Sensor heeft het zigbee netwerk verlaten

In homey kreeg ik de melding dat een sensor het zigbee netwerk heeft verlaten. Nu heb ik de sensor weer terug naar binnen gehaald maar deze komt niet terug in het netwerk. Ook het opnieuw includen lukt niet.

Ik draai op de laatste V5 versie. Zal het hier mee te maken hebben of is er iets anders aan de hand?

Klinkt alsof de sensor op het randje van het Zigbee bereik van je netwerk zit. Heb je meer Zigbee apparaten? En zo ja, zitten daar ook router-apparaten (lampen, slimme stekkers) tussen? Probeer anders de batterij voor een minuut of 10 uit de sensor te halen, kijken of ie daarna weer verschijnt.

Zojuist de 10 minuten actie geprobeerd maar zonder succes.

Ik had een router (tussenstekker) op de boven verdieping. Deze heb ik vervangen een Robb smart build in zigbee switch. De tussenstekker heb ik vervolgens naar de beneden verdieping gehaald om zo ook hier het netwerk te vergroten.

Wat voor sensor is het? Vooral Aqara sensoren hebben vaak niet de neiging om andere routers te gaan gebruiken, in dat geval moet je waarschijnlijk toch weer even de batterij er uit halen of zelfs het apparaat uit Homey verwijderen en opnieuw toevoegen.

image Deze

Het probleem is dat ik de sensor niet meer zie in Homey. Ik zal het nog een paar keer proberen met de batterij. Mocht het niet lukken dan koop ik wel een nieuwe voor een paar euri :stuck_out_tongue:

1 Like

Normaliter komt die melding als je een al bekend apparaat opnieuw koppelt. Mogelijk heeft iemand te lang op het knopje gedrukt? Wat betreft dat het koppelen niet meer lukt: Ik weet niet of je een Zigbee reset hebt gedaan, want daarvoor had ik vergelijkbaar gedoe en erna was ik van alle ellende af. Het is goed mogelijk dat de sensor helemaal niet het probleem is, dus een nieuwe kopen lost mogelijk niets op.

Zigbee reset gedaan. Ik krijg nu geen enkele temp sensor meer gekoppeld. Heb vraag bij Ted uitgezet of het een bekend issue is

Vreemd. Eergisteren na een Zigbee reset heb ik 8 temperatuursensoren gekoppeld, 15 deursensoren, 3 trilling/kantel en 2 watersensoren. Wel eerst 9 routers toegevoegd. In totaal 38 devices. Ik merkte wel dat na de reset het kanaal naar 14 was gewijzigd. Bij mij werkte e.e.a. met de reset en het nieuwe kanaal super soepel. Allle sensoren op hun oorspronkelijke plek binnen seconden gekoppeld, elke 2 seconden drukken om wakker te houden was bij mij niet nodig. Firmware V5 RC47. Aqara app 1.1.4.
Zijn de batterijen redelijk vers, of heb je alle sensoren al een tijd?

1 Like

Batterij er nu ff uit gehaald en weer terug gedaan. Eerste sensor is weer toegevoegd. Nu met de rest ook maar even aan klooien. Bedankt zover!

Hmmmm, ik heb nu zelf ook ineens een Aqara thermometer die gisterenavond spontaan het netwerk heeft verlaten. Hangt in de tuin, dicht bij andere routers. Maar zelfs als dat niet zo was, onbereikbaar zijn mag geen reden zijn om het netwerk uitgeknikkerd te worden wat mij betreft. Zelf geen knopjes aangeraakt of gekke dingen gedaan. Is het bij jouw nog vaker voorgekomen?

De mijne hing ook in de tuin. Wellicht batterij vervangen en proberen opnieuw toe te voegen. Ik denk echter dat de mijne overleden is. Hij geeft nu -100 aan als temperatuur :stuck_out_tongue:

Ik heb hetzelfde met mijn gloednieuwe Frient deur sensor. Nu al meerdere keren gebeurd. Het gaat ongeveer twee weken goed. Dan de melding “Zigbee apparaat … heeft het netwerk verlaten”. De sensor zit 3m van Homey vandaan. Een Aqara deur sensor die twee verdiepingen hoger zit heeft geen problemen. Ik kan er geen verklaring, anders dan een bug, bij verzinnen. Is het bij jullie inmiddels opgelost?

PS 11 Zigbee apparaten, waarvan 6 routers

Bij mij is het nog een keer voorgekomen, maar altijd als het buiten heel nat is. Ik denk dat vocht sluiting veroorzaakt en zo een long press op de button doet. Dat is namelijk precies de code voor unpair :frowning:

Tja. Die van mij hangt binnen. Maar fijn dat het bij jou opgelost is. Dan ligt het misschien toch aan de sensor.

Ik weet dat dit een oud topic is maar ik loop ook tegen hetzelfde probleem aan.
Plotseling kreeg ik de melding ‘Zigbee apparaat Aqara Hal heeft het netwerk verlaten’. Het gaat hier om de Aqara Motion Sensor die al maandenlang gekoppeld en werkend is. Zo opeens uit het niets (er is niets veranderd in de setup en het aantal Zigbee apparaten) doet de sensor het niet meer.
Het opnieuw koppelen van de sensor geeft ook geen sjoege, de sensor heeft wederom het netwerk verlaten.

Ik heb aqara de deur uit gedaan. Werkt leuk in het begin daarna drama haha.

Je hebt maar één router in je netwerk, dat is sowieso niet ideaal. Ook gezien de hoeveelheid apparaten die direct gekoppeld zijn met Homey (namelijk alle) is dat een recept voor instabiliteit. Dan hoeft er bij wijze van spreken in de buurt maar één extra WiFi netwerk bij te komen en je krijgt te maken met problemen door interferentie.

Bedankt voor je antwoord Robert. Ik was er al wel een beetje bang voor dat er te weinig routers waren.
Begrijp ik goed dat Philips Hue lampen ook routers zijn? Want daar heb ik er dan wel weer absurd veel van… Alleen deze zijn aangesloten op de Hue Bridge en daarna ingelezen in Homey.

Ja dat klopt, maar als ze via de Hue hub zijn gekoppeld, zitten ze in het zigbee mesh van de Hue hub. Homey creëert zijn eigen zigbee mesh. Deze zijn dus onafhankelijk van elkaar.

Ahjuist, dan zal ik de TRÅDFRI Signaalversterker bestellen. Dankjulliewel!