Owntracks na update 2.0

Oke, dank je voor het uitzoeken. Ga ik me maar eens verdiepen hoe ik het via cloudmqtt moet instellen. Ben benieuwd of ik er uitkomt :laughing:

Heel eenvoudig. Zorg er wel voor dat de gebruikers die je aanmaakt dezelfde naam hebben als je nu in owntracks hebt gebruikt.

Staat stap voor stap beschreven wat je moet doen

Wat is het verschil tussen de cloud mqtt en een eigen mqtt? En hoe kan je een eigen mqtt maken? En is cloud mqtt veilig ivm privacy?

Verschil is dat je met je lokale broker je data lokaal houdt. Gewoon de MQTT broker van Homey downloaden, accounts aan maken en je bent klaar :slight_smile:

Als je voldoende kennis hebt om de juiste port forwarding to doen en vanuit het internet je router weet te bereiken door een statisch ip adres of een ddns naam, dan zou ik voor mijn Mqtt broker app gaan. Als je dat niet weet, kun je beter voor cloudmqtt gaan. Dan heb je geen problemen met routering en dns.

Qua veiligheid is een eigen broker natuurlijk beter. Cloudmqtt biedt wel mqtt over tls dus de sessies zijn veilig.

Klinkt het makkelijkste ja. Maar een intelligente vraag, moet ik in de homey app store de mqtt broker downloaden? Ik zat net de beschrijving te lezen van scanno, en als ik het goed begreep hoef ik alleen een account op cloudmqtt aan te maken en de gegevens over te nemen , in te vullen.

Ach, makkelijk man. Maar waarom via internet de router benaderen? Ik doe dat gewoon via de woonkamer. Sta nu naast de router, ben hem stil benaderd, anders schrikt hij :rofl:.

Ik doe het wel via de cloud, is sneller. Het zal me vast wel lukken om je eigen mqtt te maken, maar daar ben ik dat 6 maanden mee bezig, 3 nieuwe toetsenborden en 1 nieuwe pc. :wink:

Dat klopt. Is mijn beschrijving toch nog ergens goed voor

Als je je bedenkt en toch een lokale broker wil dan lezen we het wel, geen probleem om mee te denken :).

@Chico De Homey MQTT Broker app is heel makkelijk op te zetten, daar zal het niet aan loggen :slight_smile:

Ik heb je hele beschrijving meerdere malen door gelezen, alles gedaan wat er staat, maar het werkt nog niet :roll_eyes:.

In de telefoon app, onder host, use websockets. Aan of uit?
Onder identification, divice id en tracker id, leeg laten?
Onder security, tls staat aan, wat in de 3 andere velden invullen?
Parameters, clean session aan of uit?

Homey app
Schakel certificaat controller uit, aan of uit?
En bij gebruikers gegevens, moet je daar wat invullen of niet? Denk het wel, maar normaal vulde ik die reeks getallen en letters in onder http host, maar waar moet ik die nu invullen? Of moet ik ze nergens invullen?

Stuur nog een schermafbeelding wat ik nu heb in de telefoon app

@Chico zo te zien heeft de owntracks client een verbinding.
Websockets moet uit staan, we maken gebruik van mqtt en geen mqtt Websockets.

In cloudmqtt maak je voor iedere telefoon een gebruiker aan (met dezelfde namen die je nu al gebruikt voor de https verbinding) en je maakt een gebruiker voor de Homey owntracks app.

Daar vink je gebruikt Mqtt aan en je vult daar de broker gegevens in.

Je hoeft verder geen gebruiker gegevens aan te passen.

In security hoef je allen TLS aan te zetten. De onderste 3 velden zijn alleen als je zogenaamde selfsigned certificaten gebruikt.

Device id en tracker id kun je leeg laten. Dan worden er standaard waarden gebruikt.

Die grote string die je onder HTTP gebruikte, gebruik je nu niet meer aangezien je je nu via de broker geautoriseerd bent.

In de Homey app, zet je certificaat conteole aan. Als je gebruik maakt van cloudmqtt, dan gebruiken zij valide certificaten, dus controleer je deze.

De controle moet je uitzetten wanneer je selfsigned certificaten gebruikt.

Net ingesteld. lijkt te werken tot zover
effe testen en nog instellen op mobiel van me vriendin.

Wat, hij helpt mij en jij gaat er mee vandoor ?? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dan staat alles goed ingesteld nu volgens mij. Alleen een vraagje, met htpp kon ik in de flow als gebruiker x GeForce binnen kwam kaartje, of iets dergelijks, gebruiken. Nu staat er onder owntracks wel een kaartje, maar geen namen of locaties meer.
Hoe werkt dat dan?

hahahaha nou ik heb die broker ingesteld en tot zover werkt dat iniedergeval
(A) maar er stond ergens ook een @ voor mij (A) haha

ik heb alleen om antwoord op jou te geven alles verwijderd van de homey effe helemaal fris opnieuw beginnen app op de telefoon opnieuw geinstalleerd.
de geofence opnieuw ingesteld.
na het instellen kwamen de fences er automatisch bij iniedergeval tot zover bij mijn telefoon

De werking is niet anders. Je moet gewoon uit een lijst van fences en gebruikers kunnen kiezen.

Overigens als je het echt niet aan de praat krijgt, ik heb een bèta versie gepubliceerd waarbij je gebruik kunt maken van een websocket (werkt alleen nog niet 100%)