Problemen met infrarood V2.0

Oke, dat maakt dan wel een verschil, anders had ik het wel heel apart gevonden. In dat geval, jammer maar helaas.

Dat je je handen goed moet insmeren met de vaseline die daar ligt omdat anders je vingers stuk gaan van het bedienen van al die afstandbedieningen? :grinning:

https://homey.app/nl-nl/homey/:

  • “Homey verbindt al jouw apparaten thuis”
  • “Alles in huis verbonden”
  • “Als je Homey verbindt met Google Home of Alexa, dan kun je Ă©cht al jouw apparaten besturen met je stem.”
  • “Homey verbindt met al jouw merken”
  • " Developers over de hele wereld zorgen ervoor dat Homey te verbinden is met al je apparaten in huis."
1 Like

Ik kon het toch niet laten die mooie samenvatting even naar Athom te sturen als reactie op wat ze mij stuurde


In versie 1 van de homey firmware bestond experimenteel niet eens, was toen een normale functie, werkte toen ook al voor geen meter.
Het is alleen nooit beter geworden en daarom naar het afvoerputje “experimenteel” verplaatst toen deze bedacht was :crazy_face:

1 Like

Nogmaals, het is niet verplaats naar experimenteel. Alleen het kopiëren van een Ir signaal is experimenteel en is altijd al experimenteel geweest.

Er zijn talloze threads op dit forum met precies dezelfde discussie: lees die door daar komen al je argumenten oneindig vaak langs. Maar Athom leest dit forum niet en de gebruikers op dit forum kunnen er niets aan veranderen. Normaliter zou ik zeggen: meld je ongenoegen bij Athom support, maar ik dit geval denk ik niet dat het veel zal helpen.

Ik weet dat je gaat zeggen “ja, maar bij mij” dat er talloze ja-maren onder dit antwoord komen
 en ook mijn argumenten zijn een herhaling van zetten:

De denkfout van Athom bij IR destijds was dat het alleen werkt in direct line of sight van Homey. Ik heb TV’s in 3 kamers, Stereo’s in nog meer, airco’s, noem maar op. En om Homey optimaal te laten werken staat Homey op een centrale plaats in het huis. Drie keer raden hoeveel TV’s, Stereo’s en airco’s daar in direct line of sight zitten.

Het kost meer moeite dan het waard is om het goed te doen, en er zijn genoeg spelers op de markt tegen bodemprijzen. Daarom heeft Logitech Harmony ook (helaas) de handdoek ik de ring gegooid en stopt ermee. Enter Broadcomm en anderen.

Ik kan er niet bij dat mensen 50 euro neertellen voor een Fibaro module, of 4 slimme GU10 spotjes aanschaffen voor een lichtarmatuur, maar dat 20 euro voor een IR blaster in elke ruimte met een TV dan ineens een probleem is van nu-gooi-ik-mijn-Homey-uit-het-raam-grote proporties. Als 20 euro te veel is dan is IOT niet de juiste hobby voor jouw.

Het zelfde is gebeurd met de spraak-aspiraties van Homey uit de good old days. Zelfde probleem. Homey staat in een ruimte maar ik wil overal spraak, en ik heb geen zin om te schreeuwen. En anderen kunnen het beter maken dan Atom. Enter Google Nest Mini.

Als je je bovendien kunt herinneren dat het in 2015 is beloofd, dan heb je Homey al 5 a 6 jaar. En je krijgt nog dagelijks nieuwe functies. Wat voor smartphone heb je in dat jaar gekocht, en wanneer is de ondersteuning daarvan opgehouden? Hoeveel van de functies die de telefoon toen beloofde doen het vandaag de dag nog, en hoeveel nieuiwe functies heb je er voor die telefoon onlangs nog bij gekregen?

6 Likes

Je doet nu net alsof de mensen die niet tevreden zijn met hun Homey dat vooral zijn omdat ze te dom zijn om zich te realiseren dat IR line of sight werkt, of dat spraak alleen werkt in de kamer waar de ontvanger zit.

Waar het voor mijn gevoel om gaat is dat ze Homey hebben gekocht met de belofte dat je ermee al je apparaten in huis kunt bedienen, en dat blijkt achteraf simpelweg niet het geval te zijn. Voor IR moet je, als je betrouwbare support wilt hebben, een apart kastje aanschaffen. Voor Zigbee zijn er veel gebruikers die ook naar alternatieven zijn uitgeweken omdat Homey’s Zigbee niet stabiel genoeg voor ze werkt (of tĂ© beperkt is). Om nog maar niet te spreken van de mensen die elke nacht hun Homey rebooten omdat ie anders niet goed werkt.

De “klagers” zijn vooral teleurgesteld dat ze €300 of €400 hebben neergelegd voor een apparaat dat voor hen de beloftes niet kan waarmaken. En dat ze achteraf misschien liever voor veel minder geld een alternatieve home automation oplossing hadden kunnen neerzetten.

2 Likes

Ja daar gaat het natuurlijk niet om, dat snap je wel toch? Het gaat er om dat er een functie wel of niet beloofd is, die vervolgens is “terug gedraaid” en nu blijkbaar is opgegeven. Die €20 kan me aan me reet roesten, maar wel dat ik nu nog een apparaatje neer moet zetten in het zicht.

Ook je argument over hier klagen en naar Athom stappen, op die manier heeft een forum geen nut. Als we allemaal maar naar Athom moeten met onze problemen. Een aantal dingen die deze thread mij hebben bijgebracht: ik weet welke module ik moet kopen om het werkend te krijgen, ik weet dat ik niet hoef te verwachten het met alleen homey aan de praat te krijgen en ik weet dat het geen defect is van mijn specifieke unit. Nuttig toch?

Overigens heb ik reactie van Athom, oa.:


Met betrekking tot de IR inleren functionaliteit, we hebben hier veel tijd in gestopt, en zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat we de functionaliteit niet volledig kunnen aanbieden zoals we dit voor ogen hadden. Dit is de reden dat deze functionaliteit uiteindelijk een experiment geworden is.


Er vind geen ontwikkeling meer plaats rondom het inleren van IR. Eerdere berichten in deze thread kloppen dus helaas niet.