Philips Hue Wall Switch Module installatie

Ik heb een aantal Philips Hue Wall Switch Module gekocht. Bij een enkele wipschakelaar met hotelbediening geen probleem. Maar ik heb meerdere stopcontacten met dubbele wipschakelaars. Van alles geprobeerd maar behalve licht gaat aan en niet meer uit ben ik niet verder gekomen.

Dit is de schakellaar


Twee zwarte draden boven in aan weerszijden asnsluiten. Blauwe draad links onderin en bruine draad rechts onderin.

Ik ging ervan uit dat de twee zwarte schakeldraden en de bruine fasedraad in het bijgeleverde stekkertje moesten. Dat ik de witte draadjes van de module moet aansluiten op de punten van de schakeldraden en de gele draden volgens gebruiksaanwijzing rechtscen linksonder. Dat ik om stroom op het stopcontact te krijgen de fasedraad ook moet doorlussen naar rechts onder. Maar nee. Het lukt niet. Ik ga ervan uit dat het probleem zit waar ik de gele draadjes moet aansluiten.



Iemand een idee?

Ik ga ervan uit dat je met “het lukt niet” bedoelt dat je niet kunt schakelen. Die enkele fasedraad in je wcd vind ik verdacht, want het lijkt er op alsof de schakelaar én het stopcontact alle drie via die ene draad gevoed werden. Je zou eigenlijk moeten met een multimeter moeten checken welke contacten allemaal verbonden zijn met elkaar, want ik kan me voorstellen dat als de fase gedeeld wordt je 230V op je Hue modules gezet hebt.

Tja een multimeter heb ik niet, maar idd is er maar 1 bruine(fase) draad. En idd het schakelen werkt niet. Dus voor beide wipschakelaars is er een schakeldraad, de fasedraad gaat rechtstreeks naar het stopcontact en neutraal ook. Daarmee kon ik twee verschillende hue lampen mee aan en uitzetten en tegelijkertijd stroom hebben .

Voor een “normale” setup is er niks mis met een gedeelde fasedraad, maar voor die Hue module wil je niet dat de fase doorgelust is naar de schakelaars, en daar lijkt het nu wel op. Wat je kunt proberen is om te zien of het wel werkt als je de fase niet aansluit aan de stopcontact/schakelaar, maar alleen de gele draden. Ik zou denken dat je die dan bundelt en monteert op de plek waar normaal gesproken de fase zit.

En zoals ik al zei: er bestaat een kans dat je 230V op de Hue modules gezet hebt. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar ik zou ze toch voor de zekerheid even “los” checken.

Electrisch gezien lijkt me de zwarte draden goed aangeslotenomdat beide Hue lampen stroom nodig hebben en de wand”schakelaar” feitelijk alleen een wandzender is. Maar wat @robertklep zegt. de bedoeling is volgens mij dat er spanningsloze doorverbindingen door de schakelaars worden gemaakt, maar de fysieke schakelaar zou daarvoor 3 of 4 losse aansluitingen moeten hebben en dat lijken er maar twee. Dus die zitten vrijwel zeker aangesloten op de fase van het stopcontact. Dus zetten de schakelaars nu idd 220v op je HUE module als ze aanstaan. alleen als je je stopcontact opoffert krijg je dit denk ik goed, of je moet een stopcontact/schakelaar weten te vinden waar de schakelaars daadwerkelijk volledig los staan van het stopcontact. Ik denk eigenlijk niet dat zoiets bestaat.

Als je het stopcontact opoffert mag er dus geen blauwe/bruine draad aan het stopcontact aangesloten worden en moet de door beide schakelaars gedeelde schakeldraad op de plek waar voorheen de bruine draad op het stopcontact zat. (Als ik de video en je foto goed zie zijn dat dus de twee gele draden. die gaan nu nergens heen?). Overigens zou ik dan gewoon een losse dubbele wandschakelaar zonder stopcontact monteren om verwarring te voorkomen.

Hopelijk heb je niet de hue module opgeblazen met fase op de witte draadjes.

