Skicka email från Homey med variabler

Jag skulle vilja få en automatisk varning när en sensors temperatur är under ett visst värde. Så långt har jag lyckats att Homeyn skickar mailet men hur får jag även med värdet på sensorn?

Jag har använt funktionen “Send a mail”. Det kanske finns någon bättre funktion?

Vad är det för sensor? Anledningen till frågan är att olika appar för enheter har olika utformning av deras flow kort. Det bör finnas en tag variabel du kan använda och skicka med i mailet.

Jag har använt
image
men hänger inte med på hur jag kan använda “# Temp”.
Det är lite olika 433-termometrar från framförallt Kjell & Co. Det står protokoll: Alecto v3. Finns det något enkelt sätt att se exakt vilken app varje enskild sensor har använt?

Det finns säkert smartare sätt att göra det på och jag tar tacksamt emot förslag.

Nu vet jag inte hur du “skickar mejl” men om #Temp funkar i ditt expression … kan du väl släppa på"skicka mejl kortet".
Jag ander mobile kortet för notifieringar och där kan man släppa “taggar” för att få med värdena.

image

Jag får inte till det med Push heller.

Hur ska jag formatera meddelandetexten? Jag har provat med # Temp, #Temp och även med parenteser runt men får bara utan samma sak dvs # Temp etc…

Jag kan inte dra/släppa taggen från “…and.” till push/mail.

Som mail-app har jag använt https://apps.athom.com/app/email.sender men det fungerar inte heller med push.

Man drag-n-droppar in taggarna från tag listan eller kortet (beroende på vart taggarna finns). Är väl samma sätt du fått in taggarna på logic kortet.

I bland får jag intrycket av att man kan skriva [[foo]] eller något sådant men inte säker på om det verkligen fungerar.
Dessvärre är WEB UI:t buggit när det gäller att drag-n-droppa in taggar så man får vara lite tålamodig…