Sensor voor Hörmann roldeur

hallo community :slight_smile:

Een vraagje: wij hebben sinds enige tijd een Hörmann roldeur met afstandsbedieningen. Nou weet ik al dat die niet door de Homey te bedienen zijn. De signalen zijn versleuteld en laten geen alternatief toe behalve van Hörmann zelf.

Maaaaaaar ik zou wel graag willen weten of de deur open is of dicht. Bij de vorige roldeur (een of ander blikken ding) zat er een sensor in de garagevloer van het huisalarm. De nieuwe deur heeft echter niet iets om een sensor aan te monteren, laat staan dat die dan op een droge plek zit.

Dus mijn vraag aan jullie: weet iemand van een sensor, bij voorkeur waterdicht, die compatible is met Homey en het open dan wel dicht zijn van de roldeur kan detecteren en doorgeven?

Misschien staat hier wat nuttige info tussen?

Bedankt voor de suggestie. Helaas kom je er niet zo heel veel verder mee.

Ik snap dat het een specifieke casus is, al denk ik dat meer mensen zo’n soort deur hebben. Als iemand een andere oplossing heeft, dan wil ik dat natuurlijk ook graag weten.

hoezo waterdicht?

Werkt als een tierelier, als de deur op een kier staat is die volgens Homey open.
Gewoon een aqara deurcontact.

2 Likes

Hey Geurt,

Handig! Werkt die met zo’n grote afstand ertussen? Mijn Neo Coolcam deursensoren hebben maar een hele kleine tolerantie als het gaat om de afstand.

Ik heb door het gehele huis redelijk wat Trådfri lampen en dat meshed goed. af en toe de standaard Homey Zigbee Issue’s en dan pair ik een sensor opnieuw. Zonder verwijderen een Duplicate device en dan hoef ik niets aan de flows aan te passen en werkt het weer. Nog even volhouden :wink:

haha nee ik bedoel heel wat anders :slight_smile:

Op de foto is er redelijk wat afstand tussen de 2 modules van de deursensor. Zo te zien meer van een halve centimeter. Ik verbaas me erover dat ze dan nog contact maken. Dat bedoelde ik met "grote afstand’.

Ik heb net even een sensor geprobeerd en als je de magneet goed uitlijnd aan de kant van het contact dan haalt hij wel 1,5 cm zonder problemen.

1 Like

Hey Mike,

ik heb dat net ook getest… je kunt 'm inderdaad anderhalve cm van de base halen voordat ie inschakelt… maar dan schakelt ie niet meer uit tot je 'm tot op 0.5 cm terug brengt. Daar moet je dan wel op letten :slight_smile:

Dank voor de tips, Geurt! Hij zit erop en doet 't als een trein!

Dat zou natuurlijk best kunnen. Maar ik heb een Aqara deursensor en volgens het plaatje heeft @Dijker ook een Aqara sensor.
Afstand hangt wel af van de gebruikte sensor natuurlijk.
Maar mooi dat het is gelukt.

1 Like