Sensibo of Melcloud

Ik ga een Mitsubishi airco aanschaffen en wil deze natuurlijk ook in mijn homey.
Nu kan ik er een wifi module bij aanschaffen (€79,-) en dan de melcloud app gebruiken.
Maar ik lees ook goede ervaringen met Sensibo (€89,- wit €119,-zwart) met de sensibo app.
Wat is nu beter?

Heb zeer goede ervaringen met Sensibo en Mitsubishi. Werkt top. Extra van Sensibo is climate react, waarmee je kunt instellen wat de airco moet doen in bepaalde omstandigheden. Vb temperatuur daalt onder de 21 graden, dan stoppen met koelen, temperatuur boven de 23 graden, dan koelen.

Een zeer goede aankoop dus.

Oorspronkelijk wilde ik de wifi module, maar las best wat negatieve recensies.

@Marcel_Ubels dank je.

Enig nadeel lijk mij dat er een extra kastje ergens geplaatst moet worden in zicht van de binnen unit.
Bij de wifi module ga ik ervan uit dat die ingebouwd zit.

Klopt. Het is een klein apparaatje dat ik recht onder de airco heb geplaatst. Uit het gezichtsveld.

Dank je dus eronder kan makkelijk zonder dat je deze ziet.

Overigens zie ik aan je foto dat je een grijze binnen unit hebt.
Heb je daar een betere foto van?
Wij twijfelen of we een gewoon witte zouden nemen of de grijze
Moet nog gemonteerd worden allemaal namelijk
Wij gaan voor de Mitsubishi SRK/SRC 50ZS-W

Kleur is: Titanium

1 Like

Hi, ik wil ook graag een airco in huis.
Nu heb ik een afspraak gemaakt met iemand die Mitsubishi airco’s verkoopt. Ik dacht zelf aan om een variant met Melcloud te nemen, aangezien ik deze direct kan koppelen aan Homey. Echter, in ieder geval tot het lezen van deze topic.

Dus nu wat twijfel en daarom wat vragen:

  1. Dit betreft nog een oude topic, is Melcloud nog steeds niet optimaal als app?
  2. Is Sensibo zoveel beter als de Melcloud, ik neem ergens aan dat ze beide ook terugkoppeling hebben? Maw dat ik in Homey kan zien of en in welke “modus/temp/etc” de airco in verkeerd. Is dat correct? Dit vind ik persoonlijk wel belangrijk.
  3. Mijn verwarming in huis is geregeld met Tado. Tado heeft ook een AC control, kent iemand het verschil tussen de Tado en Sensibo? Welke is beter en waarom?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik heb geen ervaring met de melcloud
Sensibo werkt super goed en ben daar tevreden over.

1 Like

MELcloud werkt hier zonder problemen (met 4 binnen units); los en in combinatie met Homey.

Dezelfde functionaliteit die bovenstaand genoemd is met Sensibo kun je bouwen met MELCloud in Homey, met als voordeel dat je daar de toestand van de raamsensoren in mee kunt nemen.

1 Like

Dank voor jouw antwoord.

Maar begrijp het niet helemaal. Kan je alleen met Sensibo de “toestand” zien of ook met Melcloud?

En tav ramen en temperatuur enzo, zou toch ook mogelijk zijn met Melcloud in een flow? Alle ramen hier zijn voorzien van een sensor, daarnaast ook overal in huis temp sensoren. Zou dan toch ook met Melcloud een flow kunnen maken in de zin van raam open en airco aan, zet airco uit?

Met MELCloud kun je de toestand van de Airco zien.

Met Sensibo, voeg je feitelijk een losse thermostaat toe aan je kamer die via infrarood de airco aanstuurt. Sensibo heeft dus een verwachtte toestand van de airco; wanneer je hem op een andere manier dan met Sensibo aangezet hebt dan weet Sensibo dit niet.

Dit is precies wat ik bedoelde. Kleine toevoeging aan mijn reactie gedaan.

Een eerdere post beschrijft dat Sensibo de optie heeft om een thermostatische aansturing te doen van de airco. Mijn punt is dat dit (beter, ivm raam sensoren) kan via Homey.

1 Like

Je moet alleen oppassen welke type airco je neemt van mitsubishi.
Ik heb ook mitsubishi en dacht melcloud te gebruiken maar dat type van mij werd niet ondersteund door melcloud vandaar ook mijn sensibo oplossing.
Maar als je inderdaad de afstand bediening gebruikt weet de sensibo daar niks van.
Maar goed ik bedien alles via homey

Dank voor de tip! Hij komt woensdag langs, zal specifiek vragen naar een airco die melcloud ondersteund. Indien dat veel duurder wordt dan voor de sensibo (of tado ac control, moet ik nog even naar kijken of dat hetzelfde doet als de sensibo, gezien het feit dat ik al tado gebruik).