Plugwise P1 (v3) vs Youless LS120 ervaringen?

Ja, dat klopt, er staat een vrij hoge boom in de tuin van de buren waarvan de schaduw nét over de panelen heen valt in de ochtend.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe het straks in de zomermaanden zal zijn, op 1 mei zat de piek bijna op de 5kW en ik heb 2x2.5kW omvormers. Dus wellicht dat ik in de zomer wel wat vlakke toppen ga zien.

We hebben in November dit huis gekocht waar Pv installatie al aanwezig was.
Pas in Febr Youless er tussen gezet om inzicht te krijgen wat er op me dak gebeurt :slight_smile:

Als hij voor 11u s’ochtends al afvlakt mis je best veel opbrengst. Misschien wel de helft! (Tenzij je panelen pal op het oosten liggen, dan valt de schade nog mee) Zou er maar eens naar laten kijken door een expert.

ze liggen oost en west ( vrijstaand huis) beide kanten op schuine dak

Dat je niet je Max uit je pv haalt maakt niks uit.

Ik héb 2750wp op het dak liggen maar de omvormer is Max 2150wp
In de zomer haal ik idd niet het Max.
Maar als ik op pvoutput mijn jaarobrengst vergelijk met gelijkwaardige systemen met wel een zwaardere omvormer met dezelfde ligging natuurlijk wel an de pv etc.
Dan doe ik meer kw op jaar basis.
En zie dat mijn omvormer eerder start en later stopt en met minder licht in de winter meer opbrengt.

1 Like

Beste Robin Gruijter,

Wij van BeeClear (slimme meter energiemanager) zouden graag ook een app voor Homey willen realiseren. BeeClear bewaart de data op SD-kaart (20 jaar capaciteit). BeeClear heeft Wi-Fi en LAN mogelijkheden en heeft zelfs geen Internetverbinding nodig om te kunnen functioneren (loggen en presenteren). Als je ons hiermee zou kunnen bijstaan zou dat geweldig zijn. Als je interesse hebt horen we dat graag!

Hallo Marcel

Dat zou waarschijnlijk wel te doen zijn. Ik stuur je mijn contactgegevens via PM.

1 Like

Beste Robin,

Wat een super snelle reactie. PM is verstuurd.

Hoi Marco, ik heb dezelfde situatie als jij, geloof ik. Al Plugwise op Homey aangesloten, werkt prima. Nu met zonnepanelen ook een YouLess aangeschaft. P1 splitter is nog onderweg dus nog niet geinstalleerd.
HOe verschilt de data van YouLess van die van de PlugWise ? Overigens is er toch ook een YouLess app voor Homey ?

Heel herkenbaar. En jammer dat je in Homey niet terug kunt kijken en in 1 klap een mooi overzicht krijgt van dagverbruik voor gas of elektra voor langer dan 1 dag terug.
Ik heb er flows voor moeten maken die me elke dag een overzicht appen, ook berekend met kosten ervan.
Ik moet idd ook naar de Plugwise app zelf gaan om die info naar voren te halen.

Ik gebruik (uiteraard :wink:) de PBTH app zeer intensief, samen met de Youless app. Ik heb een dynamisch contract, en de leverancier houd dus per uur bij wat ik verbruik volgens hen. De totalen in PBTH kloppen altijd zeer goed met wat mijn energie leverancier in rekening brengt.

Dus als er bij jou een afwijking is te zien vraag ik me af waar dat aan ligt.

Dat kan dus wel met Power By The Hour! Nu ook met een functie om je prijsplafond te bewaken.

Hi Robin,

Thanks for the super-quick reply. Because of Xmas a little bittle slower from my side.

Of course I already had Power by the Hour but I have the same issue in that app. What am I doing wrong? In PbtH I also see progress in hours (when hovering over the line) and that’s what I don’t need. This is what I see in the PbtH app:

What I expect to see is more something like the underneath (coming from Plugwise itself):

I can see that the cadence is more or less the same but I would like to see daytotals, like in Plugwise, not details.

I’m sure I’m doing something wrong but WHAT?

Awesome service this by the way: THANKS!

Barbara

A bar graph is atm not possible in Homey. But the line graph from PBTH should have the same values per day when you select a short period, e.g. last 7 days. But Homey starts compressing historic data when you select a larger period, e.g. last 31 days. In that case the data is averaged and you start to get smoothed out graphs.

You could export the data from Insights every 7 days, and create the graphs you want in excel. But why do that when Plugwise already has that?

In short: this is what you get due to the compression of Insights that Homey applies.

But what exactly is your use for the graph bars? If you just want to keep a historic record you could export the Insights e.g. every week, or store all data in your own database. There are several apps to help with that.

HI Robin,

No particular use to get it from Homey when, indeed
Plugwise already does that. I was just wondering what I was doing wrong and why I couldn’t find what you meant.

What I currently do, on a daily basis, is have Homey calculate the daily consumption of Gas and Power and put that value in a variable. Multiply that valuable with the Gas and Power price (off peak and peak) and have it send me a daily push message with the daily consumption plus matching price.

I do the same for my daily water consumption.
And I get a daily overview pushed to me of how much energy my solar panels produced.

Thanks for your prompt support ! I am a big fan of you!
Thanks to you (and your CallMeBot app) nowadays my washing machine, dryer and mailbox are smart: I get WhatsApp notifications when they’re ready (including how much my washing/drying cost) or when the mailman has dropped by.
Very cool :blush:

Thanks again !
Barbara

1 Like

You are aware that PBTH does all this for you? No need to work with variables and do calculations. You just need to set your (fixed?) gas tariff in the gas summarizer. For your (fixed?) day/night tariff you can set up a single flow to update the tariff in the power summarizer. The usage of the day, both m3/kWh and Euro, are available as PBTH tags.

I send the day usage to myself also right after midnight.

Edit: ik zie nu pas dat dit een NL draadje is.:rofl: Sorry voor het Engels mensen :grimacing:

Het is net als met engelse drop, je blijft er maar mee door gaan

3 Likes

Ik ben inmiddels aan de slag gegaan met een youless, maar ivm het gemak gebruik ik het energie dashboard van home assistant (is dat vloeken in de kerk hier? :upside_down_face:)

De opmerking dat de power by the hour app nu ook het prijsplafond kan bewaken, triggert me wel om daar eens naar te kijken. Ik ben inmiddels de draad kwijt wat handig is, dynamisch contract met zonnepanelen en een prijsplafond, dat ik missschien maar eens moet proberen om het zelf inzichtelijk te maken :slight_smile:

1 Like

ik gebruik al meer dan een jaar dat ding van homewizard. Ding is stand alone en kan toe worden gevoegd aan homey. Geen homewizard spullen nodig verder.

Heeft ook een app waar je (gratis) een jaar terug kan kijken naar je verbruik

Hi, ik ben nieuw hier en vond dit een interessant onderwerp aangezien ik ook opzoek ben naar een goede manier om mn energieverbruik inzichtelijk te maken.
Nu zag ik wat later in deze topic ook de home wizard voorbij komen.
Nu ben ik in afwachting van levering van de nieuwe Homey Pro (ik heb er nu dus nog geen). Maar zijn er wezenlijke verschillen tussen de de plugwise, youless en homewizard? Ze doen in de basis allemaal hetzelfde lijkt me, maar de homewizard is in aanschaf aanzienlijk voordeliger en in mijn geval heb ik ook geen stroomaansluiting nodig, dan zou ik met 30 euro klaar zijn.

Ik zie hier wisselende reacties over de afgelopen 2 jaar, ben benieuwd hoe dat nu is.