/hygrometers, daar lees ik in je post niets over maar ik vermeld het toch voor de zekerheid even :wink:

Hier ook een oud homewizard gebruiker. Homey is echt ideaal. Met de homewizard app op homey kun je alle temperatuursensoren invoegen in homey (ook de 868), je moet dan wel de homewizard houden, maar dat moet toch als je energylink wilt gebruiken

Goede toevoeging inderdaad!

de HW draait idd voor de weerstations nog naast de Homey. Het bereik van een HW met antenne mod. kan je natuurlijk niet met homey vergelijken tenzij je die ook een antenne mod geeft. Het overnemen van de codes door Homey gaat simpel en wijst zichzelf als je op de homey ontvangers gaat toevoegen.
Op dimmende schakelaars/ontvangers na heb ik inmiddels alle 433 mhz apparaten wel vervangen door z-wave devices

Top, jullie reuze bedankt voor de reacties👍
Mochten jullie nog meer adviezen en/of ervaringen hebben dan verneem ik dit graag. Zodra ik mijn Homey heb aangeschaft gaan we elkaar zeker nog tegen komen in dit forum😁

Ik ben ook overgestapt van HW naar homey maar nog onzeker of ik daar nou zo happy mee ben…anyway ik heb de energylink toegevoegd aan homey maar de standen van de meters blijft na verloop van tijd hangen (ik vermoed om middernacht of bij schakeling hoog laag tarief). Dus de waarden in homey zijn nutteloos.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Zie antwoord in je eigen topic…

Hallo Allen,

ik ben ook aan het kijken om over te stappen naar de Homey. Nu ben ik nog niet zo bang voor de schakelaars etc maar meer de combi met de Energylink en de historische data. Daarnaast gebruik ik de S poort waar ik een KwH meter aan heb hangen om de opbrengst van mijn zonnepanelen te monitoren. Hoe zit het hiermee als ik gebruik maak van de Homey. Blijft ook dit werken en krijg ik alles in aparte data retour?

En weten jullie of het mogelijk is om historische data die ik vanuit Homewizard apart opsla te importeren in Homey Insights. Ik begrijp dat daar de data 10 jaar van bewaard wordt.

Alvast dank voor jullie antwoord!

Als je de homewizard app op Homey installeert kan je de energie link gewoon gebruiken met Homey. Hoe het precies zit met de data weet ik niet, maar de data blijft wel gewoon op homewizard staan natuurlijk. Ik ben echter zelf net helemaal van homewizard af nadat ik de energie link heb vervangen voor een p1 monitor en de bij behorende app.

2 Likes

Je kan ook nog, met een beetje flows knutselen, de data van je Homewizard afhalen en opslaan in Homey. Ook van je energylink. Heeft iemand op het oude forum als eens een leuke post over gemaakt.

1 Like

Misschien een domme vraag. maar waarom neem je een Homey als je de homewizard moet houden??

Mvg Hans

je moet de homewizard niet houden, je kan de homewizard houden. maar als je eenmaal een homey hebt is je homewizard snel de deur uit denk haha.

Ik zit nog te twijfelen.
Ik heb een aantal (water) temperatuurmeters en een watermelder van smartwares.
Volgens mij werken die niet samen met homey

Heb al 3jaar een homey draaien en de homewizard ernaast. Dit om vooral de energylink uit te lezen, maar ook om diverse temp sensoren aan homey te koppelen. Verder is het nog steeds makkelijk als eventuele backup voor de kaku433mhz devices. Mocht een systeem uitvallen, dan is de andere een backup (heb rolluiken met kaku asun schakelaars, dus makkelijk om 2 systemen te hebben voor het geval dat). Homewizard verkopen levert toch ook niet de hoofdprijs op…en hangt niet in de weg

1 Like

Ook ik wil graag de HomeWizard houden voor de energy-link incl zonnepanelen. Ik heb net een P1 aangeschaft maar dat levert veel minder inzichtelijke gegevens, dus ik zou het toch bij de HomeWizard willen houden. Alleen… ik geloof dat die is overleden. Ik krijg drie knipperende rode leds. Inmiddels heb ik geprobeerd de micro-usb te vervangen (suggestie van een ander forum) maar dat heeft geen effect. Heeft iemand hier misschien ervaring mee/een oplossing voor? Of een werkend basisstation voor weinig? :grin:

dit gezien? [APP] Homewizard (1.0.8 stable, 1.1.1 beta)