Plugwise P1 (v3) vs Youless LS120 ervaringen?

duidelijk, dank je! ik ga eens naar enerlogic kijken :slight_smile:

Ik gebruik zelf tabblad verbruik ,maar zit ook heel dashboard in.

Tabblad gebruik per dag ( zonnepanelen en gebruik) , gas is losse tabel


Tabblad gebruik per maand ( zonnepanelen en gebruik)


Dashboard

Ik beveel ook Youless icm Enelogic aan. Gebruik het sinds een paar jaar. Het is zo relaxed om te kijken hoe het huisje ervoor staat m.b.t. gas en stroom verbruik. En als je de gegevens van je leverancier invult krijgt je ook netjes een overzicht van welke leverancier erg voordelig is na het aflopen van jouw contract.

En zo ziet er uit in Homey insights

2 Likes

Ik zie dat je omvormer niet het maximale uit je panelen haalt. Je gooit zonnestroom weg :grimacing:

en hoe raap ik dat weer op dan ? :wink:
Maar waar merk je dat aan op , en hoe los ik dat op ?

Je zonneopbrengst loopt vlak bij 8 KW. Als je omvormer / netaansluiting voldoende capaciteit zou hebben zou je een mooie ronde bergtop moeten zien.

Ik zou maar eens bij je leverancier/installateur navragen of het de bedoeling was om het aantal panelen op deze manier te dimensioneren tov je omvormer.

Ik heb dat ook gehad. Een 4KW omvormer terwijl ik op de top 4400W kan opwekken. D.m.v. insight heb ik VoltaSolar kunnen overtuigen. #goedetip

Nooit zo op gelet (woon hier nog niet zo heel lang dus ben vooral data aan het verzamelen), maar bij mij lijkt het wel okee te zitten:

Ziet er goed uit. Ik zie wel aan de lichte asymetry dat je s’ochtends schaduw op je panelen hebt. Klopt dat? #privacy

Ja, dat klopt, er staat een vrij hoge boom in de tuin van de buren waarvan de schaduw nét over de panelen heen valt in de ochtend.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe het straks in de zomermaanden zal zijn, op 1 mei zat de piek bijna op de 5kW en ik heb 2x2.5kW omvormers. Dus wellicht dat ik in de zomer wel wat vlakke toppen ga zien.

We hebben in November dit huis gekocht waar Pv installatie al aanwezig was.
Pas in Febr Youless er tussen gezet om inzicht te krijgen wat er op me dak gebeurt :slight_smile:

Als hij voor 11u s’ochtends al afvlakt mis je best veel opbrengst. Misschien wel de helft! (Tenzij je panelen pal op het oosten liggen, dan valt de schade nog mee) Zou er maar eens naar laten kijken door een expert.

ze liggen oost en west ( vrijstaand huis) beide kanten op schuine dak

Dat je niet je Max uit je pv haalt maakt niks uit.

Ik héb 2750wp op het dak liggen maar de omvormer is Max 2150wp
In de zomer haal ik idd niet het Max.
Maar als ik op pvoutput mijn jaarobrengst vergelijk met gelijkwaardige systemen met wel een zwaardere omvormer met dezelfde ligging natuurlijk wel an de pv etc.
Dan doe ik meer kw op jaar basis.
En zie dat mijn omvormer eerder start en later stopt en met minder licht in de winter meer opbrengt.

1 Like

Beste Robin Gruijter,

Wij van BeeClear (slimme meter energiemanager) zouden graag ook een app voor Homey willen realiseren. BeeClear bewaart de data op SD-kaart (20 jaar capaciteit). BeeClear heeft Wi-Fi en LAN mogelijkheden en heeft zelfs geen Internetverbinding nodig om te kunnen functioneren (loggen en presenteren). Als je ons hiermee zou kunnen bijstaan zou dat geweldig zijn. Als je interesse hebt horen we dat graag!

Hallo Marcel

Dat zou waarschijnlijk wel te doen zijn. Ik stuur je mijn contactgegevens via PM.

1 Like

Beste Robin,

Wat een super snelle reactie. PM is verstuurd.

Hoi Marco, ik heb dezelfde situatie als jij, geloof ik. Al Plugwise op Homey aangesloten, werkt prima. Nu met zonnepanelen ook een YouLess aangeschaft. P1 splitter is nog onderweg dus nog niet geinstalleerd.
HOe verschilt de data van YouLess van die van de PlugWise ? Overigens is er toch ook een YouLess app voor Homey ?

Heel herkenbaar. En jammer dat je in Homey niet terug kunt kijken en in 1 klap een mooi overzicht krijgt van dagverbruik voor gas of elektra voor langer dan 1 dag terug.
Ik heb er flows voor moeten maken die me elke dag een overzicht appen, ook berekend met kosten ervan.
Ik moet idd ook naar de Plugwise app zelf gaan om die info naar voren te halen.