Schakelaar probleem met Tradfri lampen

Hallo allemaal,

Dit praat toch een stuk makkelijker dan engels.
Ook daar heb ik een topic geopend.
Ik heb van de week een paar Tradfri lampen gehaald bij de IKEA.
Alles werkt perfect tot ik de schakelaar wou gaan gebruiken…
De Tradfri lampen moeten continue op 230v staan.
Met de schakelaar haal je de spanning er af en dan zijn ze niet meer via Homey te bedienen.
Is er iemand die al ervaring heeft met een input signaal naar Homey?

Het mooiste is als ik mijn bestaande schakelaar een module kan laten schakelen die een signaal naar Homey stuurt.
Bij Homey kan ik dan een flow maken die vervolgens de lampen aan stuurt.

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is?

bij klik aan klik uit heb je een zender ( AWMT-003) maar deze heeft alleen een batterij. ik zou het liever op 230v zien aangezien deze krachtiger zijn en dat je niet elke keer de batterijen hoeft te vervangen.

Waarom zou je de schakelaar nog willen gebruiken? Als je ze met de schakelaar uitzet dan moet je ze ook weer met de schakelaar aanzetten. Het idee van de Tradfri is nu eenmaal draadloos schakelen…

Je zou een Fibaro Switch achter je schakelaar kunnen zetten.
Als je op die Fibaro enkel stroom en schakelaar aansluit, maar dus niet doorlust naar je lampen (die blijven gewoon rechtstreeks op 230v zitten) kan je dan een flow maken:
Als Fibaro aangezet, Dan Tradfri-lamp aan.

Zo doe ik het ook met een aantal Hue-lampen.

1 Like

@Ben_Busser waarom zou je alleen draadloos willen schakelen? Ik hecht waarde aan een schakelaar en wil niet elke keer homey hoeven roepen. (Die af en toe niet reageerd) of de app op de telefoon moeten pakken als ik even het licht aan wil. Het gaat hier o.a. om het keuken licht.

@Fire69 bedankt voor de goeie feedback! Ik ga hier zeker naar kijken! Is er maar 1 switch of heb jij voorkeur voor 1 bepaald type en zo ja waarom?

Fibaro was maar een voorbeeld (omdat ik overal Fibaro-modules gebruik :slight_smile: ), maar je hebt bvb ook Qubino en zo.

Op een FGS-213 kan je 2 schakelaars aansluiten, waardoor je 2 lampen zou kunnen schakelen.
Je kan ook nog met scenes werken als je wil (door dubbel of triple click), waarmee je dan extra dingen kan schakelen of (de)activeren.

1 Like

Waarom hang je geen remotec scene master oo, dan heb je een fysieke schakelaar

Omdat je dan naast je bestaande schakelaar iets tegen de muur moet plakken? Dat vind ik maar stom en ook niet mooi. :slight_smile:
En omdat er toch wel altijd wel iemand zal zijn (vriendin/vrouw/ouder/schoonmaakster/…) die verkeerdelijk die fysieke schakelaar zal gebruiken en dan zonder licht zit :slight_smile:

@Fire69 erg nuttige info! Die double en triple klik lijkt me ook zeer handig! Ik denk dat ikbdaar voor ga kiezen!

@Ben_Busser aan een touch screen heb ik ook zitten denken. Maar net wat fire 69 zegt houd mij ook tegen. Nog een apparaat aan de muur en dan zit je nog steeds met de fysieke schakelaars. Of je moet allemaal blind platen op je muur zetten maar dat vind ik ook niet echt fraai.

Tablet heb ik ook al vaak zitten aan denken maar vind geen mooie manier. Je blijft altijd die lelijke stroomkabel zien…

Ik had in het andere topic ook al gereageerd, maar hier nog even in het Nederlands.

Het lijkt mij niet wenselijk om je plafonnières onder continue stroom te zetten zonder dat je deze in de omgeving kunt onderbreken. Het risico dat iemand even denkt de lamp ‘uit’ te zetten om de lampenkap te vervangen en een schok krijgt is relatief groot.
Ik vraag me dan ook af hoe andere mensen met smart bulbs in het plafond dit regelen. Want ik kan me geen andere manier bedenken behalve een domme schakelaar aan de muur die je vooral niet mag gebruiken.

P.s. volgens mij schrijft het bouwbesluit zelfs voor dat je de stroom naar lichtpunten moet kunnen onderbreken in de ruimte zelf. Dus de doos afdoppen is ook niet wenselijk.

Ik heb veel slimme lampen in huis, het is volgens mij onmogelijk om dit nu netjes volgens de voorschriften te regelen.
Ik heb de oude schakelaars verwijderd, de stroom door gelust en de doos afgeplaat, en er een aqara schakelaar op geplakt.
Ik woon alleen, dat scheelt. En ik ga er van uit dat als je een lamp demonteert je ook zo slim bent om de spanning even te controleren.

