Shelly dimmers niet te zien in homey

Heb een nieuw wifi (andere provider). Ik zie in modem dat (bijna) alles is overgenomen, helaas op andere IP-adressen. Maar verwarming en rolluiken zitten weer netjes in homey. In de app van Shelly kan ik de dimmers bedienen. De oude apparaten (met verkeerd IP adres werkten niet en wijzigen IP werkt niet. Dus verwijderd. Heb nieuwste app geinstalleerd. Heb Homey gedeinstalleerd en opnieuw op smartphone gezet. En toch als ik apparaat wil toevoegen met de homey app Shelly de shelly dimmer (2) maar zie geen apparaat, alleen mogelijkheid probeer opnieuw (Dah) en handmatig koppelen. Ook handmatig koppelen lukt niet, krijg melding error request to http://192.168.2.10/settings failes reason connect EHOSTUNREACH 192.168.2.10:80 Ik meende ergens gelezen te hebben dat shelly nu aparte icons heeft? heeft het daar mee te maken?

Ik bedenk ook maar wat :wink:

Heb KPN glasvezel en box 12. Wie brandt een helder lichtje in deze donkere dagen?

Alvast dank
Nelleke

Hi Nelleke,

De Shelly’s kun je dus wel in de eigen Shelly app gebruiken, maar niet toevoegen in Homey? Welke versie gebruik je van de Shelly app op de homey? Anders kun je het inderdaad mogelijk op basis van het op adres toevoegen wat in de Shelly app te vinden is.

Geduld blijkt de oplossing…
Vanmorgen zie ik ze wel :grinning: maar toevoegen lukt niet. Kies voor standaard ipv eigen icon (moet eerst uitzoeken waar ik icons kan vinden) en krijg foutmelding

Wat nu?

Nelleke,

Mijn IP adressen zijn ook eens gewijzigd door een handige actie van me :blush:. Voor de Shelly’s van mij betekende dat ik alle Shelly’s even stroomloos moest maken (dus de schakelaars van de muren en de blauwe draad eruit halen). Vervolgens weer inschakelen en 5x in en uit schakelen.

Je hebt dan een volledige reset van het device gedaan waardoor je gewoon weer bereikbaar is via 192.168.33.1. Daar kan je de Shelly dan weer connecten aan het nieuwe WiFi netwerk.

Dat word ik niet blij van. Want mijn electra hulp komt niet ivm corona. Hoe kan het dan, dat de app wel de apparaten ziet en ik die kan aansturen? Alleen de geresette homey wil niet meewerken.

Kan ik nog de blauwe draad veilig los halen of moet de stroom eraf? Het zit er allemaal dicht tegen elkaar, zag ik toen ik de schakelaar er af wipte.

Wat zijn alle versies waar je mee werkt?

  • die van homey
  • de shelly app op homey
  • de versie je Shelly dimmer die je wil toevoegen

En

  • welk IP adres heb je ingevoerd in homey
  • wat lukte niet met het wijzigen van het IP adres?
  • ptp (voor meer dan) 10 minuten gedaan?

Mocht je geen ervaring hebben met stroom, lekker vanaf blijven. En altijd spanningsloos werken…

Spanningsloos kun je gewoon doen door een stop er af te halen. Een reset van een shelly kan ook d.m.v. het knopje achterop ~15 sec ingedrukt houden.

Overigens heb ik al geruime tijd shelly’s en heb ook van verschillende het IP gewijzigd. Nog nooit meegemaakt dat het via de Shelly app wel lukt om aan te sturen en via de Homey app niet, denk dat er dus iets met je netwerksegmenten aan de hand is.

Waar nog niet op gereageerd is, is op je vraag over het icoon. Uiteraard heeft dat niets te maken met aansturing en is het sec iets grafisch binnen Homey. Daar kan het dus niet mee te maken hebben.

Homey is bijgewerkt tot 4.2.0.
de dimmers zijn (zonder enige actie van mij) niet meer te zien in de nieuwste app Shelly cloud. Ook geen ip adres meer. Dus ik zal morgen moeten resetten.
Ik hoop niet : wordt vervolgd…

Al via je modem gekeken of hij verbonden is met je netwerk?

Dit geeft te meer aan dat het in je netwerk zit. Weet je zeker dat je homey, telefoon en shelly’s in hetzelfde wifi netwerk zitten, zelfde IP segment enz?

Download eens de shelly discover tool en kijk of je ze daar me vind in je netwerk, lijkt me dat ze via dhcp een nieuw ip-adres hebben gekregen. of dat subnet mask verkeerd staat.
https://shelly.cloud/knowledge-base/

Beste Nelleke_nl,

Ik lees je bericht over het toevoegen van de Shelly dimmer in Homey en dat het toevoegen niet lukt.
Ik had gisteren hetzelfde probleem, De Shelly dimmer wordt wel gevonden, maar na het kiezen van standaard Icoon, gebeurd er niets.

Ben jij er destijds achter gekomen waar dit aan lag?

Mvg. Rob

Ha Rob,

Exact hetzelfde probleem hier. Ik heb inmiddels 29 shelly’s in huis en vrijwel alles zonder problemen (ook meerdere shelly dimmers).
Echter vandaag proberen 2 nieuwe dimmers toe te voegen en krijg ook na het kiezen van standaard icoon, een wit scherm en daarna een timeout error.
Via de shelly app gewoon bereikbaar en ook via het IP adres te benaderen, alleen met geen mogelijkheid te integreren in Homey.

Iemand de gouden tip?

Gr,
Rob

Eerst dimmer updaten via Shelly app. Dat was bij mij de oplossing. Gr. Rob

Sorry voor late reactie. Ik had nog meer problemen dus heb updates uitgevoerd. Dat hielp niet. Heb toen homey gereset. En terug gezet en geduld. Want na een dag was toen alles in orde.