Qbus integratie met Homey voor ventilatie

Ik ben op zoek naar een oplossing om mijn oh zo domme ventilatie thuis wat slimmer te kunnen maken. We hebben hier een Renson Healthbox II smart zone ventilatie systeem. Deze past zijn ventilatie aan op basis van sensors in de kleppen, maar het ding is toch niet slim genoeg naar mijn inziens.

Ik zou deze graag willen kunnen gebruiken in flows maar dan moet die natuurlijk wel geschakeld kunnen worden. Er bestaat een Qbus module die deze ventilatie kan mee integreren in domotica toepassingen maar dat is natuurlijk niet Homey hé.

Nu wil ik graag weten wat ik nodig heb of moet doen om deze ventilatie via een Qbus module op Homey te krijgen. Of als er andere oplossingen zijn dan hoor ik het graag.

Waar kan ik de beschrijving van deze Qbus vinden? Die functie moet toch ook wel met Homey compatibele schakelaars te maken zijn.

Edit: al gevonden, maar heb je dit al bekeken?
http://dam.renson.eu/Sites/A/Public_Publications/4319?encoding=UTF-8

Dag Jan,
Hierbij de link naar de handleiding voor de Qbus module. Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid verschaft.
Renson Healthbox II -Qbus module

De link in je bericht had ik ook al gevonden, maar als leek in de klassieke domotica snap ik niet echt wat ik dan nodig heb zonder een module van 500€ aan te schaffen. Dan lijkt het me makkelijker om de ventilatie module te vervangen door de Healthbox 3. :disappointed:

Peter

image

Hier kun je een een 4-relay module op aansluiten die door Homey aangestuurd wordt.
Dit geeft beperkte mogelijkheden, maar het ligt er maar helemaal aan welke functies je precies wil besturen en wat je er aan uit wil geven.

Als je unit een ontvanger heeft, zou een App schrijven voor Homey natuurlijk ook kunnen, maar wie gaat dat doen?

1 Like

Ik volg mee! Ik zou graag de healthbox 2 integreren in een HomeKit/HASS/Hoobs installatie. In combinatie met een deursensor en sensor die de luchtkwaliteit en luchtvochtigheid meet. Zo kan de Healthbox veel beter reageren !
Help wanted :slight_smile:

1 Like

@Boske Geen Homey?

De renson engineers adviseren me om via de api met de renson te communiceren.

Lukt dit met de homey? Ik ben geen it expert…

[HB3] 3rd party Local API

device discovery is implemented via UDP packets on port 49152

destination IP: 255.255.255.255
destination port: 49152
content: “RENSON_DEVICE/JSON?”

Als ik de documentatie hier en hier zo lees, dan zou het zeker moeten lukken om dat apparaat via die api met een homey uit te lezen en aan te sturen. Maar dan heb je wel wat it-kennis nodig om het via homeyscript of http flow cards voor elkaar te krijgen. Zoniet, dan moet iemand hiervoor een homey app maken.