Plafondventilator aanpassen voor Homey

Ik heb een plafondventilator die ik graag via Homey zou willen kunnen bedienen, maar ik heb geen idee wat ik hier voor nodig heb en of het überhaupt mogelijk is. Het is een plafondventilator met licht functie (aan/uit) en vier standen (uit, zacht, middel & hard) voor de ventilator. Er zit nu een schakelaar op als op de foto hieronder, maar die mag helemaal komen te vervallen, want op die plaats wil ik een tablet plaatsen met Homey dashboard waar op ik het dan kan bedienen. Hopelijk kan hier iemand mij in de juiste richting sturen, alvast bedankt…

Als er meer info nodig is dan hoor ik het graag

Misschien niet helemaal wat je zoekt. Of het is net waar je vrede mee hebt.
Boven m’n bed heb ik ook een ventilator hangen. Met licht en 4 standen.
Licht gebruik ik niet. Die is zo fel waar een gemiddelde chirurg perfect een operatie kan uitvoeren.
En de mijne heeft gelukkig een geheugen stand.
Ventilator op stand 2-stroom eraf en bij stroom erop gaat ie weer draaien.

Hier heb ik dus een kaku schakelaar tussen gezet.
Met homey kan ik hem dus aan en uit laten schakelen. Echter kan ik niet de snelheid veranderen. Iets wat jij misschien juist wel wil.
(In mijn geval kan ik de snelheid nog laten aanpassen door de bijgeleverde afstandsbediening)

Nogmaals. Misschien niet de beste oplossing voor jou. Wellicht heb je er wel wat aan.

Fijne dagen gewenst🎄

Bedankt voor je antwoord, ik kom er net achter dat er maar totaal twee draden op de ventilator zijn aangesloten. Ik moet dus eerst maar eens gaan uitzoeken hoe deze twee draden zowel het licht als de ventilator standen regelen. Het lijkt erop dat er een “zender” in de wandschakelaar zit en in de lamp een “ontvanger” ofzo.

Ik was ook al opzoek geweest of er plafondventilators waren die werken met Homey, maar ik kan daar eigenlijk geen informatie over vinden helaas.

Das een aparte dan! Mss toch maar eens een manual opzoeken van dat ding.

Ja dat is ook een beetje het probleem, we hebben dat ding jaren geleden ooit een keer gekocht (weet niet eens meer bij welke winkel het was) en heb werkelijk geen idee wat het merk en type het is. Ik zal van de week is kijken of ik ergens nog een verborgen sticker of plaatje kan vinden op de ventilator waar informatie op staat.

Ik vond net op mijn zoektocht wel een Homey app voor leds-c4 plafondventilatoren, er is helaas alleen niet goed te zien welke leds-c4 plafondventilatoren er precies ondersteuning hebben bij deze app. Want anders zou ik nog kunnen overwegen een nieuwe ventilator te kopen, maar het is ook zonde als ik een nieuwe koop en hij zou niet werken met die app. En ik heb geen idee hoe ik in contact kan komen met de gene die de app heeft gemaakt, om dat te kunnen navragen.

Ik heb ook een behoorlijk domme plafondventilator met een trektouwtje voor 3 mechanische standen. En dan een Fibaro erop die de stroom aan/uit regelt, maar de standen dus niet. Goed mogelijk dat ik met een dubbel relais ook de driestandenschakelaar had kunnen automatiseren, maar dat vond ik niet nodig.

Ik heb ook een trektouwtjes ventilator in de woonkamer die ik gebruik om de warme lucht van de houtkachel naar beneden te duwen. De lage stand was te hoog dus een ontmantelde kaku schakelaar in gebouwd die ik elke 2 minuten een aanpuls en na 10 sec een uitpuls geef .
De flow start en stopt op de schoorsteen temperatuur.