Problem med noder som inte aktiveras

Hej.

Är en nybilven Ă€gare av en homey pro.
Har gÄtt frÄn ett fruktansvÀrt ostabilt fibaro till vad jag hoppas ett mer stabilare homey.
Dessutom tycker jag att fibaro halkat efter nÀr det gÀller plugins och appar.

Första intrycket kĂ€ndes vĂ€l bra med enkla menyer. LĂ€tt att installera osv


Dock sÄ har jag problem med dÀr vissa noder inte aktiveras/avaktiveras med hjÀlp av ett flow.
Ofta sÄ hÀnder det att tex fasadbelysningen inte tÀnds nÀr solen gÄr ner eller inte slÀcks nÀr kl slagit 23.00.

I appen sÄ stÄr noden som tex. slÀckt men i sjÀlva verket sÄ lyser belysningen.
Den noden som jag har störst problem med Àr en fibaro double switch som styr fasadbelysning samt min entrébelysning.
Det konstiga Àr att entré belysningen alltid fungerar men fasadbelysningen fallerar oftast.
Det Àr aldrig problem nÀr jag styr den manuellt genom devices.

Nu till min frÄga :slight_smile:

Är inte fördelen med zwave att noden svarar med att den har tĂ€ndt sig eller inte ? Om nu homeyn inte fĂ„r en bekrĂ€ftelse försöker den inte igen dĂ„ ?

En annan frÄga:

NÀr man healar en nod sÄ uppdaterar den sina grann noder om jag förstÄtt det rÀtt.
Gör homeyn en automatisk healning med jÀmna mellanrum eller mÄste man göra det sjÀlv pÄ alla enheter nÀr man lÀgger till en nod ?

Mvh Jerry

Hej och vÀlkommen!

Gjort samma “resa” som du, d.v.s. bytt frĂ„n en Fibaro kontroller till Homey och Ă€r sjukt nöjd Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Fibaro har verkligen hamnat efter, till deras försvar kan man vĂ€l sĂ€ga att de fokuserar mycket av sin utveckling pĂ„ buggfixar och att fixa problem, dock gĂ„r det otroligt lĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ngsamt för dem.

Hade liknande problem med en double switch i början och testade alla möjliga saker, till slut sÄ tog jag bort den och la till den igen och det löste problemet för mig.

Tips Àr att behÄlla Fibaro kontrollen om du ha den kvar, kommer det viktiga enhets uppdateringar Àr det den enda vÀgen att fÄ in dem. blir dock lite omstÀndigt dÄ du mÄste ta bort enhet frÄn Homey lÀgga till den i Fibaro och dÀr uppdatera den. Sen ta bort den frÄn Fibao och slutligen lÀgga till den i Homey igen.

HĂ„ller inte pĂ„ med healing :slight_smile: sĂ„ det fĂ„r nĂ„gon annan svara pÄ 

Tack för svar Borgen och tack för tipset med att behÄlla hc2:an.

Jag var lite inne pÄ om det kunde ha att göra med att den skickar kommandot direkt efter varandra till samma nod men olika kanaler sÄ jag la en 2 sekunders fördröjning sÄ fÄr vi se om det funkar.
Annars skall jag prova med att ta bort enheten och lÀgga till den igen.

Hade ett jÀkla meck med att resetta noden och fÄ dioden att lysa gult sÄ det kan mkt vÀl vara sÄ att ngt blivit fel.

/Jerry