Homey Community Forum

Philips Hue Beweging Sensor

Hallo, ik ben een recente gebruiker van de Homey. Ik heb gekozen voor de Homey, omdat deze zonder andere bridges het werk goed zou moeten doen. (Homey Early 2019, versie 2.5. appversie 2.4.0.328, alle apps op automatisch updaten).

Situatie:
Ik heb al wat apparaten gekoppeld, 10 hue-lampen, 8 Ikea lampen, klikaan-klikuit systemen, deurbel, Sonos en twee Hue Beweging sensoren.

Probleem:
Ik heb problemen met de Hue Beweging Sensoren. Probleem is dat ze het soms wel en dan niet doen. Als ik de apparaten-status nakijk of er beweging is geconstateerd, blijkt dat er bijv een half uur geleden voor het laatst beweging was, terwijl er in die tijd al verschillende keren beweging gedetecteerd zou moeten zijn. Er zijn ook periodes dat ze perfect werken…

Al ondernomen acties (zonder resultaat):

• De betreffende workflows werken met een timer (Countdown). Geleerd vanuit dit forum. Wanneer de Homey van de sensoren data krijgt van beweging, werken de flows heel goed.
  • Ik heb ook al een keer het hele netwerk gereset, dus alle apparaten weer opnieuw toegevoegd…
  • Homey al een paar keer herstart.
  • Onder geavanceerde instellingen bij deze sensoren heb ik ook verschillende waarden geprobeerd bij Min en Max report interval.
  • Verschillende zaken gelezen via dit forum over de Hue Beweging Sensoren die ermee te maken hebben, maar geen een met een ultieme oplossing.

Vraag:
Ik ben zeer benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen om mijn sensoren altijd perfect te laten werken.

Txs in ieder geval, grz Paul

Aangezien ik de hue bridge heb geïnstalleerd kan ik niet echt helpen. Voor mij is de bridge echter de oplossing voor verbindingsproblemen. Voor zo ver mij bekend is hue zonder bridge afhankelijk van de zigbee app zonder bridge. Er schijnen daar wat problemen mee te zijn en het wachten is op de zigbee rewrite. Onbekend wanneer die klaar is. Voordeel van de bridge is de snellere reactietijd. Om die reden zet ik de lampen aan met de philips hue app(niet homey) en zet ik de lampen uit met homey. Ook de andere devices die mijn lampen bedienen gaan via Homey.

Advies: ik heb automatische updates uit staan voor Homey en apps en update pas bij problemen en indien er na een Homey update goede community commentaren komen. Of als de update een dusdanige toegevoegde waarde heeft dat ik niet meer kan wachten.

Hi Marcel,

Txs voor je reactie!

Dus het zou wrs niet liggen aan iets wat ik niet goed doe.
Ik zal een zelfde soort beleid aanhouden als jij betreft de updates.
Ondertussen zal ik bedenken of ik nog die Philips Hue bridge ga aanschaffen, of leer te leven met de huidige imperfectie … Het gekke is dat de lampen wel allemaal goed reageren.

grz. Paul

Klopt inderdaad wat @Marcel_Ubels aangeeft. Er zit een probleem in de zigbee code waardoor de hue bewegingmelder soms niet of heel laat reageert.
Zie ookdeze post

Wachten op de zigbee rewrite dus of naar de hue bridge.
Let op: de hue bridge heeft standaard enige (3) seconden vertaging met de hue bewegingsmelder. Dus als hem gebruikt om een ruimte te verlichten… zet je de eerste stappen in het donker.

Let op 2: de hue bridge zal een eigen zigbee netwerk vormen, dus als je een mix van hue bridge en homey als aansturing hebt. Dan heb je 2 aparte zigbee netwerken (belangrijk ivm je mesh build)

Vandaar dat ik het licht aan niet via homey, maar via philips hue zelf heb ingeregeld. Dit verhelpt dat probleem. Rest loopt wel via Homey.