Plugwise Jip en Tom zonder gateway?

Hallo,

Ik wil graag mijn oude Conrad radiografische radiatorkranen met centrale thermostaat vervangen met iets nieuws maar vergelijkbaars. Wat het er meest op leek te lijken is drie Plugwise Tom radiatorkranen en een Jip thermostaat, dus die heb ik besteld en inmiddels in huis.

Ik heb uiteraard een Homey, en ook al een HomeWizard en een Trafri hub dus ik wil liever niet nóg een gateway erbij. Die is ook niet nodig; ik heb stadsverwarming en dus geen ketel die bediend moet worden en ik hoeft mijn verwarming ook niet van buiten te kunnen bedienen (sterker nog, ik wil geen koppeling met het Internet), en de Adam is ook niet goedkoop.

Gaat dit werken zonder Adam? Ik heb de testversie van de Plugwise Zigbee Support app geïnstalleerd, en daarmee kan ik de Tom en de Jip aan de Homey koppelen. De Jip wordt echter weergegeven als “onbekend Zigbee apparaat”, en hoe kan ik nu de Toms aan de Jip koppelen in één zone en dan met de Homey de gewenste temperatuur instellen op de Jip?

Of gaat dit zo niet lukken en moet ik de Toms individueel bedienen met de Homey en kan ik de Jip niet gebruiken?

Zou het in dat geval wel werken met een Lisa? Die wordt expliciet ondersteund door de Plugwise Zigbee Support app. Kan ik dan ook de Toms koppelen aan de Lisa?

Of heb ik toch echt een Adam en de Plugwise app nodig? Is er een goedkoper alternatief in dat geval?

Bij voorbaat dank voor enige hulp die jullie kunnen geven!

Paging @kasteleman en @Plugwise_Maarten :slight_smile:

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.
Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Momenteel werkt de Plugwise Zigbee app tijdelijk niet. @kasteleman werkt aan een oplossing. Houd dit topic in de gaten voor een update: Plugwise zigbee support

De Jip is niet geïntegreerd in die app en werkt mogelijk daardoor niet.
Hoe de Plugwise Zigbee app precies werkt weet ik helaas niet, ik heb dat nog niet kunnen testen omdat de app op het moment niet werkt. Ik verwacht wel dat als de app werkt je een flow kan maken waar Tom open en dicht gaat aan de hand van de temperatuur. Met stadsverwarming kan dit inderdaad werken. Je zal alleen niet het opwarmgedrag per zone automatisch leren en met behulp van een schema op het juiste moment kunnen voorverwarmen.