Reboot Homey met een flow

Ik merk dat de laatste tijd diverse Zigbee devices zowel lampen als schakelaars niet altijd reageren.
Na een herstart van Homey werkt alles weer naar behoren en vlot.

Op het moment praten we over versie 7.1.1.

Het lijkt logisch om Homey elke nacht even te herstarten, maar daar heb ik nog geen optie voor gevonden.

Aantal topics uit 2019, maar dan moet je soort power user modes in gaan, waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.

1 Like

Power user is een vinkje aanzetten in settings/experimenten.
Je krijgt dan de optie om met een flow je Homey te restarten. Niks spannends aan.

1 Like

image

image

Tja ik dacht dat het Power User experiment een voorwaarde was om hier vragen te mogen stellen. :joy:

Maar goed als je dat niet wil zijn er ook betaalbare ander oplossingen bij de Hema of lokale bouwmarkt.

Ik kan dat echter niet echt slim noemen.

Persoonlijk ben ik echter ook geen voorstander van dagelijks herstarten. Is echt een workaround voor als er iets anders mis is en zou proberen het werkelijke probleem goed uit te (laten) zoeken.

1 Like

Power user = eng
Stekker eruit = niet eng

Dat is precies de omgekeerde wereld. De power user optie zet een paar extra menu items aan, dat is niet eng en zeker niet als de actie die je mist er onder zit. Voordeel is dat Homey het enigszins gecontroleerd kan doen. Zet de optie desnoods weer uit als de flow is gemaakt.

De stekker eruit als Homey net ergens mee bezig is, dat is pas eng. Ik ben het helemaal met @Dijker eens dat dit een noodoplossing is. De beste optie is de bovenste die werkt:

Optie 1: zoek het echte probleem en los dat op.
Optie 2: Herstart met een flow die ene app die zich misdraagt zolang daar een bug in zit. Neem contact op met de maker van die app.
Optie 3: Herstart heel Homey met een flow als optie 2 en 1 niet lukken. Neem contact op met Athom.
Optie 4: Er is geen veilige optie 4. Regelmatig op willekeurige momenten de stekker eruit zal de schade op termijn doen toenemen door half afgemaakte schrijfoperaties.

2 Likes

Heb je al een volledige update gedaan? Dat hielp mij met de zigbee issues.

  1. Zet je Homey in recoverymode door deze 1 minuut op de kop te zetten.
  2. Als Homey in de setup modus staat moet je vervolgens met een laptop of desktop naar https://setup.athom.com.
  3. Selecteer de gewenste taal, en ga naar de volgende stap.
  4. Druk op de ALT toets om doorgaan in de browser zichtbaar te maken. Kies hier voor “Doorgaan in de browser” (staat er in het grijs), en volg de stappen op je scherm.
  5. Vanaf het moment dat je de WiFi gegevens invoert, druk je de ALT toets op je toetsenbord in en houdt je deze ingedrukt tot je de optie 'Volledige update downloaden" krijgt.
  6. Kies er vervolgens voor om je gegevens te behouden. Homey heeft nu nog enige tijd nodig om de update te installeren.

Gewoon de app automatisch opnieuw starten, doe ik ook met bijvoorbeeld de Dyson app. Na 2 dagen reageert die niet meer zonder herstart.

Als je de Homey moet restarten is er toch iets fundamenteel mis.

Thanks goede tip.

Wat doet dat je met config? Blijven al je flow, devices en history bewaard?

Een herstart van een app is vergelijkbaar wat er gebeurt als er een app update wordt geïnstalleerd: niets bijzonders. Alle settings blijven intact.

Ik reageerde op het bericht van Joep_Vullings.
Blijft alles bewaard als je Homey in Recovery Mode zet?

Dat ligt er aan of je kiest alles te wissen.

Thanks, ik zal er eens naar kijken of deze actie alles stabieler maakt.

Oeps, sorry! Vond het al een wat rare vraag, maar nu ik hem snap is het idd een goede vraag. Recovery mode biedt vele opties. Sommige zitten wat verstopt, andere zijn helder in de wizard uitgelegd.

