Rolluiken met zonlicht dicht sturen

Ik wil mijn rolluiken dicht laten sturen als er zon is. Ik kan ze aansturen met fibaro met de lux meter van fibaro lichtsensor. Maar deze zit binnen gemonteerd en werkt niet altijd goed. Heeft er nog iemand tips?

De duurste sensor :wink: maar levert wel geld op nu…
Ik gebruik de input vanuit de zonnepanelen icm de temperatuur binnen…

Ja wordt een beetje te duur :slight_smile:

Interessant. Hoe heb je dat concreet naar de Homey vertaald?

Het is al een oudje maar de essentie is nooit verandert.
Ik heb alleen nu in de AutoDown flow - EN de Temperatuur in de Woonkamer is hoger dan 21 graden toegevoegd.
En hij draait natuurlijk nu op v2.0 dus ik zal weer eens een nieuwe up-to-date post maken:

1 Like

Ik heb zelf geprobeerd zoiets voor elkaar te krijgen met de Lux meting in de Fibaro Motion sensor. In de meeste gevallen vind ik alle ‘extra’ metingen die dit ding doet matig, behalve uiteraard de bewegings sensor.

De goedkopere oplossing die ik gebruik is de Chinese makelerij van Xiaomi. Verkrijgbaar via de Aliexpress/Wish/Enz. kanalen, maar ook gewoon via Robbshop.
De metingen van dit kleine dingetje vind ik vaak beter.

https://www.robbshop.nl/bewegingsmelder-zigbee-aqara-xiaomi?sqr=xi&

Hou er rekening mee dat de Xiaomi human sensor alleen de lux waarde doorgeeft als er beweging wordt gedetecteerd. Als er niemand thuis is heb je er niet zoveel aan voor deze config.

Zelf gebruik ik Hue motion sensors icm met de bewolking status van http://weerlive.nl/delen.php Weerlive ververst o.a elke 10 minuten de bewolkings status in tekst. Door deze elke 10 minuten op te halen en deze in de flow te gebruiken voorkom ik dat de rolluiken continu omlaag of omhoog gaan als er wolk langs komt waardoor de lux waarde van de Hue motion sensor kort onder de drempel waarde duikt. Alleen als de laatste 3 bewolking statussen waar of onwaar zijn start de flow de sturingen van de rolluiken.

1 Like

Is de sensor van Steinel misschien goed hiervoor of ziet die alleen licht / donker gezien het max aantal lux?

Kan iemand mij vertellen wat de beste instelling is qua lux met betrekking tot zonlicht en bewolking?