Sensor om lucht vuurkolf te detecteren?

xiaomi pm2.5

Dankjewel heb hem besteld

@Salvolin, @LelyBob
Hoe is het bij jullie afgelopen? Werkt het?

Ik heb een zeer gelijkaardig probleem (buren die zowat elke dag afval verbranden in hun kachel in de schuur)
Wtw unit wil ik dus automatisch laten schakelen (dmv 2 relais).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, alvast bedankt
Bavo

Hoi @Bavoc,

Gezien de geschetste onnauwkeurigheid en de prijs van een kant en klare sensor heb ik uiteindelijk geen vorm meer gegeven aan het idee. Mijn WTW uitzetten kan ik wel en als ik buiten stank ruik dan zet ik de WTW met de hand uit via mijn telefoon of via een draadloze drukschakelaar.

Hij gaat overigens ook iedere avond even een uurtje uit als ik in slaap wil vallen :slight_smile:

Groeten,
Bert

Kun je de buurman niet een knop kado doen met het verzoek hem even in te drukken als hij zijn bqq aan steekt?

Of een temp sensor vlak bij…

Dat is inderdaad nog beter. Temp sensor op de poot van de BBQ plakken als hij even niet kijkt.

1 Like

Dat is gewoon serieus overwogen

Dat is eigenlijk best een goede suggestie. Die ga ik volgend jaar eens overwegen :slight_smile:

Bedankt voor je antwoord.

ik wil bekijken om zelf een “luftdaten” sensor te gaan installeren en die z’n waardes dan te gebruiken.
https://sensor.community/nl/sensors/airrohr/ - https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/luftdaten
zo rond de 50 euro moeten lukken om die sensor operationeel te hebben.

Ik vraag me alleen af of ik Homey “snel genoeg en rechtstreeks” kan laten pollen van deze sensor (dus niet via de luftdaten site). Maar goed, dat moet ik maar eens uitzoeken.

Ik heb een WTW met Hepafilter maar dat werkt echt niet tegen barbecuerook weet ik uit ervaring. Zodra ik rookwolken signaleer sprint ik naar binnen om hem uit te doen. Inderdaad als je moet gaan slapen moet ie weer aan. Ben zo wie zo niet gecharmeerd van de WTW. Scheelt inderdaad behoorlijk op warmte rekening maar ik vind het klimaat in huis er niet op vooruit gaan.

Filters heb ik al opgegeven, het helpt wel voor een houtkachel een paar huizen verder, maar tegen de afval verbrandende achterburen is het helaas niet opgewassen.
Er zit hier ondertussen de volgende filter tussen, die helpt, maar is hier snel verzadigd.

Het is hier lokaal gewoon te erg met stoken…

@Gruijter Welke app gebruik je hiervoor om de data in Homey te kunnen gebruiken icm flowcharts? is dat de Xiaomo Mi Home app?

Ik zie dat er een opvolger is voor deze sensor: Cleargrass Luchtdetector Lite IPS Scherm Touch Bediening PM2.5 Mi

Wil deze gaan bestellen maar wil even zeker weten of deze dan ook werkt icm Homey. Met HomeKit werk hij in ieder geval wel.

Ik heb misschien ook nog handige info.

Ik heb een luftdaten kit gehangen, die zit via de app “outdoor air quality” van @Gruijter (nogmaals dank!) gekoppeld aan homey via luftdaten api.
De wtw unit heeft dan 2 shelly relais gekregen ipv 3 standen schakelaar (en daarmee dus laag, midden of hoog te schakelen)

Flows op basis van gewijzigde pm2.5 en pm10 waardes (deeltjes) en bepaalde drempelwaarden (10en 36) op basis van ervaring

Toevallig hebben we ook een bbq en merken we op dat als die aan gaat de sensor dit ook merkt en de wtw via flows naar z’n minimale ventilatie.

Totale maximale vertraging tussen lucht vervuiling en het verminderen van de ventilatie is 2 minuten. Klinkt lang, maar in de praktijk blijkt dat de sensor de vervuiling veel sneller ruikt dan jij via je neus nadat het via de ventilatie naar binnen komt.

Voor ons echt de oplossing dus!

Wat betreft die kit, ik had ook enkele projecten gevonden die kant en klare kits leverden maar die vind ik niet direct terug, belangrijkste bij zelf in elkaar zetten is solderen ipv “stekkertjes” dit voor de betrouwbaarheid van de sensor eens die buiten hangt.

@Bavoc Dank je voor je reply :slight_smile:

Ik heb nu zelf gemaakte CO2 meters icm een ESP met Tasmota. Software mating ben ik niet helemaal tevreden aangezien de sensoren (ik gebruik 2 verschillende varianten voor de test) niet erg stabiel zijn in de loop van de tijd.

De reden voor gebruik is dat ik via een add-on print mijn Itho traploos kan aansturen: Itho Wifi

Via sensoren meet ik de lucht kwaliteit binnen en buiten en ook lucht vochtigheid. De snelheid van de Ithobox laat ik hierdoor bepalen. Ook is het mogelijk om de Itho manueel aan te sturen indien nodig.

De Outdoor Airquality app gebruik ik ook. Met wat formules zet ik de waarde van de verschillende variabelen om in % en daar resulteert een toerental uit. Dit werkt geheel traploos.

1 Like

Ja. Geen idee of de nieuwe sensor het daar ook mee doet maar ga ervan uit van wel. En anders is via homekit inkoppelen misschien mogelijk?

Graag gedaan :hugs:

1 Like

Ik de nieuwe sensor binnen. Koppeling met Homekit was geen probleem. Nu wil ik de sensor ook koppelen met Homey. Hiervoor moet ik een ip adres in vullen en een token van 32 karakters. Waar en hoe kan ik deze token vinden?

Dank je voor de tip. Het nogal een uitdaging om de sensor te vinden in de Xiaomi Home app. Heb daarnaast ook de QingPinp+ app geïnstalleerd en daar kan ik de sensor wel vinden.
Vooralsnog lukt het me niet om te Token te achterhalen.

Je zou ook kunnen proberen om 'm via de HomeKit Controller app aan Homey te koppelen.

@robertklep Helaas werkt dat niet. Heb de sensor wel in Homekit staan en kan hem vinden in de Qinping+ app. Helaas kan ik nog geen Token er uit halen. :sweat_smile:
Bij het toevoegen wordt een pincode van 8 cijfers gevraagd. Ik neem aan dat dit de nummers zijn die bij de QR-code staan op de sensor. Dit nummer wordt niet geaccepteerd en de app blijft om een pincode vragen.