Philips Hue GU10 white ambiance alleen simpel zigbee

Mmm… ik was in de veronderstelling dat het een Athom app was, daar kun je gewoon een feature request voor sturen. Maar als het een community app is, dan mag je van andere community leden wel verwachten dat ze een github account aanmaken vind ik en een berichtje kunt plaatsen onder een bestaand issue. Je hoeft natuurlijk geen tweede aan te maken, je kunt wel gewoon een comment plaatsen met +1. Als je de wens hebt dat dit in de app komt, dan is dat wij mij betreft wel het minimale wat er voor over kunt hebben.

Mocht je het idee hebben dat de app echt verlaten is, dan kun je hem forken en eventueel aanpassen om vervolgens de discussie te starten met athom dat de app verlaten is. Het is echter mijn ervaring dat als je de eigenaren gaat mailen dat ze echt wel antwoord gaan geven. Dat kan natuurlijk in dit geval wel anders zijn.

Dit is de website van de maker REMOVED (see next post)
Je kan natuurlijk via de contactpagina een verzoek sturen om de app bijte werken. Het is dan niet nodig om een GitHub account aan te maken.
Veel community leden zullen het allemaal te lastig vinden om een account aan te maken.

Aan de andere kant zou ik het persoonlijk erg vervelend vinden als mensen mij via mijn professionele kanalen zouden benaderen voor een Open Source hobby project waarvoor al een Issues-pagina bestaat.

Het maken van een Github-account is echt niet zo moeilijk, en in ruil voor een gratis app is het toch niet teveel gevraagd aan gebruikers om zelf ook even wat moeite te moeten doen?

2 Likes

Daar heb je een punt waar wat voor valt te zeggen.
Het zou nog mooier zijn als op een of andere manier een soort antwoordpagina verplicht zou zijn als je een app maakt die via de AppStore verspreid wordt. Misschien dan via een server war Athom controle over heeft. Ik vind het op deze manier niet gebruiksvriendelijk en zeker niet voor beginnende gebruikers. Ben benieuwd of de app snel een update krijgt.

Het is misschien niet gebruiksvriendelijk, maar aan de andere kant wel het gevolg van het laten ontwikkelen van apps door “hobbyisten”. Er zijn allerlei redenen te verzinnen die ervoor kunnen zorgen dat een developer het verder ontwikkelen van een Homey app op een lager pitje zet (of er helemaal mee ophoudt). Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen.

Ik neem niemand iets kwalijk. Ik zou niet durven :wink: Er kunnen inderdaad allerlei reden zijn dat iemand tijdelijk of geheel stopt met supporting een app. Wat ik graag zou zien dat er bij de app zou staan dat er tijdelijk of geheel géén support meer is voor de app. Dan is het duidelijker dat het eigen risico is en dat ondersteuning mogelijk langer gaat duren of geheel achterwege blijft.
Ik hoop voor iedereen dat er toch snel een update komt, zodat ze hun hardware volledig kunnen gebruiken.

Hoe is dit eigenlijk met bijvoorbeeld Home Assistant geregeld? Worden alle plugins (om ze zo maar te noemen) centraal gecontroleerd maar door het publiek bijgewerkt?

(dus het equivalent dat wij met z’n allen issues en merge requests sturen en dat Athom ze controleert en invoert)

Of zit dat ook weer anders?

Vrijwel de meeste plugins (“components”) zitten in de main HA repository: https://github.com/home-assistant/home-assistant/tree/dev/homeassistant/components

Zo kan iedereen makkelijk de code van alle integraties naar binnen trekken, aanpassen (of uitbreiden) en middels een pull request komen de aanpassingen in de main tree terecht. PR’s worden uitgebreid gereviewed, niet alleen door core devs maar ook door andere developers.

Ik weet niet hoeveel developers er zijn met genoeg rechten om te mergen, maar in ieder geval is het een joint effort van een hoop mensen om integraties te updaten, fixen of toe te voegen.

1 Like

Dit is eigenlijk de meest ideale manier om een ‘community’ bij je product te betrekken en toch ook een zekere vorm van kwaliteitsgarantie te behouden. Het vereist alleen dat, of Athom, of een groep(je) toegewijde vrijwilligers deze taken op zich willen en kunnen nemen. Dit betekend dan alleen dat vrijwillig niet vrijblijvend zou moeten zijn.
Nu ben je van teveel verschillende individuen echt afhankelijk. Als één persoon besluit te stoppen, dan moet je maar hopen dat er een ander is die het wil overnemen (als de vorige ook maar de moeite neemt om het over te dragen, anders is zelfs dat nog gedoe)

Als ik bijvoorbeeld puur voor mezelf praat, vind ik het geen probleem om wat kleine dingetjes aan te passen of toe te voegen voor anderen, maar ik wil niet ‘verantwoordelijk zijn’ voor een app.

1 Like

Heb net een mail via GitHub van Sebastian Johansson gekregen, beheerder van de app.
In versie 1.4.7 worden de laatste wijzigingen van hue lampen, waaronder de GU10 ingevoerd

1 Like

Inmiddels is 1.4.9 uit en zitten deze lampen er allemaal in.

1 Like