SkymningsrelÀ / ljussensor?

Hej!

Jag behöver ett skymningsrelÀ för att styra utebelysningen.
Testat ett skymningsrelÀ frÄn Fibaro, men det funkade inte sÀrskilt bra tyvÀrr, dÄ det var för opÄlitligt (vilket jag lÀst att andra ocksÄ skrivit).

SÄ Àr pÄ jakt efter nÄgot annat, gÀrna Z-wave men inte ett mÄste.
AnvÀnder ni nÄgot och funkar det bra?

Hej Björn,

Jag har just köpt min Homey Pro men inte kommit igÄng Ànnu.
NÀsta steg Àr att köpa Philips utomhussensor som jag har lÀst goda recensioner om pÄ följande lÀnk.

mvh
Robert

1 Like

Tack för tipset!
Jag tittade lite snabbt pÄ den ocksÄ, men som jag har förstÄtt, sÄ funkar inte alla Philips Hue sÀrskilt bra med Homey. Framförallt fÄtt uppfattningen om att det inte Àr sÀrskilt stabil funktion.

Finns det nÄgon snarlik historia Aeotec, dock Z-wave.
Den kanske kan vara nÄgot.

Hej Björn.
Jag har 2st likadana Philips rörelsevakter en sitter pÄ trappen till huset och den andra sitter pÄ mitt uthus.
De har inte krÄnglat alls för mig. Har appen Philips Hue ZigBee.
Som bonus fÄr man Àven temp och ljusmÀtare.
Har ett flow att nÀr nÄgon kommer hem, det Àr efter solnedgÄng (datum och tid) Luminans Àr mindre Àn 90 (logik) sÄ tÀnds 3 st utomhuslampor upp.
Har nÄgra vanliga Philipslampor ocksÄ och de bildar en eget litet nÀtverk, jÀttenöjd med dessa.

1 Like

Hej,
Jag har nu kopplat en Philips utomhussensor med bryggan till min Homey, det fungerar bra hittils.
mvh
Robert

Hej! Första inlÀgget för mig i den svenska avdelningen hÀr.

Jag hade tidigare ett Nexa skymningsrelÀ för att styra lite belysning. Jag gillade dock inte programmeringsfunktionen och det faktum att jag inte kunde se nÄgot vÀrde för ljusförhÄllandena. Av en slump lÀste jag om en kille som behövde en fuktsensor till sina krukvÀxter och hade hittat en smart och vÀldigt billig lösning. Jag insÄg att detta lika gÀrna kunde anvÀndas som ljussensor (och en hel del andra applikationer ocksÄ), sÄ jag testade med stor framgÄng! Det enda som krÀvs av anvÀndaren Àr minsta kunskaper i lödning.

Jag skaffade dÀrför ett par sÄdana hÀr för att experimentera med: TrÄdlös termometer för inne/utomhusbruk hos Loh E

02811-1-458x458

Dessa termometrar anvÀnder sig av en termistor som Àndrar resistans beroende pÄ temperatur. För att fÄ den att fungera som ljussensor sÄ byter man helt enkelt ut termistorn mot en fotoresistor, som givetvis mÄste placeras utanför höljet.

Man kommer fĂ„ ett ologiskt vĂ€rde för ljus (den rapporterar ju °C) men vĂ€rdet gĂ„r att anvĂ€nda i ett Flow. DĂ€r jag har min sensor placerad Ă€r det lagom att tĂ€nda innebelysningen nĂ€r sensorn skickar ett vĂ€rde pĂ„ 35 °C och utebelysningen vid 20 °C. Detta kommer givetvis variera beroende pĂ„ placering, sĂ„ dĂ€r fĂ„r man testa sig fram. En annan sak man fĂ„r prova sig fram Ă€r att det ev. behövs ett litet motstĂ„nd för att fĂ„ vĂ€rdet inom sensorns mĂ€tomrĂ„de. Termometern klarar att mĂ€ta mellan -40 till +65 °C och hamnar vĂ€rdet utanför detta spann skickas inget vĂ€rde och displayen visar “- - -”.

Fördelarna med att anvÀnda denna metod Àr flera:

  1. Billigt!
  2. Sensorn anvÀnder 2 st vanliga AA-batterier (alltsÄ inga dyra specialvarianter) och har mycket lÄng batteritid.
  3. Med en förlÀngningskabel mellan sensorn och fotoresistorn kan den senare placeras utomhus och sjÀlva sensorn inomhus. (TÀnk pÄ att kabeln Àndrar resistansen, sÄ det gÀller att kolla att vÀrdena blir OK.)
  4. Dessa sensorer har det sjĂ€lvlĂ€rande kodsystemet sĂ„ man kan ha vĂ€ldigt mĂ„nga (till skillnad frĂ„n Telldus motsvarighet som Ă€r begrĂ€nsade till 8 kanaler Àr det vĂ€l?).

Om man tĂ€nker bort att detta Ă€r tempsensorer, och alltsĂ„ mer ser dem som resistanssensorer, sĂ„ kan man hitta mĂ„nga roliga applikationer för dem ifall man kan hitta passande sensorkomponenter. Som nĂ€mnts, fuktsensor, ljussensor
men kanske ljudsensor, doftsensor, vibrationssensor etc etc.

Om intresse finns kan jag lÀgga ut lite bilder pÄ hur man byter sensorkomponent.

Hoppas detta kan inspirera nÄgon att testa!

Mvh
Fred

1 Like

Hej
Intressant ljussensor
Hade du nÄgon guide pÄ detta,vilket fotomotstÄnd anvÀnde du

Tjena Johan!

Jag har ingen guide direkt
det Ă€r sĂ„ enkelt att göra sĂ„ det rĂ€cker nog med den hĂ€r bilden:

Nu rÄkade jag bara ha en temp/hygro-enhet tillgÀnglig för att fota, men de som Àr enbart termometer ser likadana ut, bortsett frÄn den vita komponenten (fuktsensorn) jag satt en röd ram runt i bilden.

Den lilla svarta komponenten Àr tempsensorn och den löder man helt enkelt bort och ersÀtter med fotoresistorn, ev. med ett lÀmpligt motstÄnd för att fÄ vÀrdet inom mÀtomrÄdet. Det gÄr fint att sÀtta en tvÄledad kabel emellan kretskortet och fotoresistorn om man vill placera enheten och resistorn pÄ olika stÀllen. Det gÀller bara att ha koll pÄ att kabeln tillför lite resistans. Jag borrade ett hÄl i höljet sÄ min fotoresistor sitter fast i enheten och Àr lödd direkt mot kretskortet.

Med detta gjort kan man skapa flows dÀr man anvÀnder ljussensorns temperaturvÀrden som referens. Skulle man vilja gÄr det sÀker att rÀkna om temperatur-vÀrdet till Lux-vÀrde och anvÀnda en virtual device för att visa det ocksÄ, men personligen har jag inte kÀnt att det Àr nödvÀndigt.

Fotoresistorn jag anvÀnt Àr en generisk komponent som jag fÄtt med i nÄgot elektronik-kit jag köpt frÄn Aliexpress eller Banggood eller nÄtt. HÀr Àr en lÀnk till liknande pÄ Amazon: https://www.amazon.se/FotomotstÄnd-Dependent-Resistor-sensor-MotstÄnd/dp/B07JNDVTZV

Och en bild om lÀnken dör i framtiden:
41PVGMgP3ML.AC

Mvh
Fred