Homey Community Forum

Problem med noder som inte aktiveras

Hej.

Är en nybilven ägare av en homey pro.
Har gått från ett fruktansvärt ostabilt fibaro till vad jag hoppas ett mer stabilare homey.
Dessutom tycker jag att fibaro halkat efter när det gäller plugins och appar.

Första intrycket kändes väl bra med enkla menyer. Lätt att installera osv…

Dock så har jag problem med där vissa noder inte aktiveras/avaktiveras med hjälp av ett flow.
Ofta så händer det att tex fasadbelysningen inte tänds när solen går ner eller inte släcks när kl slagit 23.00.

I appen så står noden som tex. släckt men i själva verket så lyser belysningen.
Den noden som jag har störst problem med är en fibaro double switch som styr fasadbelysning samt min entrébelysning.
Det konstiga är att entré belysningen alltid fungerar men fasadbelysningen fallerar oftast.
Det är aldrig problem när jag styr den manuellt genom devices.

Nu till min fråga :slight_smile:

Är inte fördelen med zwave att noden svarar med att den har tändt sig eller inte ? Om nu homeyn inte får en bekräftelse försöker den inte igen då ?

En annan fråga:

När man healar en nod så uppdaterar den sina grann noder om jag förstått det rätt.
Gör homeyn en automatisk healning med jämna mellanrum eller måste man göra det själv på alla enheter när man lägger till en nod ?

Mvh Jerry

Hej och välkommen!

Gjort samma “resa” som du, d.v.s. bytt från en Fibaro kontroller till Homey och är sjukt nöjd än så länge. Fibaro har verkligen hamnat efter, till deras försvar kan man väl säga att de fokuserar mycket av sin utveckling på buggfixar och att fixa problem, dock går det otroligt lååååångsamt för dem.

Hade liknande problem med en double switch i början och testade alla möjliga saker, till slut så tog jag bort den och la till den igen och det löste problemet för mig.

Tips är att behålla Fibaro kontrollen om du ha den kvar, kommer det viktiga enhets uppdateringar är det den enda vägen att få in dem. blir dock lite omständigt då du måste ta bort enhet från Homey lägga till den i Fibaro och där uppdatera den. Sen ta bort den från Fibao och slutligen lägga till den i Homey igen.

Håller inte på med healing :slight_smile: så det får någon annan svara på…

Tack för svar Borgen och tack för tipset med att behålla hc2:an.

Jag var lite inne på om det kunde ha att göra med att den skickar kommandot direkt efter varandra till samma nod men olika kanaler så jag la en 2 sekunders fördröjning så får vi se om det funkar.
Annars skall jag prova med att ta bort enheten och lägga till den igen.

Hade ett jäkla meck med att resetta noden och få dioden att lysa gult så det kan mkt väl vara så att ngt blivit fel.

/Jerry