Als je aan de stroom werkt moet je sowieso de zekering uitzetten en niet alleen de schakelaar :wink:

Als je aan de stroom werkt moet de zekering aanwezig zijn en de schakelaar aan, anders heb je geen stroom :wink:. Maar waarschijnlijk bedoel je spanning, die kun je inderdaad beter uitschakelen om te voorkomen dat je zelf een stroomgeleider wordt.:tired_face:

Waarom heb je stroom nodig om een lamp/plafonnière te vervangen? :slight_smile:

Ik zet gewoon de zekering van de verlichtingskring uit, zo ben ik zeker :wink:
Stopcontacten blijven gewoon werken dan :slight_smile:

@Fire69 ik heb een fibaro double switch 2 gekocht en de module ziet er echt bewonderings-waardig mooi en solide uit. bijna zonde om hem in de muur weg te werken.
het aansluiten en in leren is ook echt een makkie! (voor mij dan)

maar nu komt het volgende. de parameters. ik heb wat zitten lezen en zitten proberen alleen werkt het nog niet volgens hoe ik het wil.

ik zal even mijn volledige verhaal omschrijven.

ik heb het volgende nu geïnstalleerd voor dit projectje :

1x Tradfri RGB
4x Tradfri spot
1x Fibaro double switch 2
2x Pulsdrukker Maak contact (kan eventueel ook verbreek)

de Tradfri RGB hangt bij de eettafel
de Tradfri spots hangen in de keuken

de bedoeling is dat ik :
met schakelaar 1 de eettafel lamp aan en uit kan zetten (via homey flow)
met schakelaar 2 de keuken spots aan en uit kan zetten (via homey flow)

en eventueel extra :
met een dubbele klik op schakelaar 1 de eettafel lamp naar 50% kan dimmen.
met een dubbele klik op schakelaar 2 de keuken spots naar 50% kan dimmen.

Wat heb ik al gedaan :
alles aangesloten en gelinkt met homey

homey flow aangemaakt. bij “AAN” S1 schakel dan eettafel lamp “toggle mode” i.v.m. pulsdrukkers
homey flow aangemaakt. bij “AAN” S2 schakel dan keukenspots “toggle mode” i.v.m. pulsdrukkers

parameters van de fibaro switch aangepast zoals ik begrijp van de beschrijving (zie screenshot)

nu is het zo dat S1 van de eettafel het redelijk doet. bij 1x snel drukken gaat de lamp aan en bij nog 1x snel drukken gaat hij uit. (nog geen idee hoe je iets met 2x drukken doet.
bij de keuken spots moet ik de schakelaar echt wel een paar seconden ingedrukt houden om de verlichting te laten schakelen. dit is natuurlijk heel vervelend en niet natuurlijk.

wie kan mij een handje helpen met het probleem met de keuken schakeling en de meerdere keren druk opties.
ik begrijp dat dat met groepen of zo moet maar hoe precies wordt me niet duidelijk.

Vreemd, in principe zou je voor de basisfunctionaliteit helemaal geen parameters moeten aanpassen.
Zeker dat je moet blijven op de schakelaar drukken om het te laten werken is heel vreemd… :face_with_raised_eyebrow:

Heb je geen foto van hoe je het hebt aangesloten?
Je zegt ook (zie screenshot) maar ik zie geen screenshot. :slight_smile:

@Fire69 ik zie dat hij het screenshot niet heeft gepakt. nu staat hij er wel bij.

fibaro is zo aangesloten :
N = Nul (Blauw)
L = Fase (Bruin)
S1 = schakeldraad 1e schakelaar
S2 = schakeldraad 2e schakelaar.
de rest heb ik niet gebruikt aangezien de lampen niet via de schakelaar onderbroken mogen worden.

moet goed zijn. ik heb ook technische kennis m.b.t. elektra.

in het screenshot horen de waardes op
20
10
1
20
10
1

EDIT :
dit staat in de pdf die hier een eindje boven vernoemd staat.

Controlling the Switch 2 using a momentary switch
and parameter 20 set to 0:
1x click:
• Change the state of the connected load to the opposite one
(S1 switches 1st channel, S2 switches 2nd channel),
• Change the state of 2nd, 3rd (S1 switch), 4th and 5th (S2 switch)
association group to the opposite one.
2x click:
• Set maximum level of devices associated in 2nd, 3rd (S1 switch),
4th and 5th (S2 switch) group.
Hold:
• Start smooth control of devices associated in 3rd (S1 switch) and
5th (S2 switch) group.
Release:
• Stop smooth control of devices associated in 3rd (S1 switch) and
5th (S2 switch) group.

de flows zijn perfect die heb ik al via de app getest.
als ik in de app kijk zie ik bij S1 ook direct de status veranderen naar aan en weer uit (puls drukker)
en bij S2 pas na een aantal seconden.

het is wel zo dat je in homey bij S1 de settings kan veranderen en bij S2 dit al helemaal niet weer gegeven wordt.
zo ver ik kan beoordelen doe je bij S1 de settings instellen voor beide schakel relais.

ik denk dat dat ik het misschien verkeerd geformuleerd heb het was goed bedoeld. de flows heb ik getest.
en het mee denken wordt zeker erg gewaardeerd!

Gewoon om zeker te zijn:

  • Je hebt het type schakelaar op Pulse gezet (staat in de screenshot nog op Tuimel)
  • Je hebt op je schakelaars ook een Fase aangesloten?
  • Als je via de app S2 aanzet (bij Apparaten, dus niet je flow testen), gaat het dan wel direct?