Philips Hue Beweging Sensor

Hallo, ik ben een recente gebruiker van de Homey. Ik heb gekozen voor de Homey, omdat deze zonder andere bridges het werk goed zou moeten doen. (Homey Early 2019, versie 2.5. appversie 2.4.0.328, alle apps op automatisch updaten).

Situatie:
Ik heb al wat apparaten gekoppeld, 10 hue-lampen, 8 Ikea lampen, klikaan-klikuit systemen, deurbel, Sonos en twee Hue Beweging sensoren.

Probleem:
Ik heb problemen met de Hue Beweging Sensoren. Probleem is dat ze het soms wel en dan niet doen. Als ik de apparaten-status nakijk of er beweging is geconstateerd, blijkt dat er bijv een half uur geleden voor het laatst beweging was, terwijl er in die tijd al verschillende keren beweging gedetecteerd zou moeten zijn. Er zijn ook periodes dat ze perfect werken…

Al ondernomen acties (zonder resultaat):

  • De betreffende workflows werken met een timer (Countdown). Geleerd vanuit dit forum. Wanneer de Homey van de sensoren data krijgt van beweging, werken de flows heel goed.
  • Ik heb ook al een keer het hele netwerk gereset, dus alle apparaten weer opnieuw toegevoegd…
  • Homey al een paar keer herstart.
  • Onder geavanceerde instellingen bij deze sensoren heb ik ook verschillende waarden geprobeerd bij Min en Max report interval.
  • Verschillende zaken gelezen via dit forum over de Hue Beweging Sensoren die ermee te maken hebben, maar geen een met een ultieme oplossing.

Vraag:
Ik ben zeer benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen om mijn sensoren altijd perfect te laten werken.

Txs in ieder geval, grz Paul

Aangezien ik de hue bridge heb geïnstalleerd kan ik niet echt helpen. Voor mij is de bridge echter de oplossing voor verbindingsproblemen. Voor zo ver mij bekend is hue zonder bridge afhankelijk van de zigbee app zonder bridge. Er schijnen daar wat problemen mee te zijn en het wachten is op de zigbee rewrite. Onbekend wanneer die klaar is. Voordeel van de bridge is de snellere reactietijd. Om die reden zet ik de lampen aan met de philips hue app(niet homey) en zet ik de lampen uit met homey. Ook de andere devices die mijn lampen bedienen gaan via Homey.

Advies: ik heb automatische updates uit staan voor Homey en apps en update pas bij problemen en indien er na een Homey update goede community commentaren komen. Of als de update een dusdanige toegevoegde waarde heeft dat ik niet meer kan wachten.

Hi Marcel,

Txs voor je reactie!

Dus het zou wrs niet liggen aan iets wat ik niet goed doe.
Ik zal een zelfde soort beleid aanhouden als jij betreft de updates.
Ondertussen zal ik bedenken of ik nog die Philips Hue bridge ga aanschaffen, of leer te leven met de huidige imperfectie … Het gekke is dat de lampen wel allemaal goed reageren.

grz. Paul

Klopt inderdaad wat @Marcel_Ubels aangeeft. Er zit een probleem in de zigbee code waardoor de hue bewegingmelder soms niet of heel laat reageert.
Zie ookdeze post

Wachten op de zigbee rewrite dus of naar de hue bridge.
Let op: de hue bridge heeft standaard enige (3) seconden vertaging met de hue bewegingsmelder. Dus als hem gebruikt om een ruimte te verlichten… zet je de eerste stappen in het donker.

Let op 2: de hue bridge zal een eigen zigbee netwerk vormen, dus als je een mix van hue bridge en homey als aansturing hebt. Dan heb je 2 aparte zigbee netwerken (belangrijk ivm je mesh build)

Vandaar dat ik het licht aan niet via homey, maar via philips hue zelf heb ingeregeld. Dit verhelpt dat probleem. Rest loopt wel via Homey.

1 Like

Zelf heb ik een hue bridge maar de hue motion sensor heb ik rechtstreeks gekoppeld aan homey omdat ik dan minder vertraging heb van de sensor. Zo heel af en toe reageert hij ook niet bij mij, de laatste tijd werk hij wel aardig goed. Wat ik heb gedaan en wat je nog zou kunnen proberen is je wifi kanaal van je router op kanaal 6 zetten, hier door stoort de wifi minder op het zigbee netwerk. Daarnaast zijn voldoende zigbee routers ( slimme stekkers bijvoorbeeld) ook wel belangrijk om een goed dekkend zigbee netwerk te krijgen

1 Like

Txs voor je reactie; weet je toevallig ook hoe je het wifi kanaal op 6 kan zetten op een KPN Esperia box v10 ?

Voor de EB10, voor de EB 10A kan het anders zijn.
WiFi - WiFi globale configuratie - 2,4Ghz - kanaal

Wat wel handig kan zijn is de motion sensor nadat ie beweging heeft gedetecteerd in die flow uit te schakelen en direct weer in te schakelen. Dan is hij direct weer actief om nieuwe beweging te constateren. Anders blijft hij 15 sec niet werken omdat ie zo lang in “alarm” staat.

Bij. Mij werkt het waardoor ik met coundown meer succes heb nu. Zo had ik steeds een issue als ik over de overloop loop, de badkamer in, ff snel iets pak en weer terug, dan ben ik sneller dan die 15sec en dus registreert hij niet dat ik opnieuw op de overloop ben. Nu wel. Immers, ik kan niet sneller de badkamer in en uit dan 1 sec :smiley:

2 Likes

Dan moet je inloggen in je kpn modem.

