Sensor om lucht vuurkolf te detecteren?

Stank is helaas een moeilijk te meten begrip. Als jij bij de varkensboer de schuur in loopt zal je waarschijnlijk vreselijk vinden stinken door de aanwezige ammoniak en mest lucht, maar de boer heeft er zelf weinig last van. Zelf werk ik met lage concentraties H2S ( zwavelwaterstof ) hetgeen veel mensen afschuwelijk vinden stinken, maar ik zelf niet eens meer ruik. In de industrie zie je dus ook dat stankoverlast niet wordt gemeten, maar door snuffelteams van meerdere mensen nog met de neus wordt geregistreerd en vastgelegd. Je neus is namelijk veel gevoeliger dan iedere meting, en stank is voor iedereen persoonlijk.

@robertklep thanks ik ga eens wat googlen op die termen

@WimS daar heb je natuurlijk een punt. Wellicht had ik beter kunnen vragen. Weet iemand welke stof vrij komt bij een vuurkorf en zijn er sensoren die lage hoeveelheden van die lucht kunnen meten.

In ieder geval jullie beiden bedankt voor zo’n snelle reactie.

Gr,
Salvolin

Inmiddels heb ik drie opties in gedachten

  1. Goedkope CO2 sensor gebruiken, bijvoorbeeld van Aqara. Helaas is deze nog niet ondersteund in Homey.
  2. Wat duurdere CO2 sensor gebruiken, bijvoorbeeld van netatmo. Helaas zijn die best duur, zeker als ik het nog moet testen of het werkt. Ik kan Netatmo natuurlijk eens bevragen over een dergelijk gebruik.
  3. De buurman vragen een whatsapp te sturen. Of op een goedkope aqara wireless knop ten drukken als hij gaat fikken.

Gr,
Salvolin

1 Like

Optie 3 werkt hier het beste. De buurman stuurt meestal even een appje. Maar de buurman 2 huizen verderop stuurt geen appje maar heeft standaard bij mooi de bbq aan staan. Dus kan eigenlijk elka avond op tijd de ramen even dichtdoen.

Maar wel een goed idee. Sensor buiten bij het raam hangen en deze automatisch laten sluiten. Mits een sensor dit kan meten.

Met een CO2 sensor zal je houtstook niet kunnen detecteren.

Fijnstof en PAKs zijn dat wel. Fijnstof meten kan, maar is meestal duur en/of vereist het nodige zelfbouw-werk. Er was ooit een iSPEX sensor voor de iPhone die betaalbaar was, maar die wordt niet meer gemaakt. Misschien kan je er nog eentje ergens gebruikt op de kop tikken.

De xiaomi pm2.5 kan fijnstof meten en er is een Homey app voor. Ik gebruik hem in de keuken om de ventilator maximaal te zetten tijdens het bakken ( met walm :joy:).

Hij is alleen niet geschikt voor buiten. Misschien dat hij het net achter je open raam ook doet?

Hoi Joost,

Dat wist ik niet, dan valt het CO2 idee af.
Bedankt voor de tip.

Hoi Gruijter,

Bedankt voor de tip. Mijn dak steekt een beetje uit bij het raam. Dus ik kan hem droog buiten hangen. Ik wist niet dat er een tweede Aqara app was. Ik zag hem net. Tot nu toe heb ik mijn Aqara switches, bewegings- en temperatuur sensoren op die andere app zitten.

Ik ga eens zoeken in die richting (ik zie al dat ik stroom nodig heb als ik hem buiten wil plaatsen. Dat beperkt de mogelijkheden, maar zou ik in mijn situatie nog steeds moeten kunnen regelen.

Er zit een accu in, maar ik weet niet hoe lang die werkt. Ik heb hem permanent aan een usb lader hangen.

De nauwkeurigheid van dat ding wordt wel een beetje in twijfel getrokken: The Xiaomi Air Quality Monitor Is So Inaccurate It Should Not Control the Purifier [UPDATE] – Smart Air

En met prijzen > $100 vind ik 't ook niet bepaald een goedkoop ding.

Ik denk eerder aan zoiets: Grove - Laser PM2.5 Air Quality Sensor for Arduino - HM3301 | Kiwi Electronics

Alleen moet je daar nog wel een microcontroller aan knutselen en communicatie met homey realiseren. Een ESP8266 of zo die via wifi data verstuurt of wellicht een RPi.

De meetwaarden zijn ook niet zo belangrijk als je rook wilt detecteren. Je ziet de waarde omhoog schieten, en daar kun je in Homey goed een flow mee starten. Ik heb hem overigens voor 50 euro uit China laten komen, en voor ongeveer dat bedrag zie ik hem nog steeds te koop.

Absolute nauwkeurigheid is idd niet belangrijk, maar als ik dat artikel zo lees worden pieken ook niet goed gedetecteerd.

Gebruik je die unit in huis of buiten?

Ik gebruik hem in mijn keuken om automatisch de ventilator te schakelen als er wordt gebakken.

Sommige wensen zijn net iets te ver weg voor homey
Enige goedkope oplossing is ramen dicht laten als het bbq weer is haha.

Of gewoon bij de buren mee bbq-en
:wink:

Hang de sensor in de uitgaande luchtstroom van je WTW. Zo meet je wat er binnenkomt en dat is volgens mij precies wat je wil.
Op dezelfde manier meet ik CO2 en luchtvochtigheid.
Overigens zou ik de WTW niet helemaal uitzetten, maar op de laagste stand laten draaien, of slechts een korte tijd uitschakelen. Lange tijd zonder ventilatie heeft namelijk grote (meetbare) invloed op de luchtkwaliteit binnenshuis.
Voor de meeste WTW’s zijn fijnstoffilters verkrijgbaar. Ook als 's zomers de bypass openstaat, zal de lucht gefilterd worden.

Ik meet de luchtkwaliteit middels een fijnstofsensor. Je kunt voor ongeveer 30 euro deze kit bestellen, reken wel op wat soldeerwerk en je moet via een applicatie de chip voorzien van een programma. Kijk maar eens op https://luftdaten.info/nl/startpagina/. Of je eruit kan halen of je buurman de barbecue aan heeft staan valt te bezien, de pieken worden ook veroorzaakt wanneer de boeren op het land aan het werk zijn en wanneer er b.v. een vuilniswagen langs gaat. Ik heb op 19 juni de barbecue aangehad je ziet een piek, maar alle andere pieken zoals die van vandaag kan ik niet verklaren.

Hoi Gruijter welk PM 2.5 apparaat heb jij precies gekocht bij Alie. Ik ben ook opzoek naar zoiets.

xiaomi pm2.5

Dankjewel heb hem besteld