Een aanrader is in ieder geval: gebruik de backup mogelijkheid. Die 1 euro per maand heb je heel snel terugverdiend als je daarmee voorkomt dat je een verkeerde handeling van scratch opnieuw moet beginnen. Er is ook een community backup, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Wat ervaringen met verschillende opties die je in recovery mode hebt:

  1. Full firmware download + data behouden: geen consequenties, maar dit kan wel sommige problemen oplossen. Deze optie zit wat verstopt in de wizard omdat je de alt toets ingedrukt moet hebben in de juiste stap om die optie te zien te krijgen. Aanrader bij aanhoudende vage problemen die niet app-specifiek zijn.
  2. Gebruiksaccount ontkoppelen (fabrieksherstel) of optie data niet behouden kiezen: Alles kwijt, tenzij dan vervolgens:
  3. Backup herstellen: 99% behoud van configuratie. Sommige zaken zullen hersteld moeten worden zoals b.v. een IFTTT koppeling opnieuw moeten inloggen. Hierbij moeten applets hersteld worden omdat IFTTT vindt dat het een andere Homey is (al heeft deze dezelfde IFTTT flows nog beschikbaar). B.v. Homeydash of vergelijkbaar heeft een nieuw accesstoken nodig…

Nog wel een paar aandachtspuntjes van de backup:

  1. De backup backupt niet de app zelf maar downloadt de app uit de store. Je raakt dus apps kwijt als die daar niet staan en de apps worden altijd ge-update naar de nieuwste versie. Als je per se op een oude versie wil bijven of oude apps hebt kan dat een probleem opleveren.
  2. Community store apps en/of handmatig met CLI geïnstalleerde apps worden niet teruggezet. Dat zal je dus zelf moeten doen. Ik durf niet te zeggen of die apps hun config behouden maar ik heb nooit iemand horen klagen van niet.
2 Likes

Thanks, optie 1 klinkt in dit geval als de beste stap.

Zie nog wel even mijn toevoegingen voor de beperkingen van de backup - ik heb de post aangevuld.

Aanvullend op je :ok_hand: reply:
er blijkt een “user thuis redelijk volledige fabrieksreset” te zijn, en een “bij Athom zelf heel echte totale fabrieksreset, die software-repair heet”.

Ik heb de full firmware download gedaan.

Helaas lost dat het probleem niet op, ik heb nog steeds lampen die soms niet bediend kunnen worden.
Buiten 3 lampen naast elkaar, na een reboot doen ze het altijd. Maar enige tijd later gaan er soms 1 of 2 niet aan of gaan niet uit als dat gevraagd wordt.

Terwijl een andere er nog geen 2 meter vandaan het eigenlijk altijd doet.

Het bereik is echt een probleem. Dat het na een reboot weer even werkt is wel wat verwarrend🤗.

  1. Probeer een lamp/tussenstekker ergens tussen de ‘weigeraars’ en Homey te plaatsen.

  2. En, heb je ná firmware v5.x.x al eens een zigbee reset uitgevoerd?
    (Note: alle zigbee apparaten moeten dan opnieuw worden gepaired, en alle flows waar die apparaten in voorkomen moeten worden gerepareerd).
    De zigbee core is toen volledig herschreven, en enkel een zigbee reset kan dat activeren.
    Diverse mensen hebben gemeld dat het de pijn & moeite meer dan waard was en de zigbee beter & sneller werkte.

  3. Check ook je wifi vs. zigbee kanalen. Wifi signaal is ca. 10x krachtiger en kan e.e.a. aardig verstoren:


    Een zigbee reset zorgt ervoor dat het automagisch een rustig geschikt kanaal zoekt
    Zigbee (kanaal) info:
    Homey Developer Tools

Hoezo is dan het bereik echt het probleem? Dat Zigbee apparaten het na een tijdje niet meer doen is iets dat ik steeds vaker lees, alhoewel het vooral om sensoren gaat: na een reboot werken ze even, daarna komt er niks meer binnen. Dat wijst voor mij toch op andere problemen.

Ik schreef bewust “een probleem”, niet “het probleem” :upside_down_face:

Ik schreef dit n.a.v. van wat Arjan meldt: