Slimme dubbelpolige schakelaar

Graag zou ik mijn tuinverlichting slim maken, zodat ik deze ook remote kan schakelen. De schakelaar om de verlichting te schakelen is echter een dubbelpolige schakelaar: zowel L als N worden onderbroken.
Kennen jullie een smart module (liefst z-wave protocol, maar wifi of zigbee mag ook als het maar herkend wordt door Homey) die zo’n dubbelpolige schakeling kan maken?
De enige opties die ik vind bestaan erin dat ik de dubbelpolige schakeling eigenlijk omvorm naar enkelpolig (wat bepaalde veiligheidsrisico’s meebrengt), of meerdere modules gebruiken (maar dit lijkt me omslachtig om te gebruiken daar ik het liefst de schakelaar in Homey zou bedienen als 1 device…)

Alle hulp is welkom :slight_smile:

Ik denk dan gelijk aan een dubbel relais (bv FIBARO voor zwave, Aqara voor zigbee, of Shelly voor WiFi) waarbij je beide relais gelijktijdig schakelt. Is het met 1 module te doen.

Een virtuele knop schakelt dan in een flow beide relais.

Maar in een double relay switch zoals deze Double Relay Switch | FIBARO Manuals worden toch niet zowel N als L beide onderbroken (zoals wel het geval is bij een dubbelpolige schakelaar)?
Je kan niet de N in Q1 en L in Q2 verbinden, want bij sluiten van de relais krijg je dan kortsluiting, daar ze beide verbinden met ‘IN’? Of zie ik dit verkeerd?

Je hebt helemaal gelijk! Mijn fout!

Wellicht kun je een dubbel Relais plaatsen achter een slimme unit. Dan schakel je dat relay met de uitgang van de slimme unit…?

Ik ben helaas niet helemaal mee wat je bedoelt :frowning: Kan je een schetsje maken of wat uitbreiden?

Kan je deze even uitleggen? Waarom zou je ook de N willen onderbreken?

Wat je nu stelt is als jou tuinverlichting aanstaan dat jou tuin onveilig is?

Ik zou gewoon alleen de L onderbreken?

Dubbelpolig voor buitenelektra is altijd wel aan te raden, ivm vocht en ongedierte kun je anders toch aardlekkage krijgen.

@Tasz: heb ik me laten vertellen eigenlijk. Ik las iets over als je geen dubbelpolige schakelaar gebruikt wordt, dat er altijd nog een reststroom op je circuit zit (icm aarding?) die tot kortsluiting kan leiden.
Het lijkt me toch dat er een reden moet zijn waarom tuin-circuits meestal worden bediend met dubbelpolige schakelaars? Waarom namen ze anders de moeite vroeger, als je alles even veilig en goed met enkelpolige schakelaars kan?

Als er nu algemeen wordt aangenomen dat enkelpolige schakelaars perfect even goed zijn als dubbelpolige voor elektriciteit in de tuin, dan pas ik dat ook graag toe natuurlijk… Dan is het probleem snel opgelost…

Tekening met wat ik bedoelde. Ben geen expert! Heb zelf zo’n relais achter een zigbee relay gebruikt. Reden: ik las dat die Aqara Zigbee relay potentiaalvrij kon schakelen, maar dat was dus niet waar. Heb toen een kennis gevraagd wat de oplossing kon zijn. Hij stelde voor de uitgang van dat zigbee relay een losse relais te laten schakelen. Dus op de ‘common’ de Aqara aansluiten en dat andere relay laten schakelen wat je wilt. Relais zijn in alle soorten en maten te koop. Ook dubbel schakelende.

Maar, veel simpeler is alleen de L schakelen (en een goede aardlek schakelaar…).

Succes!

Wat dan dus ook gebeurd als je de verlichting inschakelt :wink:

Omdat er tegenwoordig overal goed werkende aard lek schakelaars ingebouwd zijn.

Je kan prima alleen de fase schakelen. Krijg je aard lekkage dan springt de aard lek eruit, krijg je kortsluiting dan springt de zekering.

Maar om even op het onderwerp terug te komen. Zoals @Eternity het beschreven heeft kun je het oplossen, echter klopt zijn schemaatje niet helemaal. Die suggereert dat de N voor de relais ook uit de smartmodule gehaald kan worden maar de meeste hebben daarvoor geen aansluiting

Je wilt graag z-wave lees ik dus dan zou bijv een Fibaro switch kunnen met daar achter een schakel relais
Bijvoorbeeld deze
https://www.elektramat.nl/emat-magneetschakelaar-230v-63a-2-maak-en-0-verbreek/

Even snel getekend hoor :wink:

2 Likes

Dank voor je correctie @Tasz!

1 Like

Het probleem is ook niet zo zeer veiligheid, maar irritatiefactor. Als je je tuinelektra enkelpolig schakelt en er ontstaat een aardlek waardoor de aardlekschakelaar doorslaat, dan kun je dus lekker gaan zoeken waar de aardlekkage zit. Als je dan de tuinelektra niet op een aparte groep hebt zitten (wat bij veel oudere huizen zeker het geval zal zijn, en ik vermoed bij nieuwe ook nog wel) is het helemaal feest, want dan kun je de hele groep aflopen.

Terwijl bij dubbelpolig schakelen de aardlekschakelaar pas doorslaat als je schakelt, zodat je weet dat het met de tuinelektra te maken heeft. En in tegenstelling tot bij enkelpolig geschakelde tuinelektra kun je met een dubbelpolige schakelaar in ieder geval de tuinelektra tijdelijk fysiek afkoppelen met de schakelaar zodat je de rest van de groep kunt blijven gebruiken. Bij een enkelpolige schakelaar moet je de schakelaar van de muur af halen en de nullijn loskoppelen.

Een bevriend electricien plaatst vanwege bovenstaande het liefst (indien mogelijk) tuinelektra op een aparte aardlekautomaat, dan neem je niet een hele groep of zelfs meerdere groepen mee in geval van aardlekkage.

2 Likes

Bijna Robert :wink:

Ik zal even simpel uitleggen hoe een aardlekschakelaar werkt.
Deze meet de uitgaande stroom (L) en de ingaande stroom (N). Het verschil moet daartussen nagenoeg 0 zijn.
Als er een aardlek ontstaat dan wordt dat verschil groter en schiet de aardlekschakelaar eruit.

Als je alleen de fase (L) zou onderbreken dan loopt er dus geen stroom, zou je op dat moment dan een aardlek hebben over N dan is er op dat moment geen verschil en blijft de aardlekschakelaar erin.
Ga je nu de L inschakelen dan ontstaat er wel een lek stroom en zal op dat moment de aardlekschakelaar eruit knallen.

Moraal van dit verhaal. De aardlekschakelaar schiet er niet uit als de L is onderbroken.

Dit gaat dus niet op. Zolang de L is onderbroken schiet de aardlekschakelaar er überhaupt niet uit.
Het wel of niet onderbreken van de N heeft hier dus geen nut

Dat adviseer ik ook altijd. Dit is veel zinvoller dan een schakelaar die de L en de N onderbreek.
Vaak zitten er in de tuin ook stopcontacten die continu nu onder spanning staat. Deze zijn dan ook appart beveiligd.

In mijn tuin staat alles gewoon continu onder spanning. Ik heb overal slimme verlichting in zitten. En natuurlijk de jacuzzi die op temperatuur moet blijven. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Haha ja natuurlijk, je hebt helemaal gelijk :woozy_face:

1 Like

Het grappig is dat bovenstaande ik twee verhalen lees. Die staan haaks op elkaar. Met mijn gebrek aan kennis vind ik beide verhalen heel logisch klinken en geloof na het lezen beide verhalen, maar wat is nu waar. Persoonlijk denk ik dat beide waar zijn.

Wat wel mooi is, is dat ik momenteel bezig ben met de tuin en met de ‘bouw’ van een tuinhuisje (ligt ff stil omdat in het gezin corona geconstateerd is en we in isolatie zitten). Ik heb er voor gepleit om de verlichting en het huisje beide een eigen groep te geven en deze zitten op een daarvoor nieuw geïnstalleerde aardlek.

Heel verstandig, dan zit je zoiezo safe :+1:t2:

1 Like

Disclaimer: ik ben geen electriciën :wink:

2 Likes

In ieder geval, wat de voordelen van dubbelpolige schakeling dan ook moge zijn (als er al zijn, wat ik nog steeds vermoed daar elektriciens dit toch decennia lang gebruikten, en misschien nog steeds) lijkt het er op dat er geen enkele smart module is die een dubbelpolige schakeling maakt, maar dus wel kan nagebootst worden met een relais extra.
Bedankt dus voor alle input!

Ik ben op zoek naar een dubbelpolige smart oplossing voor mijn boiler in de badkamer. We willen graag stroom bezuinigen en de boiler uit zetten wanneer die niet gebruikt wordt. Nu gaat deze met een aan en uit schakeling op de wand aan/uit. Ben op zoek naar een oplossing hiervoor. Gezien dal en hoogtarief schakeldraad ben ik op zoek naar een tweepolige oplossing waar minimaal 3000 watt mogelijk is. Iemand een idee?