Nee hij is (nog) niet opgeblazen. Dit gaat nog een puzzeltje worden zeg. Want ik heb nog vijf van deze zelfde schakelaars

Kun je de hue units nog terugbrengen? Een alternatief is misschien alle vervangen door alleen een stopcontact, en dan dergelijke wandzenders ernaast plakken:

Bij beide wipschakelaars zit een klein metalen plaatje dat de verbinding(stroom) kan onderbreken. Zou je hier de gele draad van de hue module aan vast kunnen maken?

De oplossing van twee losse gedeeltes wil ik juist voorkomen

Misschien is het mogelijk om de faseverbinding tussen het stopcontact en de schakelaars te verbreken? Ik kan me voorstellen dat daar ook een metalen plaat voor gebruikt wordt, die je misschien met een Dremel o.i.d. zou kunnen doorslijpen.

Dit wordt dus een DIY project. Mmmm jij bent een duren een Robert😉Multimeter en een Dremel en ik ben nog lang niet jarig. Multimeter zag ik al een goedkope op bol.

Of in de doe-het-zelf winkel kijken of er eentje is waar de overbrugging makkelijker is te verwijderen.
Ik kon er niet zo snel een vinden op internet omdat de foto’s niet duidelijk genoeg waren.

Dit zijn twee enkelpolige schakelaars.
Die bij het aanzetten verbonden met de bruine draad.
Indien alle twee de lampen tegelijk wil inschakelen is er geen probleem. De zwarte draden komen dan op een contact. Anders moet je gebruik maken van twee mudules.

Wel even instellen welke lamp of lampen er geschakeld moeten worden.

De verbindings brug tussen het wcd en de schakelaar verwijderen…
Zo blijft de wcd van stroom voorzien.
De andere draden over de schakelaar heen. Een draad waar normaal de bruine draad zit de andere aan de zijde waar de zwarte draden zaten.
Deze kan je eventueel ook door lussen daar de schakelaar s het zelfde aan sturen nu.
De schakelaar zorgt ervoor dar de hue lampen een aan signaal krijgen bij verbinden, en een uit signaal bij onderbreken.

Om zeker te zijn hier nog wat foto’s van de schakelaar

Waar zit nu de verbindingsbrug die ik moet onderbreken? En waar zouden de draden naar toe moeten? Lijkt mij neutraal linksonder, fase rechtsonder, fase en twee zwarte draden in een connector. Twee witte draden van de hue module rechts en linksboven en de twee gele draden dan?


Als die verbroken is zitten de schakelaars niet meer aan de stroom. dan moeten de zwarte draden aan elkaar en aan de fase. Dan kan je het stopcontact weer aansluiten met de fase en de neutraal.

De gele draden moeten aan het verbroken bruggetje (aan de kant van de schakelaars natuurlijk) en de witte aan de schroefjes van de twee schakelaars.

Ik zou toch wel die multimeter kopen om te checken dat je de brug echt goed verbroken hebt, en dat er geen 220v op de schakelaars staat.

Ga ik zeker proberen. Heb jij nog een advies voor een goede niet te dure multimeter?

Als je niet weet wat je aan het doen bent (en niet eens een multimeter hebt!) dan zou ik er niet aan beginnen als ik jou was. Verbindingen in een schakelaar onderbreken en daar zelf draadjes aan prutsen kan gevaarlijke situaties opleveren. De verzekering keert zeker niet uit als blijkt dat er geprutst is met het schakelmateriaal. En brand is niet leuk in huis, ik spreek uit ervaring. Er was ook geprutst met het schakelmateriaal en er ontstond kortsluiting. Mijn jongste dochter kon gelukkig ontsnappen. Je wil dit niet meemaken!
Geef een paar tientjes extra uit en laat het doen door iemand die er verstand van heeft!

3 Likes

Ik ben het met je eens. Dit is wellicht te gevaarlijk. Heb wel enige kennis, maar zeker geen expert. En risico met de kids wil ik niet lopen. Ga ze terugsturen. Of wellicht is er interesse op de community omdat ze momenteel erg lastig te krijg zijn. Levertijd bij de meeste winkels 1 september.

1 Like

Maak eens een foto van de achterzijde