Programmeren somfy RTS motor zonder AB

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een somfy RTS motor besteld om mijn eerste rolgordijn te automatiseren. Omdat ik hem wil gaan aansturen met Homey heb ik er geen afstandbediening bij besteld. Nu lees ik echter in alle handleidingen dat je de afstandbediening nodig bent om de begin en eindstanden van de motor te kunnen programmeren. Ook moet je volgens de app op de prog toet drukken van de AB om een motor te kunnen toevoegen…

Klopt het dat ik dus alsnog genoodzaakt ben om een AB te kopen van Somfy? En moet ik dan een meer kanaals AB hebben als ik meerdere zonweringen wil toevoegen of heb ik aan een 1 kanaals genoeg (waarmee ik dan dus elke afzonderlijke zonwering mee in kan stellen) Of ben je echt een meer kanaals AB nodig als je meerdere zonweringen wil gaan gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Top, dankjewel voor je reactie. En als het gordijn na programmeert is en gekoppeld aan Homey kan ik de zender weer los koppelen om de volgende gordijn te gaan programmeren en te koppelen aan Homey?

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord. Heb gelijk maar een Telis 1 erbij besteld. :grinning:

1 Like

Ik heb een zonnescherm en een screen van Somfy en beiden RTS. Beiden ook gekoppeld met Homey. En dat werkt prima. Maar een afstandbediening in de buurt mocht Homey geen zin hebben is altijd wel prettig vind ik.
Flinke wind en je zonneschem van 6 mtr x 3 mtr wil niet meer in omdat Homey kuren heeft. :sweat:
Ik zou een Telis 4 kopen.

Heb inmiddels de Telis 1 al besteld. Ga eerst alles wel koppelen. Mocht ik er later toch een 4 bij willen hebben kan ik die altijd nog kopen. Maar merk dat ik eigenlijk vrijwel nooit knoppen bedien sinds alles is geautomatiseerd. Maar snap wel je punt vwb het probleem als Homey er een keer geen zin in heeft, zeker bij knikarmschermen ofsow wil je toch wel zeker weten dat je ze in kan rollen als er een wind op steekt, dan wil je niet alleen afhankelijk zijn van Homey.

Nu is dat laatste voor rolgordijnen iets minder spannend

Een afstandsbediening is altijd handig mocht homey even niet werken ik heb met rolluiken en knikarmschermen ook op afstandsbediening staan voor het geval dat . Fail save.

Geldt dit hetzelfde voor Somfy IO motors? En kan ik bijvoorbeeld ook een 5 kanaals afstandsbediening aanschaffen om deze om en om te koppelen? Ik heb namelijk ook een nieuw zonnescherm met blinds en verlichting voor me overkapping en ik moet ze ook nog allemaal koppelen.

Voor Somfy met IO heb je een Tahoma of een Connexxoon nodig. Voor alleen een zonnescherm en screens of rolluiken is een Tahoma een beetje overdreven en is de Connexxoon voldoende. Maar ik zou mij daar eerst even verder in inlezen.
Ik heb RTS.

Afgelopen week alles ingesteld en het Zonnescherm en Screen werden automatisch herkend door de Connexoon. Voorwaarde is wel dat de Somfy motor nog nergens is geregistreerd en dus nog geen sleutel heeft uitgewisseld met bv een afstandsbediening.