Signaal universele afstandsbediening als trigger voor start Homey flow

Hallo mede Homey gebruikers,

Al een aantal jaar staat Homey hier in de woonkamer. Telkens komen er weer een aantal flows bij. Ik ben vastgelopen op een flow. Ik heb het forum doorzocht en ik loop gewoon vast… Graag jullie medewerking. Dan blijft ook mijn wederhelft positief over home automation :slight_smile:

Apparaten:
-Samsung tv

  • Homey
  • universele afstandsbediening.

Gewenste flow
Ik wil een universele afstandsbediening werkend krijgen op mijn Homey. Als ik de Groene toets in druk van de afstandsbediening dan gaat de TV aan + de versterker (via een slimme stekker).

Pogingen
De app Samsung TV werkt niet meer sinds de laatste update. Ik ben nu aan het kijken naar Infrarood signalen toevoegen aan Homey. Ik ga, zoals Dijker beschrijft (Can Homey learn IR codes? - #6 by Dijker), naar Apparaten + nieuw apparaat + Homey + Infrarood. Ik druk op installeren. Ik krijg een scherm met Voer de Merknaam in (Samsung). Ik kan hier Samsung TV Most Models kiezen. Hierin staan de knoppen die ik nodig heb en deze werken ook bij mijn televisie, geweldig!! Alleen op het moment dat ik dit wil toevoegen in mijn Flow onder de ALS werkt het niet. Ik kan niets van alle knoppen selecteren als trigger voor het starten van de Flow (zet tv aan + versterker)

Lang verhaal kort: hoe laat ik Homey herkennen dat bij het indrukken van de groene toets op mijn universele afstandsbediening er een Flow moet starten?

Ik hoop dat er een oplossing is :smiley:

Hoor graag van je,

Met vriendelijke groet,
Daniël

1 Like

Het idee van IR codes leren is dat Homey ze daarna zelf kan verzenden. Bij mijn weten is er, hoewel technisch waarschijnlijk mogelijk, geen app om Homey zelf te bedienen met een IR Remote.

Hallo Daniël, is wel eens vaker ergens voorbij gekomen (hier of in een FB groep).
Wat Edwin zegt klopt.
De oplossing / alternatief kan zijn: een slimme stekker, welke een stroommeetfunctie heeft, tussen je tv zetten.

  • Als de TV is aangezet met de IR remote, dan is het stroomverbruik hoger. Hier kun je een flow mee triggeren:
  • ALS slimme stekker stroommeting veranderd
    EN tag ‘stroommeting’ waarde > xx Watt
    DAN Schakel iets in.

Het werkt niet als trigger, maar als actie.
Bijv. ALS iets gebeurt
DAN schakel TV in met IR commando.

Voor “iets gebeurt” kun je een virtuele schakelaar aanmaken, noem hem bv Samsung TV, en dan “aangezet” als trigger gebruiken.
Als je ook Ggl Home hebt, virtuele schakelaars verschijnen automagisch (of na spraakopdracht “synchroniseer apparaten”) in Ggl Home.
Nu kun je een spraakopdracht maken, en die virtuele knop als de actie “zet aan” koppelen.
Als je nu “zet Samsung TV aan” roept (via Ggl assistent, of via een Ggl mini) dan zet Homey met een IR signaal je TV aan

Ik gebruik een Harmony universele afstandsbediening. Deze afstandsbediening heeft ook wat hardwareknoppen zoals lampen etc.
afbeelding
Ik wilde met deze knoppen de lampen aan / uit / sfeerlicht etc bedienen. Handig als we een film kijken op de beamer, ik de film op pauze kan zetten en gelijk het licht aan doen. Ik had dit gedaan door de Samsung TV app aan Homey toe te voegen, en een Samsung TV aan mijn Harmony toe te voegen. Ik heb geen Samsung producten, dus de IR signalen storen niet op de rest van de apparatuur. Ik heb een flow laten activeren bij bijvoorbeeld “kanaal omhoog”, en heb deze “kanaal omhoog” ook toegewezen aan de lampenknop op mijn afstandsbediening. Dit werkte helemaal prima. Helaas is daar met de laatste update van de Samsung Homey app een eind aan gekomen. Ik wacht het nog even af, maar het ziet er niet naar uit dat Athom die app gaat fixen. Dan pak ik misschien die Sony Bravia Homey app om hetzelfde te doen.