  1. Start een browser zoals Internet Explorer en ga naar http://192.168.2.254
  2. De gebruikersnaam is al ingevuld (ADMIN of KPN) Deze kun je niet veranderen
  3. Open je de webinterface voor de eerste keer laat dan het wachtwoord veld leeg, er moet nu een nieuw wachtwoord aangemaakt worden. ( LET OP : V10A modem heeft wel een ADMIN wachtwoord dat achterop staat, op de sticker die achter het kaartje met wifi gegevens zit)
  4. Heb je al eerder ingelogd en een wachtwoord gekozen vul dan dit wachtwoord in.

Als je bent ingelogd ga je naar het kopje Wifi in de zwarte balk boven aan. vervolgens zie je onder Wifi globale configuratie, kanaal staan. Daar kun je het wifi kanaal aanpassen

Gelukt met kanaal 6! txs! Nu kijken wat het effect is.

Er is een handige “WifiAnalyzer” voor SmartPhone:
image

Hi PaulY, is het destijds gelukt? Ik heb ook een Hue Motion Sensor gehaald voornamelijk omdat bij mij de Aqara motion sensoren er elke paar dagen wel een keer uitlagen… Maar de Hue sensor registreert beweging, en blijft daar vervolgens nu al meer dan een half uur in hangen… Wat ik ook aan laag/hoog instel, knap waardeloos… Via de Bridge is geen optie, want ik gebruik het voor ZWave verlichting…

edgar,

Heb je die sensor via de Hue bridge gekoppeld en daarna via Homey ingesteld?

Ik wil proberen om de sensor ook na 1 sec uit te schakelen en gelijk weer aan te schakelen, maar dat lukt om de een of andere manier niet.

Ik heb hem zelf via de bridge gekoppeld en ingesteld in Homey, maar dan blijft die steeds in die 15 sec alarm. Doe ik iets verkeerd of heb je misschien tips?

Ja, zo heb ik dat ook. Wel vreemd dan. Je moet wel bij ‘Dan’ het kaartje zetten he…
dus ga naar de zone, tik de bewegingssensor en dan heb je als enige deze 2 kaartjes

Hoihoi, ik heb nog steeds problemen met de Motion Sensor Hue, sinds oktober 2019 toen ik het draadje startte… Ik heb helaas ook niets vernomen van een herschreven Zigbee-signaal.
Ikzelf heb het idee dat ‘Wifi op kanaal6 zetten’ ook niet goed is gelukt…
Wat ik wel heb gemerkt is, dat wanneer er veel mensen met een smartphone aanwezig zijn die via mijn wifi contact maken, dit de werking van de Hue sensoren negatief beinvloeden. Wanneer ik alleen thuis ben werkt het redelijk naar behoren. Dit heeft me wel overtuigd dat Wifi de zaak negatief beinvloed.
Het volgende heb ik gevonden hier op het forum;

[ZigBee and WiFi Coexistence – MetaGeek Support ]

Dit gaat over de verdeling van de 3 Wifi kanalen, op zodanige wijze dat het Zigbee kanaal niet daarmee wordt geinterfereerd.

Ik kom daar zo zelf niet uit… dus wie kan deze info in meer Jip en Janneke taal omzetten? Ik ben geen programmeur.
Info over mijn opstelling:

  • KPN experia v10 (wifi uitgeschakeld)
  • 2 versterkers van KPN (tweaken hiervan loop ik op vast)
  • Geen Philips Hue bridge (wil ik ook niet gebruiken)
  • Homey (Early 2019) versie 4.2.0 app versie 6.3.0.669
  • 2 Philips Hue sensoren, Product ID SML001
  • Imac en iphone
  • app; Philips Hue ZigBee v2.0.18

Dus ik hoop dat er iemand is die een gebruiksvriendelijke en duidelijke handleiding kan maken van bijgevoegde link, want ik denk dat daar echt heel veel meer mensen profijt uit kunnen halen!

Alvast heel bedankt voor de genomen moeite!

Met vriendelijke groeten, PaulY

Het is op zich niet zo heel ingewikkeld, het enige dat je moet weten is a) op welk kanaal je Zigbee zit en b) op welk kanaal je WiFi zit.

a) kun je achterhalen via deze pagina: Homey Developer

Voor firmware v4 van Homey geldt meen ik dat Zigbee altijd vast op kanaal 11 zit.

Voor b) zou je moeten kijken in de instellingen van de KPN versterkers. Het gaat daarbij om het kanaal dat voor 2.4Ghz WiFi gebruikt wordt (5Ghz WiFi is niet relevant in dit geval, omdat dat in een heel ander deel van het radiospectrum zit).

Als we dan kijken naar de grafiek op de pagina waar je naar toe linkt, dan zie je dat Zigbee kanaal 11 een overlap heeft met WiFi kanaal 1. Het is dan beter dat je WiFi op kanaal 6 of kanaal 11 gezet wordt (WiFi kanaal 11 is niet hetzelfde als Zigbee kanaal 11).

Met de nieuwe experimentele v5 firmware van Homey kun je het Zigbee kanaal van Homey veranderen, voor het geval het niet mogelijk (of praktisch) is om het WiFi-kanaal te veranderen.

heb zelf HUE via Homey ingesteld. En heb geen problemen met de meldingen “beweging”.
Dit loopt bij mij prima en snel.

3x vd 5x werkt het bij mij ook goed. Ik zou het graag richting 100% betrouwbaar willen hebben.

Ah, ik heb er ook 5. Maar hier geen problemen. Althans niet gemerkt…

Gang: Geen issues
WC: Geen issues
Keuken: Geen issues
Badkamer Geen issues
Woonkamer Geen issues.

Ik zal het vanaf nu even in de gaten gaan houden. Ik heb de nieuwste updates van Homey geïnstalleerd.

Ik kom er morgen even op terug.

Jeff.