Rolluiken bedienen met Google Home

Ik heb het forum al doorgezocht maar helaas geen antwoord kunnen vinden.

Mijn Homey is gekoppeld aan Google Home en al mijn apparaten verschijnen netjes in de Home app. De lampen kan ik allemaal via de app bedienen, zowel met stem als manueel. De Somfy rolluiken kan ik echter wel met spraak maar niet manueel bedienen. In de Homey app lukt dat wel.

Het gaat om 2 Somfy rolluiken en 2 zonneschermen zonder bridge. Zie bijgevoegd screenshot voor de lay-out.

Weet iemand of dit normaal is en zo nee, hoe dit gewijzigd kan worden?

Mij lukte het ook niet, ik heb een virtueel apparaat aangemaakt, met een aan uit status.

Als ik nu zeg ok google rolluik aan gaat hij dicht en als ik zeg rolluik uit gaat hij open.

Hiervoor heb ik in Januari al een ticket gemaakt, als reactie gehad dat ze het naar het dev-team gingen doorsturen, verder niks meer van gehoord.
Misschien best ook een ticketje maken zodat ze weten dat het nog steeds niet in orde is.

Spraak zou normaal geen probleem mogen zijn zonder dat je daarvoor virtuele apparaten nodig hebt.
@Herman_Van_Der_Plas zegt ook dat spraak bij hem wel correct werkt, net als hier bij mij.

Spraak werkt bij mij gedeeltelijk. Als ik zeg “Hey Google, doe de zonneschermen naar beneden”, dan werkt het. Maar bij het commando “Hey Google, doe de zonneschermen omhoog” wordt er wel gereageerd maar gebeurt er vervolgens niks.

Maar in mijn post ging het inderdaad voornamelijk om de buttons in de app die niet werken. Ik zal inderdaad even een ticket inschieten, het lijkt mij dat de communicatie tussen de Homey en de Assistant niet optimaal is